Byggahus.se
Hej,

Ska till att runda av hörn på ett par hyllplan med överhandsfräs. Kommer att köra efter en mall för att få till önskad radie med kullagrat stål.

Det jag inte är helt med på är hur jag gör det i etapper. Det är ju som alltid med fräsning önskvärt att köra i flera omgångar för ett bra resultat men ser inte riktigt hur det ska gå till när jag ska fräsa efter mall med kantfrässtål med kullager? Kullagret behöver ligga an mot mallens kant och stålet är ju i den längd som det är, de kantfrässtål jag har är 25mm. Ett med kullager i botten och ett med kullagret innan själva stålet. Arbetsstycket är 15mm tjockt så stålet är ju längre än stycket. Hade stålet varit väldigt kort är det ju möjligt, då kan jag ju jobba mig ner allteftersom men är stålet längre blir det ju omöjligt.

Är alternativet att först köra med sticksågen så nära inpå linjen för att ta bort så mycket material innan fräsning eller har jag missat något?

Jokmok Jokmok skrev:
Är alternativet att först köra med sticksågen så nära inpå linjen för att ta bort så mycket material innan fräsning eller har jag missat något?
Denna metoden fungerar utmärkt och är den jag oftast använder. Finns ju kopierstål med väldigt kort skärlängd som teoretiskt skulle funka för att ta lite åt gången men i 15mm tjocklek hade jag sticksågat och sen kört hela tjockleken i ett svep.

• Gilla
magnu och 2 till
  • Laddar…
K
Kör sticksåg eller annan sågninghyfsat nära där du ska ha avrundningen, så behöver du bara köra en omgång med fräsen. Är en generellt tips. Sliter mindre på stålen, går ofta snabbare och blir betydligt mindre damm och spån.

• Gilla
Jokmok
  • Laddar…
Jag som är en glad amatör hade gjort ett eller två hyllplan extra. Då kan jag kosta på mig några misstag.
Sedan ska man ha koll på fiberriktningen.

Microkatten
Jag kör också med sticksåg, men för vissa profiler - t.ex. avrundning - går det snabbare att använda japansåg. Jag slipper rita linjer samt ta bort mallen för att sticksåga (föredrar att sticksågen ligger direkt mot arbetsstycket vid sågning) och sedan lägga tillbaks mallen.

Lägg på mallen, grovsåga....

En japansåg som används för att såga en avrundad profil på ett träarbetsstycke fastspänt i en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

...och fräs sedan direkt :

Arbetsstycke som bearbetas med en kopierfräs, med synliga spån och träbearbetningsverktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då jag bara har kopierstål med lagret upptill, vänder jag därför arbetsstycket efter halva fräsningen och flyttar mallen så den fortfarande ligger ovanpå arbetsstycket, för att undvika att fräsa mot fibrerna eller göra ett "climb cut".

Hade jag haft ett frässtål med lager både upp och nertill hade jag bara behövt vända på hela paketet, så mallen hamnar nertill istället, och fräst klart. Du kan ju använda ditt frässtål med lager nertill, men det är jobbigt att byta frässtål.:D

• Gilla
Jokmok
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Jag kör också med sticksåg, men för vissa profiler - t.ex. avrundning - går det snabbare att använda japansåg. Jag slipper rita linjer samt ta bort mallen för att sticksåga (föredrar att sticksågen ligger direkt mot arbetsstycket vid sågning) och sedan lägga tillbaks mallen.

Lägg på mallen, grovsåga....

[bild]

...och fräs sedan direkt :

[bild]

Då jag bara har kopierstål med lagret upptill, vänder jag därför arbetsstycket efter halva fräsningen och flyttar mallen så den fortfarande ligger ovanpå arbetsstycket, för att undvika att fräsa mot fibrerna eller göra ett "climb cut".

Hade jag haft ett frässtål med lager både upp och nertill hade jag bara behövt vända på hela paketet, så mallen hamnar nertill istället, och fräst klart. Du kan ju använda ditt frässtål med lager nertill, men det är jobbigt att byta frässtål.:D
Japp, jag gjorde en mall av en bit plywood med rätt radie. Gjorde som du, la mallen och sen sågade grovt bort material med japansåg. Sen körde jag faktiskt en aning ”climb cut”, typ nån millimeter för att få bort ”änden”. Vet ju att det inte är att rekommendera men jag kände inte alls någon tendens till att fräsen började vandra eller annat obehagligt. Kanske är plywood mer förlåtande gällande den biten då det ju inte finns någon fiberriktning att tala om.

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.