Hej
En bekant har haft två abonemang då tidigare ägare behövt det. Då nuvarande ägare vill ha igång belysning och uttag på central2 och central3 så har han dragit fram en 5g2,5.
Central nr1 är en modern normcentral dock utan JFB. Central2 och 3 är gammal gängsäkringar. Central 2 och 3 har försett mer än bara belysningsgrupper tidigare men detta är nu rivet.
Frågan är då då vi inte kommer med pen ledare(som tidigare matning,fr abonemang2) till centralerna utan en avsäkrad 16A grupp med PE och N separata hur ska man göra? Antar om central nr1 hade legat bakom JFB så hade man fått tagit bort nollskruven och delat på PEN i central 2 och 3 för att fått det funkat? Men när nu så inte är fallet är det bara lägga in Jord på jord, och nolla på nolla?
Se bild...
En bekant har haft två abonemang då tidigare ägare behövt det. Då nuvarande ägare vill ha igång belysning och uttag på central2 och central3 så har han dragit fram en 5g2,5.
Central nr1 är en modern normcentral dock utan JFB. Central2 och 3 är gammal gängsäkringar. Central 2 och 3 har försett mer än bara belysningsgrupper tidigare men detta är nu rivet.
Frågan är då då vi inte kommer med pen ledare(som tidigare matning,fr abonemang2) till centralerna utan en avsäkrad 16A grupp med PE och N separata hur ska man göra? Antar om central nr1 hade legat bakom JFB så hade man fått tagit bort nollskruven och delat på PEN i central 2 och 3 för att fått det funkat? Men när nu så inte är fallet är det bara lägga in Jord på jord, och nolla på nolla?
Se bild...
En av de heliga elsäkerhetstekniska reglerna är att när du väl separerat PEN till PE+N så får du aldrig kombinera ihop dem igen.
Den kabel ni lagt är dessutom på tok för klen för att fungera som PEN-ledare.
PE och N måste separeras i undercentralerna.
JFB eller inte har inget med saken att göra... Jag känner att du kanske inte har 100% koll på skillnaderna mellan PEN, PE och N, eftersom du blandar in JFB i resonemanget.
Jag är inte heller elektriker, och jag skulle aldrig få för mig att göra något sådant här själv. Gör du ett fel med PEN, PE och N så kan metallhöljet på varenda apparat i huset strömförande och livsfarliga att vidröra.
Den kabel ni lagt är dessutom på tok för klen för att fungera som PEN-ledare.
PE och N måste separeras i undercentralerna.
JFB eller inte har inget med saken att göra... Jag känner att du kanske inte har 100% koll på skillnaderna mellan PEN, PE och N, eftersom du blandar in JFB i resonemanget.
Jag är inte heller elektriker, och jag skulle aldrig få för mig att göra något sådant här själv. Gör du ett fel med PEN, PE och N så kan metallhöljet på varenda apparat i huset strömförande och livsfarliga att vidröra.
Du tänker nog rätt i början, men inte hela vägen, såvitt jag kan se.
Nu ska jag direkt skriva här att det känns lite scary för mig att ge råd då jag egentligen inte alls har tillräcklig erfarenhet för att ge mig i kast med att "utbilda" någon annan. :blushing:
Men i vilket fall, så är det som ampz skriver, spelar ingen roll ifall det sitter jfb eller inte i matande central. Man kan ha 5-ledarsystem i båda fallen.
I ert fall, med 5g2,5, är det endast 5-ledar (TN-S) -matning som kan komma på fråga.
Då ska matande ände vara utförd ungefär som att det matar en 3-fas-maskin som behöver nolla, (JFB eller inte JFB).
I UC ska de 5 ledarna anslutas var och en på sin rätta plats, dvs nolla på nollskena, jord på jordskena och sen faserna, och nollskruven får inte förbinda skenorna. Ty separeringen har redan skett tidigare.
Nu tycker jag inte att det räcker med detta, den gamla befintliga installationen måste granskas noggrant nu, och alla ev fuljordningar eller förväxlingar av jord nolla osv måste hittas och avlägsnas. Givetvis både på skenorna i centralen likväl som ute bland uttag och armaturer.
Och jag håller med om olämpligheten att pillra med denna del av systemet om man inte känner sig jätte-totalt-helt-säker på vad man pysslar med. Det är sällan jag brasklappar så här, sorry.
Glömmer ni t.ex. att dra åt en nolla eller skalar den dåligt så den går av eller glappar så kan han råka ut för upp till 400V i ett vägguttag, och det brukar ansluten utrustning inte tycka om.
Nu ska jag direkt skriva här att det känns lite scary för mig att ge råd då jag egentligen inte alls har tillräcklig erfarenhet för att ge mig i kast med att "utbilda" någon annan. :blushing:
Men i vilket fall, så är det som ampz skriver, spelar ingen roll ifall det sitter jfb eller inte i matande central. Man kan ha 5-ledarsystem i båda fallen.
I ert fall, med 5g2,5, är det endast 5-ledar (TN-S) -matning som kan komma på fråga.
Då ska matande ände vara utförd ungefär som att det matar en 3-fas-maskin som behöver nolla, (JFB eller inte JFB).
I UC ska de 5 ledarna anslutas var och en på sin rätta plats, dvs nolla på nollskena, jord på jordskena och sen faserna, och nollskruven får inte förbinda skenorna. Ty separeringen har redan skett tidigare.
Nu tycker jag inte att det räcker med detta, den gamla befintliga installationen måste granskas noggrant nu, och alla ev fuljordningar eller förväxlingar av jord nolla osv måste hittas och avlägsnas. Givetvis både på skenorna i centralen likväl som ute bland uttag och armaturer.
Och jag håller med om olämpligheten att pillra med denna del av systemet om man inte känner sig jätte-totalt-helt-säker på vad man pysslar med. Det är sällan jag brasklappar så här, sorry.
Glömmer ni t.ex. att dra åt en nolla eller skalar den dåligt så den går av eller glappar så kan han råka ut för upp till 400V i ett vägguttag, och det brukar ansluten utrustning inte tycka om.
Då gör jag en nu fräsh undercentral och kopplar dit bara det jag vet är korrekt installerat.
Är det "teoretikern" som talar nu eller menar du att det faktiskt är vanligt att elektriker använder momentnycklar. De gånger jag arbetat med elektriker eller anlitat elfirmor har jag aldrig sett något annat än vanliga hederliga skruvmejslar. Överdriver du inte en smula?Mikael_L skrev:
Bara lite kuriosa.
Elektriker med lite erfarenhet får en mycket bra "känsla" när det gäller åtdragnings moment. Man har gjort tester och sett att dom flesta (utan momentnycklar) ligger inom 10% från rekommenderat åtdragningsmoment. Det är myyyyycket bättre än det resultat som gemene man uppnår.
Elektriker med lite erfarenhet får en mycket bra "känsla" när det gäller åtdragnings moment. Man har gjort tester och sett att dom flesta (utan momentnycklar) ligger inom 10% från rekommenderat åtdragningsmoment. Det är myyyyycket bättre än det resultat som gemene man uppnår.
Man behöver inte isolationstesta för att kunna dra och koppla in en kabel med tillräckligt låg impedans...ampz skrev:
Ändå gör man det. Det handlar inte om att det går att göra något utan att veta att det blivit rätt. Men just i det här fallet så tror jag de flesta händiga människor kan dra åt skruvarna lagom hårt utan några instrument.
Redigerat:
Ja precis som redan antytts.
Med korrekt moment menar jag naturligtvis inte att dra med momentmätare utan bara att man använder känsla och sunt förnuft och vare sig drar åt för kung och fosterland men framförallt inte för löst.
Har man inte "handens intelligens" kan det vara lite svårt, men är man sådär allmänhändig och skruvat med lite av varje så går det nog bra.
Med korrekt moment menar jag naturligtvis inte att dra med momentmätare utan bara att man använder känsla och sunt förnuft och vare sig drar åt för kung och fosterland men framförallt inte för löst.
Har man inte "handens intelligens" kan det vara lite svårt, men är man sådär allmänhändig och skruvat med lite av varje så går det nog bra.
Klicka här för att svara
