12 819 läst ·
30 svar
13k läst
30 svar
Fråga ang pelarborr
En liten rättelse när det gäller gamla Arboga: E100 har fyra växlar (två växelspakar) och E100S har två växlar (en växelspak) samt utbytbara kugghjul för totalt 12 olika hastigheter.
Jag har en gammal Arboga E100S och har man vant sig vid den är det enda man skulle kunna tänka sig byta till är en nyare Arboga med elmotor med dubbla hastigheter.
Ska man bara borra i trä är Kamasas remdrivna maskiner rätt okej.
Jag har en gammal Arboga E100S och har man vant sig vid den är det enda man skulle kunna tänka sig byta till är en nyare Arboga med elmotor med dubbla hastigheter.
Ska man bara borra i trä är Kamasas remdrivna maskiner rätt okej.
Angående detta, brukar inte sånahära maskiner ha ett fåtal remskivor i kombination med frekvensomvandlare så att man itne tappar så mkt kraft vid lägre varv?heimlaga skrev:Den nya maskinen du länkar till har ingen växellåda. Steglös varvtalsreglering innebär antingen en remvariator som slirar när man borrar större hål eller en elektronisk varvtalsreglering som ger extremt låg motoreffekt och därvid dåligt vridmoment vid de låga varvtal som krävs för större borrar i järn.
För träarbete (och även en del metallarbete) så är jag nöjd med den Bosch PBD 40 som jag har. 10mm stålborr är inga som helst problem, inte heller 50mm kvistborr igenom 50mm tjock björkplywood (som är jobbigare än massivträ). Det är ju dock en bänkmaskin.
Den har 2 mekaniska växlar och elektroniskt reglerbart inom varje. Gissar att den inte är jättestark på riktigt låga varvtal men det har jag än så länge inte haft något behov av. Känns modern med elektronisk djupindikering (på 1/10mm) som fungerar riktigt bra. Självklart betydligt klenare i konstruktionen än en stor pelarborr. För mina behov är den dock riktigt bra.
Den har 2 mekaniska växlar och elektroniskt reglerbart inom varje. Gissar att den inte är jättestark på riktigt låga varvtal men det har jag än så länge inte haft något behov av. Känns modern med elektronisk djupindikering (på 1/10mm) som fungerar riktigt bra. Självklart betydligt klenare i konstruktionen än en stor pelarborr. För mina behov är den dock riktigt bra.
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
vad som slår mig när man undersöker pelarborrmaskiner är att det verkar inte finnas något i mellan segmentet. Antingen är det top grejer typ Strands/Solberga/Arboga, vilka för övrigt ser ut som exakt samma maskiner med olika labels på eller så är det remdrivet skräp från kina. Finns det inget där emellan?
Dyrare remdrivna kinamaskiner är rätt okej. Innan jag hade min Arboga använde jag en Kamasa golvmaskin som fungerade bra så länge man inte skulle borra större hål än 13 mm i stål. Allt jag provade i trä klarade den galant.Thomas_snickare skrev:vad som slår mig när man undersöker pelarborrmaskiner är att det verkar inte finnas något i mellan segmentet. Antingen är det top grejer typ Strands/Solberga/Arboga, vilka för övrigt ser ut som exakt samma maskiner med olika labels på eller så är det remdrivet skräp från kina. Finns det inget där emellan?
Äldre remdrivna kinamaskiner verkar också vara bättre än nyare.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Ställer samma fråga... Finns det verkligen inga nya maskiner på marknaden som duger och håller bra kvalite? Jag vill inte köpa begagnat och en Bosch PBD 40 törs jag inte köpa för då lär väll Bosch släppa en blå rackare :|Thomas_snickare skrev:vad som slår mig när man undersöker pelarborrmaskiner är att det verkar inte finnas något i mellan segmentet. Antingen är det top grejer typ Strands/Solberga/Arboga, vilka för övrigt ser ut som exakt samma maskiner med olika labels på eller så är det remdrivet skräp från kina. Finns det inget där emellan?
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Ja haha! Googlade deras BS 25 ST.. bara 5300 euro http://www.eisen-kiessling.de/shop/...25-ST-Saeulenbohrmaschine-frei-Haus_8231/sed/
eller varför inte en unimax 4 för 17850 euro.. är nog fina grejjer
eller varför inte en unimax 4 för 17850 euro.. är nog fina grejjer
Jag vill slå ett slag för en liten fräs. Jag har Julas borr/fräs och det är inget under av kvalite men den är stabil, när den används som pelarborr. Den har även ett xy bord vilket jag tycker är väldigt användbart. Man kan även använda spännhylsor och göra enklare fräsningar i trä och aluminium.

