Någon som vet var man kan hitta 8 och/eller 12 mm frässkaftsförlängare? En sådan hade varit trevlig att ha till fräsen som sitter i fräsbordet.

Jag har bara sett sådana utanför Sverige med brädgårdsmått (dvs tum). Exempel: http://www.axminster.co.uk/product-CMT-Router-Collet-Extension-29824.htm

Eller är det rentav någon som har dåliga erfarenheter av dylika förlängare och vill avråda från att använda dem?

H
Vad har du för infästning? ISO-kona?

Idag sitter det en Festool OF1010 i bordet, så det är en vanlig 8 mm spännhylsa.

1010:an skall dock inte sitta där länge till då den helt enkelt används till för mycket annat, plus att jag vill ha en kraftigare maskin som också kan ta 12 mm frässtål. Jag har inte riktigt bestämt mig för vilken jag skall införskaffa, men det blir en vanlig handöverfräs som monteras permanent i bordet.

Alltså går ISO-kona bort...

Jag har en sådan på 8 mm. Men den är inte bara dyr. Den är grisdyr.:mad:
Finns även som 12 mm. Jag fick böta 600:- tror jag.
Finns att köpa där dom säljer från Luna-katalogen. Har inte kollat årets upplaga om dom finns kvar i sortimentet.

Spännhylsor är svinaktigt dyra i gemen! Letade nyligen på Axminster efter en sån och fann bara 1/4" och 1/2" som du. Har letat lite på tyska sajter, men inte hittat något, men det kan bero på att jag inte hittat rätt sajt. Där borde de i alla fall ha metriska saker.

Men vänta ett slag! Det finns en variant som också medger byta av fräsarna från ovansidan. Tror den finns i nåt nummer av the Woodworker, ska kolla det.

Här är den:
http://www.rockler.com/product.cfm?Offerings_ID=11074&TabSelect=Details

Men den är bara i tum också förstås...

Men ska man ha en förlängare så är väl en av den här typen en grej att satsa på.

Redigerat:
Snorunge skrev:
Jag har en sådan på 8 mm. Men den är inte bara dyr. Den är grisdyr.:mad:
Finns även som 12 mm. Jag fick böta 600:- tror jag.
Finns att köpa där dom säljer från Luna-katalogen. Har inte kollat årets upplaga om dom finns kvar i sortimentet.
Kollade i Lunas online-katalog, men hittade inget. Om det är jag som är dålig på att leta eller om den utgått vet jag inte. Tack för tipset i varje fall!

600:- är väl inte direkt billigt, men tycker nog att det kan vara värt det. Det skulle inte vara speciellt kul om ett frässtål skulle komma flygande... som det är nu frestas man ibland att montera stålet lite väl långt ut för att det skall funka. Och sen är det förstås praktiskt att kunna byta stål lite enklare.

Mr Handyman skrev:
Men vänta ett slag! Det finns en variant som också medger byta av fräsarna från ovansidan. Tror den finns i nåt nummer av the Woodworker, ska kolla det.

Här är den:
[länk]

Men den är bara i tum också förstås...

Men ska man ha en förlängare så är väl en av den här typen en grej att satsa på.
Ser intressant ut, en sån vill jag testa! Det är tusan ta mig nästan så att man borde gå över till tum-prylar bara för att kunna köpa sådana här grejor. Men bara nästan... ;)

En 1/2" spänntång till den vanliga handöverfräsen är inget problem, sen kan man leka som man vill med prylar från UK och USA. Men det kräver ju nån krona i startkostnad...

Mr Handyman skrev:
En 1/2" spänntång till den vanliga handöverfräsen är inget problem, sen kan man leka som man vill med prylar från UK och USA. Men det kräver ju nån krona i startkostnad...
Jag är mest bekymrad över investeringen i frässtål som redan är gjord. Cobolt är bra, men inte billiga... och det står ett antal sådana på hyllan. Visst finns det reduceringshylsor från 1/2" till 8 mm, men jag har inte sett hylsor som konverterar till 12 mm. Iofs inte så konstigt eftersom "godset" bara skulle bli 0,35 mm...

Ofta kan man skifta mellan 12 mm och 12,7 mm spännhylsor i själva fräsen. Om man skaffar en 12,7 spännhylsa till den aktuella fräsen och en rducering 12,7 till 8 mm så skulle man vara i mål. Naurligtvis våste man ha en fräsmaskin som kan ta12-12,7 mm hylsor.

På sidan 1389 i 2007 års Luna-katalog finns bägge med. Nu verkar den tyvärr utgått.

Om du kollar i On-line katalogen och söker på artikelnr: 133760108 alt 133760207 finns dom där som ghost.

Scannade in förpackningen om det kan vara till sökhjälp.

• trend.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
HaendigeHerrn skrev:
Toolbox Sweden säljer Trends frässkaftsförlängare.
[länk]
HaendigeHerrn, du får allt att verka så enkelt. :D
Själv känner jag mig bara korkad. :(

Det vimmlar av sajter i england som säljer den jag har (8 mm) till betydligt lägre pris än toolbox tar (som inte ens har den modellen).

I tyskland är det sämre utbud och betydligt dyrare.

Snorunge skrev:
Det vimmlar av sajter i england som säljer den jag har (8 mm) till betydligt lägre pris än toolbox tar (som inte ens har den modellen).

I tyskland är det sämre utbud och betydligt dyrare.
Tack för bild och alla länkar Snorunge! Det blir så mycket enklare när man vet vad man skall leta efter...

Det får bli till att beställa en från England. Det är ju tom så att det hela går plus om man bara beställer förlängaren och räknar in frakten. Nu kan jag också passa på att köpa en ny lamellfräs/kexmaskin när jag ändå är igång - får bli årets julklapp till mig själv ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.