4 781 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Fråga angående fönstersmyg i nybyggt hus
Hej på er
Jag undrar om någon här kan komma med tips/förklaring hur jag bäst fixar en fönstersmyg/list till våra fönster.
Vi funderar på någon form av granitskiva till vissa fönster. Någon som vet en bra webbsida med inspiration?

Tacksam för all hjälp =)
/joacim
Jag undrar om någon här kan komma med tips/förklaring hur jag bäst fixar en fönstersmyg/list till våra fönster.
- Är det något jag ska tänka på?
- Det känns som det är lite med plats för MDF skiva? Isf hur ska jag fästa dem?
- Det kanske räcker att man slipar, spakla det och sedan målar dem? Dvs om vi inte ska ha fönsterbrädor?
Vi funderar på någon form av granitskiva till vissa fönster. Någon som vet en bra webbsida med inspiration?

Tacksam för all hjälp =)
/joacim
OM du inte ska ha någon fönsterbräda så räcker det att sätta smylist runt fönstret, men jag tycker du ska sätta fönsterbrädor. Antingen av sten eller trä. Sten tål mer vatten från krukor etc.
Nu är jag inge proffs när det gäller byggtermer. =) Men med fönsterfoder menar du "lister/karmar" runt fönstren?
Isf vet jag inte. Men det skulle nog kunna vara snyggt för att markera fönstren?
Isf vet jag inte. Men det skulle nog kunna vara snyggt för att markera fönstren?
Ursäkta om jag drar upp tråden igen, men jag känner att jag inte fick något riktigt bra svar på mina frågor/problem. 
Om vi säger att jag ska ha fönsterbräda i sten eller liknande. Hur installerar jag det enklast?
Måttbeställer jag stenen och helt enkelt limmar fast den på nedersta ytan och sedan sätter smyglist på sidorna och där uppe?
Hur fäster jag dessa material på bästa sätt? Ska smyglistan och stenen ligga emot fönstret (där de svarta sakerna på bilden syns? Se första bilden) Ska jag borra smygarna?
Som ni märker. Jag känner mig lite borta. Och när jag kollar runt på andra fönster så verkar de som om det finns 100 olika sätta att göra på?
Tack igen!
Om vi säger att jag ska ha fönsterbräda i sten eller liknande. Hur installerar jag det enklast?
Måttbeställer jag stenen och helt enkelt limmar fast den på nedersta ytan och sedan sätter smyglist på sidorna och där uppe?
Hur fäster jag dessa material på bästa sätt? Ska smyglistan och stenen ligga emot fönstret (där de svarta sakerna på bilden syns? Se första bilden) Ska jag borra smygarna?
Som ni märker. Jag känner mig lite borta. Och när jag kollar runt på andra fönster så verkar de som om det finns 100 olika sätta att göra på?
Tack igen!
i ett sådant här putsat hål är det bäst om du limmar stenbrädan först och sedan sätter du sockel list platt på karmen och ut mot putsen, så att den fasade kanten som normalt ligger mot golvet nu ligger mot putsen.
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Limma gips på sidorna och ovanpå så det täcker mellarummet fönster sten. Spackla sedan och sätt hörnjärn, då målar du ända in mot fönsterkarmen. Nertill sätter du lämplig fönsterbänk, sten eller trä som du limmar dit. Mär exakt i hålet så blir det snyggt. Vill du inte spackla så sätter du fönstersmyg som sticker ut 5 mm från väggen, då ska smygen stå på fönsterbrädan. Har själv varianten med smyg, och ekbräda.
www.stenfirmatorner.se
Där kan du nog hitta fönsterbrädor i både granit & marmor.
Där kan du nog hitta fönsterbrädor i både granit & marmor.
Klicka här för att svara