Vi har hittat tomter. Karlsonhus kom ut för titta, för att de skulle lämna oss offert.

Efteråt började vi misstänka att de (3 stycken kom) var intresserade av tomterna för andra kunders räkning. Ingen annan huslev har börjat med att titta på tomterna, utan vill först ha tomtskiss och hustyp... för att lämna en första kalkyl.

Nu har jag fått bekräftat att de ringt tomtförsäljaren och försökt "binda upp" honom till Karlsonhus. Vilket inte gick.

Och vi har inte fått någon offert. Jag upplever dem trevliga, men f-n vore det annars... (Trivselhus däremot har varit galanta, lämnar offert på några dagar)

Ville ventilera mig, för mig kändes lite fräckt... Men det kanske är livet i den hårda husbyggarsvängen. Åtminstone borde de vara raka mot oss.

Jag vet, jag vet, marknaden är fri... kapitalismens baksida... men i denna byggbransch verkar det lätt att bli lurad, på alla möjliga sätt.

SUCK!!

Upprörande.

Jag håller med om att man ska vara försiktig innan man har köpeavtal på tomten. Men, man brukar få väsentligt mycket bättre service av hussäljarna om man säger att man har en tomt. Jag tycker man kan säga att man har en tomt men inte avslöja fastighetsbetäckningen.

Poängen är nog att man inte skall nämna fastighetsbeteckningen. Vill husföretaget se tomten så kan man ju nyttja Lantmäteriverket och få en karta av dem. Sedan är det ju bara att på kartan stryka över det som gör att man kan identifiera objektet. Oftast så är en sådan karta BÄTTRE för hussäljaren än att åka ut och titta på tomten. Med kartan få hussäljaren en detaljerad information om alla mått de behöver. Ex. höjder.

Man kan fråga sig varför hussäljarna ska se tomten överhuvudtaget. Åtminstone i det inledande skedet. De flesta hussäljare jag träffat på har inte haft tillräcklig kompetens för att kunna säga något vettigt om markförhållandena eller lämplig placering av huset på tomten. Det är mest av "sociala" skäl som de har velat träffas vid tomten.
En tomtkarta (utan fastighetsbeteckning om man inte köpt tomten ännu) och kanske lite bilder på tomten borde räcka mer än väl.

Visst är det svårt! Många säger att man får bättre förhandllingsläge med hustillverkaren om man redan har tomt. Jag håller med, skälet är att om tomten är husfabrikantens så VET de att de kommer att få leverera ett hus. Med egen tomt kan även lagfartskostnaden bli lägre. Svårigheten för köparen är alltså att hitta en säljare av tomt.

Det är faktiskt inte så lätt som säljare heller! Jag är i en process där vi styckar av tomter för att sälja. Som enskild markägare är det svårt att hitta direkt till köparen. Som säljare har man en urvalsmöjlighet, man kan alltså välja sina grannar (i ett första skede i alla fall). Vi har småbarn och får en möjlighet att kanske välja en köpare med barn i liknande ålder. Man kan som säljare även acceptera ett lägre pris om man slipper gå via mäklare (eftersom man slipper arvodet). Idag finns ingen bra kanal för den som vill sälja direkt, man blir hänvisad till husfabrikanterna eller mäklare. Husfabrikanterna köper inte tomten, de lovar ingenting utan de vill bara ha rätten till byggnation.

Fredrik_I skrev:
Idag finns ingen bra kanal för den som vill sälja direkt, man blir hänvisad till husfabrikanterna eller mäklare. Husfabrikanterna köper inte tomten, de lovar ingenting utan de vill bara ha rätten till byggnation.
Det beror nog på var du säljer. Är det i närheten av någon av storstadsregionerna borde det räcka med en annons i någon av de lokala tidningarna.

Marlene:
Det gör ju inget om du säger vilken huslev som Anna hade att göra med...

Det är det som är så bra med detta forum, att "konsumenternas" röster får chans att bli hörda. Många i hussvängen håller ju koll på denna sajt. Det får inte bli löjlig pajkastning eller rent skitsnack, men ändå är detta det enda "vapen" man har att sätta emot, så husleverantörerna förstår att de inte kan bete sig hur som helst. Bra att vi berättar om sådan som man själv faktiskt upplevt.

Det finns ju också ett ekonomiskt intresse i själva tomten för hustillverkaren.
Visst är det så, men då tar hustillverkaren en ekonomisk risk (tomten kanske aldrig blir såld). Min erfarenhet är att hustillverkaren inte vill ta den risken (eller inte har kapitalet att köpa godtyckligt många tomter). I stället vill hustillverkaren utan ersättning ha ensamrätt på försäljning av hus på tomten. Tomten ska sedan säljas av markinnehavaren direkt till den av hustillverkaren anvisade köparen. Hustillverkaren får då "monopol" på försäljning av huset oberoende av vad tomten senare säljs för. Markinnehavaren får ingen "urvalsmöjlighet".

bayoga skrev:
man ser hur det glimmrar till i ögonen på dom när man nämner att man har tomt.
Håller fullständigt med!
När man sagt att man har en tomt, vill de omedelbart veta hur mycket den kostade, vem som sålt den, om det finns några fler tomter till salu där osv. Känns väldigt otrevligt. Har alltid undvikt att svara på de frågorna - det har inte de med att göra hur vi fått tag på tomten och till vilket pris. Älvsbyhus, Modulent, LB-hus och Myresjöhus var alla nyfikna i en strut. Heder åt A-hus som inte agerade smörsäljare utan enbart svarar snällt på alla frågor vi har och inte försökt styra in oss på något utan låter oss välja och tycka till.

Se ny tråd "Karlsonhus = lika godtrogna som jag?"

De flesta hussäljare jag träffat på har inte haft kompetens nog för att kunna avgöra vilka markarbeten som behövs. Deras åsikter om markarbetena är inte mycket värda. Däremot ska du ta dit din tilltänka markentreprenör och du ska se till att få priset av honom och inte av hussäljaren.

Det här gäller inte bara markarbetena. Alla priser som inte rör husleveransen ska komma från entreprenören.

Står det "säljarens uppskattning" (till skillnad mot "säljarens åtagande") i offerten måste man se till att få ett pris från någon annan. Annars finns det risk att man blir "lurad".

Håller fullständigt med GF ;D ;D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.