Jeg er flyttet fra DK til Sverige og har købt et hus. Jeg skal prøve at skrive på Dansk-Svensk og hoppas ni forstår :)

Mit første emne på dette forum handler om at jeg vil prøve at forså skilnaden på danske og svenske regler vedr elinstallation. Det er planen at jeg skal have byttet elcentral og er faldet over nogle "konstigheter" som adskiller sig fra det jeg kender fra Danmark. Jeg hoppas ni kan hjælpe med en afklaring.

1: Elcentral: I Danmark bryter man 1p+N. Alle centraler jeg har set i Sverige bryter endast p. Får man overhovedet inte bruge 1p+N brytare (og dermed også 3p+n, om man skulle have det behov) i Sverige?

1b: Er det derfor jeg inte hittar afbrydare (til lamper osv) der bryder både P og N?

2: väguttag: bruges der inte dåser ved installation af væguttag? går røret bare ned til et hul hvor uttaget sittar?

3: i DK får man lægge kabel direkte i væggen uden at skulle bruge spikskydd, rør eller annat, så længe det er avlastat i dåserne. SKAL man bruge rør til kabel (ikke løse ledninger - men kabel) ?

4: får man bruge presmuffer og krympeflex (ved inte hvad det hedder på svensk, men det er en slange man drar udover ledninger , som krymper ved brug af varmepistol)

4b: om man må bruge presmuffer og krympeflex til samling af kabler, får man da gøre en dold samling?

5: får man bruge samlemuffe til at samle N-ledning i en utanpåliggande IP44 afbryder, eller kræver reglerne at N føres ubrudt fra dåse til forbruger ( lampe eller uttag ) ? Jeg skal montere ny udendørslampe og afbryder og undrer om jeg kan føre kabel samme vej, eller jeg skal føre N direkte til lampen. Dom afbrydare jeg har hittat i Bauhaus er bryter alle endast P..:

N-----------------Lampe
P--------Afbryder----Lampe

eller

N-------afbryder-------Lampe
P-------afbryder-----lampe

6: tillægsfråga: i DK kender man det som PVIKJ - det lader til at det hedder EKK i sverige. kan det passe?

7: endnu et tillæg: I huset, ser jeg at man har brugt mjuka kabler til fast installation. Er det lagligt i Sverige?

Hoppas ni kan hjælpe :)

Redigerat:
Välkommen till landet med de kanske knasigaste reglerna i hela Europa! Den här tråden kommer att bli lång. :)

• Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Välkommen till landet med de kanske knasigaste reglerna i hela Europa! Den här tråden kommer att bli lång. :)
Høhø - tak :)

Det er planen at sætte mig ind i reglerne, i stedet for bare at gøre som jeg gør i DK - man vil jo inte have problemer i fremtiden - især hvis jeg nu gør noget som inte er tillåtet i SE :)

På det viset är reglerna enkla i Sverige. Du får inte göra någonting själv (i princip).

Det fuskas en hel del med det men med tanke på att du är dansk och kommer från en helt annan miljö är det kanske vist att hålla sig till den regeln.

Nyfniken Nyfniken skrev:
På det viset är reglerna enkla i Sverige. Du får inte göra någonting själv (i princip).

Det fuskas en hel del med det men med tanke på att du är dansk och kommer från en helt annan miljö är det kanske vist att hålla sig till den regeln.
Jeg tror nu ikke skilnad er så stor, at det ikke kommer til at gå bra. Jeg har trods alt en del års erfaring - det er bare dom små skilnadar jeg skal ind i :)

tommib
För att undvika problem så ska du som sagt inte göra något själv. Om du sedan kan är en helt annan fråga.

För att ändå försöka svara på dina frågor

1. Man bryter bara fasen. Det är inte otillåtet, vad jag vet, att även bryta nollan men i en normal installation i ett bostadshus skulle man betrakta det som avvikande.

1b. Ja. Det finns tvåpoliga brytare men de är mindre vanliga. De brukar vara märkta 1-0 till skillnad från vanliga brytare som inte är märkta alls (vanliga strömbrytare alltså).

2. Det ska installeras dosor för infällda vägguttag och andra apparater. För utanpåliggande uttag kan man släppa ut ett rör/slang ur väggen. En del hempulare fuskar med detta vilket är mycket olämpligt. Dosan är en del av isolationsbarriären.

3. Det är pga EU tillåtet att installera lös kabel i väggar i Sverige. Den ska vara försedd med spikskydd vid reglar och dragavlastas i dosor. En sådan installation betraktas av de flesta som avvikande och ett tecken på hempul. Undvik den typen av installation.

4+4b. Omöjligt att svara på utan att veta exakt vad det innebär. Dolda buntar av kablar låter som en väldigt dålig idé. Gör inte så.

5. Det är oklart för mig vad en "samlemuffe" är så jag kan inte svara på frågan. Det normala i en utanpåliggande installation är att man inte måste dra ner nollan till brytaren om man har en dosa mellan den och lampan. Det är lite svårt att förklara på ett bra sätt så här i text.

6. EKK är en olämplig kabel för synliga installationer. Den är sladdrig och ful (men tillåten). Använd hellre en modern kabel som EXLQ för utomhusinstallation, den är bättre. EXQ fungerar också om den är godkänd för utebruk (dvs UV-stabil).

7. Generellt nej. Det beror lite på vad du menar med mjuk kabel. Kablar av typen RKK är normalt inte tillåtna. I den nya standarden SS 424 17 02 anges få/enkardeliga ledningar med -R eller -U på slutet, det är den typen man använder (kablar nästan uteslutande enkardeliga dvs EXQ, EKK, EKRK, EQLQ, EXLQ osv, enkelledare i installationsrör vanligen fåtrådiga FK/H07V-R)

Notera också att man i Sverige vanligen avsäkrar 1,5 kvmm ledningar med 10A och inte 13A som verkar vara vanligare i DK. Detta ska egentligen räknas på.

Som sagt, om du gör den tänkta installationen själv så gör du något som är otillåtet. Bara så du vet.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Är du utbildad elektriker så ska det inte vara några problem för dig att sätta dig in i hur vi gör i Sverige.
Om inte så gör du klokast i att försöka göra något på egen hand.
Om du med samle muffe menar toppklämma typ wago eller Torin så är det tillåtet.
Välkommen hit förresten.

U Uffe A skrev:
Om han inte är elektriker, ska han då göra något på egen hand?

Till TS: Jordningen är väldigt viktigt i Sverige och det finns en hel del krångliga regler kring det. Den viktigaste är: man får inte blanda jordad och ojordad i samma rum, ins ens taklampor. Förutom just i köket där det anses OK att ha ojordad taklampor över matbordet där allt annat är jordat.

Redigerat:
T Thomas_Blekinge skrev:

Till TS: Jordningen är väldigt viktigt i Sverige och det finns en hel del krongliga regler kring det. Den viktigaste är: man får inte blanda jordad och ojordad i samma rum, ins ens taklampor. Förutom just i köket där det anses OK att ha ojordad taklampor över matbordet där allt annat är jordat.
Nej det ska han egentligen inte, men skriver man det här så bör det ännu en tråd som spårar ur med inlägg om att elektriker som försöker skydda sitt skrå.
Och det till där inget i det här fallet

Det ansågs en gång i tiden att det var OK att man skiljde på kök och matplats även om det inte fanns en vägg i mellan. Men det var länge sedan, i dag ska allt vara jordat vid ny och ombyggnad.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
För att undvika problem så ska du som sagt inte göra något själv. Om du sedan kan är en helt annan fråga.

För att ändå försöka svara på dina frågor

1. Man bryter bara fasen. Det är inte otillåtet, vad jag vet, att även bryta nollan men i en normal installation i ett bostadshus skulle man betrakta det som avvikande.

1b. Ja. Det finns tvåpoliga brytare men de är mindre vanliga. De brukar vara märkta 1-0 till skillnad från vanliga brytare som inte är märkta alls (vanliga strömbrytare alltså).

2. Det ska installeras dosor för infällda vägguttag och andra apparater. För utanpåliggande uttag kan man släppa ut ett rör/slang ur väggen. En del hempulare fuskar med detta vilket är mycket olämpligt. Dosan är en del av isolationsbarriären.

3. Det är pga EU tillåtet att installera lös kabel i väggar i Sverige. Den ska vara försedd med spikskydd vid reglar och dragavlastas i dosor. En sådan installation betraktas av de flesta som avvikande och ett tecken på hempul. Undvik den typen av installation.

4+4b. Omöjligt att svara på utan att veta exakt vad det innebär. Dolda buntar av kablar låter som en väldigt dålig idé. Gör inte så.

5. Det är oklart för mig vad en "samlemuffe" är så jag kan inte svara på frågan. Det normala i en utanpåliggande installation är att man inte måste dra ner nollan till brytaren om man har en dosa mellan den och lampan. Det är lite svårt att förklara på ett bra sätt så här i text.

6. EKK är en olämplig kabel för synliga installationer. Den är sladdrig och ful (men tillåten). Använd hellre en modern kabel som EXLQ för utomhusinstallation, den är bättre. EXQ fungerar också om den är godkänd för utebruk (dvs UV-stabil).

7. Generellt nej. Det beror lite på vad du menar med mjuk kabel. Kablar av typen RKK är normalt inte tillåtna. I den nya standarden SS 424 17 02 anges få/enkardeliga ledningar med -R eller -U på slutet, det är den typen man använder (kablar nästan uteslutande enkardeliga dvs EXQ, EKK, EKRK, EQLQ, EXLQ osv, enkelledare i installationsrör vanligen fåtrådiga FK/H07V-R)

Notera också att man i Sverige vanligen avsäkrar 1,5 kvmm ledningar med 10A och inte 13A som verkar vara vanligare i DK. Detta ska egentligen räknas på.

Som sagt, om du gör den tänkta installationen själv så gör du något som är otillåtet. Bara så du vet.
Tak Tommi, for dine svar.
Lidt opfølgende:

1b: Ok - så drar jeg bare tændledningen fra samledåsen til bryderen - det bruger lidt mere kabel, men er til at gøre. Det var bare ikke til at hitta da jeg var i bauhaus i går og fik ideen til at montere lamper på terrassen.

2: Godt du siger det. Det er dog lidt konstigt, for i de uttag jeg har skiftet, har der inte varit dåser. Jeg har ikke haft alle uttag åbne, men jeg hvis jeg skulle gisna, tror jeg inte der er dåser i nogen af dem; men at der bare er boret hul og uttaget er sat i væggen. - Det er ikke overflademonterede uttag, men indfælda.

3: Ok - så det er nok bedst bare at trække VP rør i væg. Er der krav om fastgørelse af røret på nogen speciel måde? Jeg fråger for om jeg skal have nyt uttag i eksisterende væg, bliver det svårt at fastgøre røret midt på.

4: For at give et eksempel:
Jeg skal have ny elcentral og samtidigt have den flyttet til annat rum.I den forbindelse, vil jeg inte dra nye kabler fra alle uttag osv til den nye central, da jeg i fremtiden skal dra om elinstallationen; men vil ikke lave det før der alligevel skal renoveras.
Jeg vil derfor dra alle ledninger ud af gammel central, op til vinden, forlænge dem og føre dem ner til den nye central.
I DK ville man bruge presmuffer ( et rør man sætter begge kabler i og presser sammen - https://www.el-grossisten.dk/media/...resmuffe-cu-35mm²-1821210374-821210374.10.jpg) og krympeflex ( slange som man drar over hver leder + hovedkabel der krymper vid uppvärmning http://www.lineloops.dk/wp-content/uploads/2013/04/DSC_1805.jpg).
I DK får man gøre det for at forlænge kabler utan at samlingen skal være synlig; utan at det går at gøre dette som en dold samling. Man bruger det også om men får boret hul på en ledning i en væg, da lapper man det sådan der og kan mure det inde.
Får man gøre det i sverige, eller er der en anden auktoriseret måde man forlænger kabler på?

5: Forlåt - det er sådan een https://media1.bauhaus.dk/media/cat...b538fa193d1c6017a4a8ca0/2/1/2140760A_2_TS.jpg
Jeg har absolut ingen ide om hvad den hedder på svensk :)

6: man kommer ikke til at kunne se kablet, da det ligger högt uppe på en kant under taget på terrassen. Min fundering gik på om jeg kan bruge et dansk kabel i sverige (da jeg har mange meter liggende på arbejdet) - men jeg har en ide om at jeg nok kender svaret......

7: Tak - så er der et par uttag i huset jeg har købt som nok inte er lagliga (det kunne jeg have sagt mig selv, med det kabel) - men jeg ville lige fråga, da det kunne være andre regler i Sverige. Især da jeg ser at man i de "originale" uttag har brugt flertråede kabler.

vedr 10 vs 13A, har jeg læst flere steder at man skal lave beregninger; men jeg kan bare inte se hvilke beregninger der skal laves.
I DK, får man under elektrikerutbildingen at vide, at man for en/tofamiliehuse slår op i tabellen for hvor mycket strøm man får dra i hvilke str kabel. Dermed er det for et typehus som mit (havde det været i DK)altid lagligt at forsikre 1.5mm2 med 13A.
I en bygning hvor kabeldragning er meget lang, kan jeg godt se et problem, men da gør vi typisk det at vi laver en elcentral mere og drar et meget tykkere kabel mellem - så fordeler vi strømmen derfra.
Hvad er det for beregninger der skal gøres?

U Uffe A skrev:
Är du utbildad elektriker så ska det inte vara några problem för dig att sätta dig in i hur vi gör i Sverige.
Om du med samle muffe menar toppklämma typ wago eller Torin så är det tillåtet.
Välkommen hit förresten.
Jeg tror heller ikke at det er noget problem - det er bare dom skildnader jeg prøver at få et overblick over. Ingen elektrikere i DK ville f.eks installere 1pol sikringer uden at bryde N.
Personligt ville jeg altid sætte 2polede afbrydere op utomhus, så alle ledninger er døde, når man vipper kontakten; men det er bare ikke så populært her - og det er fint - jeg prøver bare at forstå hur jeg skal gøre nu :)

ah - så samlemuffe = topklämma.. noteret! tak!

T Thomas_Blekinge skrev:

Till TS: Jordningen är väldigt viktigt i Sverige och det finns en hel del krångliga regler kring det. Den viktigaste är: man får inte blanda jordad och ojordad i samma rum, ins ens taklampor. Förutom just i köket där det anses OK att ha ojordad taklampor över matbordet där allt annat är jordat.
I huset ser det ud som om at endast spisen har jord. Betyder det at om jeg skal bruge et jordat uttag til en UPS, at jeg skal dra jord til alle eksisterende uttag?
Hur går grænsen om man har et öppet layout - altså til eks inte har vägg mellem vardagsrum och kök?
Jeg skal have nyt kök og vil gerne have jord i alle uttag der, men har inte planeret at dra jord til vardagsrummet (än)

• Gilla
hsd
  • Laddar…
tommib
F fromDKtoSE skrev:
Tak Tommi, for dine svar.
Lidt opfølgende:

1b: Ok - så drar jeg bare tændledningen fra samledåsen til bryderen - det bruger lidt mere kabel, men er til at gøre. Det var bare ikke til at hitta da jeg var i bauhaus i går og fik ideen til at montere lamper på terrassen.

2: Godt du siger det. Det er dog lidt konstigt, for i de uttag jeg har skiftet, har der inte varit dåser. Jeg har ikke haft alle uttag åbne, men jeg hvis jeg skulle gisna, tror jeg inte der er dåser i nogen af dem; men at der bare er boret hul og uttaget er sat i væggen. - Det er ikke overflademonterede uttag, men indfælda.

3: Ok - så det er nok bedst bare at trække VP rør i væg. Er der krav om fastgørelse af røret på nogen speciel måde? Jeg fråger for om jeg skal have nyt uttag i eksisterende væg, bliver det svårt at fastgøre røret midt på.

4: For at give et eksempel:
Jeg skal have ny elcentral og samtidigt have den flyttet til annat rum.I den forbindelse, vil jeg inte dra nye kabler fra alle uttag osv til den nye central, da jeg i fremtiden skal dra om elinstallationen; men vil ikke lave det før der alligevel skal renoveras.
Jeg vil derfor dra alle ledninger ud af gammel central, op til vinden, forlænge dem og føre dem ner til den nye central.
I DK ville man bruge presmuffer ( et rør man sætter begge kabler i og presser sammen - [länk]) og krympeflex ( slange som man drar over hver leder + hovedkabel der krymper vid uppvärmning [länk]).
I DK får man gøre det for at forlænge kabler utan at samlingen skal være synlig; utan at det går at gøre dette som en dold samling. Man bruger det også om men får boret hul på en ledning i en væg, da lapper man det sådan der og kan mure det inde.
Får man gøre det i sverige, eller er der en anden auktoriseret måde man forlænger kabler på?

5: Forlåt - det er sådan een [länk]
Jeg har absolut ingen ide om hvad den hedder på svensk :)

6: man kommer ikke til at kunne se kablet, da det ligger högt uppe på en kant under taget på terrassen. Min fundering gik på om jeg kan bruge et dansk kabel i sverige (da jeg har mange meter liggende på arbejdet) - men jeg har en ide om at jeg nok kender svaret......

7: Tak - så er der et par uttag i huset jeg har købt som nok inte er lagliga (det kunne jeg have sagt mig selv, med det kabel) - men jeg ville lige fråga, da det kunne være andre regler i Sverige. Især da jeg ser at man i de "originale" uttag har brugt flertråede kabler.

vedr 10 vs 13A, har jeg læst flere steder at man skal lave beregninger; men jeg kan bare inte se hvilke beregninger der skal laves.
I DK, får man under elektrikerutbildingen at vide, at man for en/tofamiliehuse slår op i tabellen for hvor mycket strøm man får dra i hvilke str kabel. Dermed er det for et typehus som mit (havde det været i DK)altid lagligt at forsikre 1.5mm2 med 13A.
I en bygning hvor kabeldragning er meget lang, kan jeg godt se et problem, men da gør vi typisk det at vi laver en elcentral mere og drar et meget tykkere kabel mellem - så fordeler vi strømmen derfra.
Hvad er det for beregninger der skal gøres?

1. Ja, man drar matande kabel till en dosa, t.ex. en sådan som man sedan drar vidare från till både lampan och strömbrytaren. Till strömbrytaren drar man således fast fas och tändtråd. Eftersom tvåledad kabel är ovanlig använder man en 3G1,5 och lägger undan jordledaren.

2. Det är då ett tecken på fuskjobb och bör göras om. Här i SE använder vi ROT-dosor för eftermontage i skivväggar. Det finns många varianter.

3. VP-rör eller slang ja. Röret/slangen bör sitta fast "tillräckligt" och ha snälla böjar för att underlätta omdragning. Det finns inget explicit krav på infästningen (tror jag, men jag är inte elektriker).

4. Man kan skarva kablar på det sättet, men det är ovanligt i privatbostäder om det inte är omöjligt att dra om kabeln. Vanligen byter man ut kabeln eller skarvar i en dosa (se 1). I fallet när man flyttar en elcentral drar man vanligen om till första dosa.

5. Ah... toppklämmor. Ja, det är ok att skarva N-ledaren i dosan. Till detta är i mitt tycke Wago 221 bäst (mest allround, tar alla typer av ledare) men för enkelledare är Wago 773 också mycket bra.

6. Bättre att använda svensk kabel, så blir det inte så mycket frågor. Min approach när jag kopplar olagligt är att det ska vara samma materiel som elektriker använder och utförandet ska vara lika bra eller bättre.

7. Det är sedvanlig ledningsdimensionering, dvs beräkning av frånkopplingstid vid kortslutning och jordfel. Om du googlar lite kommer du hitta det eminenta programmet ElDim som på ett enkelt sätt gör dessa beräkningar åt dig.

För att bli lite mer teoretisk ska du räkna på om säkringen du tänker använda klarar kravet för frånkopplingstid vid en given ledningslängd (dvs hur mycket kortslutningsströmmen blir vid sämsta tänkbara felet).

Enkelt uttryckt, använd 10A i SE till 1,5 kvmm.

Använd enkel- eller fåtrådiga kablar till fast installation. RK/MK i rör är visserligen godkänt (om ledarens isolering är godkänd) men är såpass avvikande för klena ledare (<4 kvmm) att det bör undvikas. I en elcentral är RK6 inget konstigt.

Redigerat:
tommib
F fromDKtoSE skrev:
I huset ser det ud som om at endast spisen har jord. Betyder det at om jeg skal bruge et jordat uttag til en UPS, at jeg skal dra jord til alle eksisterende uttag?
Hur går grænsen om man har et öppet layout - altså til eks inte har vägg mellem vardagsrum och kök?
Jeg skal have nyt kök og vil gerne have jord i alle uttag der, men har inte planeret at dra jord til vardagsrummet (än)
Det är allt eller inget. Vid ombyggnad till öppen planlösning är detta ett vanligt fel som uppstår. Observera att detta även gäller lamputtag. Tidigare undantagsregler för kök var ändå (relativt) godtyckliga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.