En liten rättelse när det gäller gamla Arboga: E100 har fyra växlar (två växelspakar) och E100S har två växlar (en växelspak) samt utbytbara kugghjul för totalt 12 olika hastigheter.

Jag har en gammal Arboga E100S och har man vant sig vid den är det enda man skulle kunna tänka sig byta till är en nyare Arboga med elmotor med dubbla hastigheter.

Ska man bara borra i trä är Kamasas remdrivna maskiner rätt okej.
 
heimlaga skrev:
Den nya maskinen du länkar till har ingen växellåda. Steglös varvtalsreglering innebär antingen en remvariator som slirar när man borrar större hål eller en elektronisk varvtalsreglering som ger extremt låg motoreffekt och därvid dåligt vridmoment vid de låga varvtal som krävs för större borrar i järn.
Angående detta, brukar inte sånahära maskiner ha ett fåtal remskivor i kombination med frekvensomvandlare så att man itne tappar så mkt kraft vid lägre varv?
 
Jag är inte helt säker men de som jag har sett har haft billigare lösningar.
 
För träarbete (och även en del metallarbete) så är jag nöjd med den Bosch PBD 40 som jag har. 10mm stålborr är inga som helst problem, inte heller 50mm kvistborr igenom 50mm tjock björkplywood (som är jobbigare än massivträ). Det är ju dock en bänkmaskin.

Den har 2 mekaniska växlar och elektroniskt reglerbart inom varje. Gissar att den inte är jättestark på riktigt låga varvtal men det har jag än så länge inte haft något behov av. Känns modern med elektronisk djupindikering (på 1/10mm) som fungerar riktigt bra. Självklart betydligt klenare i konstruktionen än en stor pelarborr. För mina behov är den dock riktigt bra.
 
  • Gilla
Fredrik.engdahl
  • Laddar…
ZipLock skrev:
En liten rättelse när det gäller gamla Arboga: E100 har fyra växlar (två växelspakar) och E100S har två växlar (en växelspak) samt utbytbara kugghjul för totalt 12 olika hastigheter.
Så är det, jag var ute och snurrade lite. E100S är ju föregångaren till G2512
 
Det var den jag tänkte på....men jag var ute och snurrade jag också och tappade bort halva beteckningen.
 
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vad tror ni om denna till mig?
 
Fredrik.engdahl skrev:
Vad tror ni om denna till mig?
Det ser ut som en Kamasa och om den kostar 400 kr lär den försvinna fort.
 
vad som slår mig när man undersöker pelarborrmaskiner är att det verkar inte finnas något i mellan segmentet. Antingen är det top grejer typ Strands/Solberga/Arboga, vilka för övrigt ser ut som exakt samma maskiner med olika labels på eller så är det remdrivet skräp från kina. Finns det inget där emellan?
 
Thomas_snickare skrev:
vad som slår mig när man undersöker pelarborrmaskiner är att det verkar inte finnas något i mellan segmentet. Antingen är det top grejer typ Strands/Solberga/Arboga, vilka för övrigt ser ut som exakt samma maskiner med olika labels på eller så är det remdrivet skräp från kina. Finns det inget där emellan?
Dyrare remdrivna kinamaskiner är rätt okej. Innan jag hade min Arboga använde jag en Kamasa golvmaskin som fungerade bra så länge man inte skulle borra större hål än 13 mm i stål. Allt jag provade i trä klarade den galant.

Äldre remdrivna kinamaskiner verkar också vara bättre än nyare.
 
P
Thomas_snickare skrev:
vad som slår mig när man undersöker pelarborrmaskiner är att det verkar inte finnas något i mellan segmentet. Antingen är det top grejer typ Strands/Solberga/Arboga, vilka för övrigt ser ut som exakt samma maskiner med olika labels på eller så är det remdrivet skräp från kina. Finns det inget där emellan?
Ställer samma fråga... Finns det verkligen inga nya maskiner på marknaden som duger och håller bra kvalite? Jag vill inte köpa begagnat och en Bosch PBD 40 törs jag inte köpa för då lär väll Bosch släppa en blå rackare :|
 
Ja Maxion håller säkerligen kvalitet. Googlade pris på deras enklaste golvmodell Bs 18. Pris 3100-3500 euro. Det är så man knappt kan hålla sig för skratt.
 
Jag vill slå ett slag för en liten fräs. Jag har Julas borr/fräs och det är inget under av kvalite men den är stabil, när den används som pelarborr. Den har även ett xy bord vilket jag tycker är väldigt användbart. Man kan även använda spännhylsor och göra enklare fräsningar i trä och aluminium.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.