Hej! Jag bygger en liten stuga på mycket låg budget. Taket är i princip klart. Hade tänkt skippa fotplåt. Och jag har satt dit plankor istället för vindskiveplåt. Nu blir stugan så fin att jag kanske ändå vill ha fotplåt och vindskiveplåt. Jag kom på att jag kanske kan återbruka nån gammal takplåt jag har liggande som liknar tp20. Då skulle jag behöva platta ut profilen. Någon som vet hur jag gör det snabbt och enkelt utan kompetens och tillgång till massa plåtbearbetningsprylar? Reglar och tvingar?
Jo, målet är inte att det ska bli snyggaste plåten. Målet är att det ska vara funktionellt utan att bli svinfult. Finns det bra sätt att platta ut det utan att det blir alltför bucklig så tror jag inte det är några problem för mig att få till det någorlunda snyggt. Får måla litemaah skrev:
Så här ser det ut nu. De där plåtbitarna är egentligen den sista stora utgiften. Totalbudget hittills på stugan cirka 12k, vinterisolerat. Taket är plåt jag hade liggande - därav formen. Tjock isolering från rivningar. Sågat upp allt virke själv. Beggade fönster och dörr. Elen är kombo jag köpt å fått av grannar. Skorsten fick jag mot att jag monterade ner och tätade taket där den satt innan. Mest all vindpapp, underlagspapp, spik och skruv som stått för kostnader egentligen. Tänker att de här plåtdetaljerna inte ska få dra upp kostnaderna - inte om jag ska fortsätta bygga i det tempo jag gjort senaste åren iallafall. Detta är ett av flera projekt, påbörjat i slutet av maj typ varannan helg.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Läkt ovanpå fotplåt
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Takpapp-underlagspapp-fotplåt-ytpapp
Tak & Vind -
Rimligt pris för plåtis? Skorsten, ränndalar, vindskiveplåt.
Hantverkare -
Montering av fotplåt på traditionellt tak: Dold (under papp) vs. synli
Tak & Vind -
Hur gör man bäst en 90 graders böj för vindskiveplåt på ett pulpettak?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus