Bjurran skrev:
nsiak hann före med förklaringen på problemet. Jag kan märka detta ganska tydligt hos mig. Låt säga att någon går ut i garaget där jag ännu inte har någon accesspunkt så har de precis signal på sin mobil. När dessa då ligger och kollar om något uppdateras på Facebook, mail osv så märks det. Ännu mer om man dessutom startar webbradio via mobilen. Ju mer trafik som ska nå de enheterna som har svag signal, desto sämre fungerar det även för de som befinner sig nästan intill samma accesspunkt/router. Inget av detta är vad jag egentligen skulle kalla att belasta nätet hårt, men det är verkligen tillräckligt för att sänka hastigheten.

Ni som skriver att det inte stämmer, vad har ni för utrustning och hur är den inställd isf, för jag har då aldrig lyckats få det felfritt.
Jag måste faktiskt säga att jag inte kände till detta och har själv inte upplevt det.

Läser man dock vidare om ämnet(den information som går att hitta) så verkar dock det största problemet vara att klienter med stöd för en långsammare standard drar ner hastigheten för klienter med snabbare standard. Om dessa klienter dessutom har dålig signal så blir det såklart sämre.

Jag erkänner att jag har fel!

Lättast att komma runt problemet med att sämre utrustning drar ner trådlösa hastigheten är att stänga av den möjligheten i routern/ap.

Dagens erfarenhet är att nästan 40 graders feber är ingen bra grundförutsättning när man ska konfa en ny switch ;)

Nåväl Zyxelburken hänger nu på plats och Vlan är konfigurerade.
Första intrycket är att det är en enklare switch men med hyffsade funktioner.
Fläktlös och den blir inte nämnvärt varm heller
Största nackdelen så här långt är Zyxels tilltag att ha de ojämna portarna på den nedre raden - Så får man bara inte göra ....

Eftersom jag redan gjort bort mig med felaktig information i den här tråden så kan jag ju passa på att posta en bild på min nätverkslösning. Det roliga i det hela är att jag arbetar som driftansvarig servertekniker vid ett mindre företag och har dagligen hand om ett 100-tal virtuella och runt 50 fysiska servrar i ett nätverk som är utspritt på 4 olika platser. Men det är väl som det gamla ordspråket "Skomakarens barn...".

it.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Perkaby, då gör du som oss andra och skyller på att du inte riktigt hittat din optimala plats för ditt 19" rack än ;)

Det är sant! Man får väl ta och skrota ett par gamla servar och ställa ner dom i källaren istället. Det lär i alla fall bli billigare med uppvärmning där nere. :)

Mats skrev:
Lorens: Nån struktur får det allt vara här alltså:
Rött för internet
Orange för ev DMZ
och sen gult för det interna nätet.
Bara skaffa spännband i rätt färg :)
Jag tar till mig av dina råd och kommer inhandla mängder med spännband för att lösa detta bekymmer! ;) Du kommer få se snart, låt oss säga till sommaren borde det vara klart! Tar tid planera detta! :P

O
Om du har t.ex. Eljo LexCom-uttag så glöm inte att byta alla ramarna till korrekta färger också! Köp extra så att du kan springa runt och korrigera när du kopplar om i patchpanelen också. :rolleyes:

lorens skrev:
Jag tar till mig av dina råd och kommer inhandla mängder med spännband för att lösa detta bekymmer! ;) Du kommer få se snart, låt oss säga till sommaren borde det vara klart! Tar tid planera detta! :P
En så stor förändring måste planeras nogrant.
Tänk om tex ett spännband skulle gå av ....

• Gilla
lorens
  • Laddar…
Dags för en lite utförligare beskrivning av den där Zyxel switchen också.

Fysiskt är det en vanlig 19" enhet, monteringsvinklar för rackmontage följer med. Vill man använda den som bordsenhet så skickar de med gummifötter också.
Sitter en vanlig trepolig 230V kontakt på baksidan för strömmatningen så inga externa adaptrar eller så.
På framsidan sitter det vanliga dvs indikation för att den har ström, en Led per switchport som lyser grönt för gig och orange för 100.
Den har 20 vanliga 10/100/Gbit portar plus fyra portar som är delade mellan 10/100/gbit koppar och en SFP modul. Kopplar man nått i SFP modulen stängs motsvarande kopparport av.
Så egentligen borde den väl marknadsföras som en 20 portars plus 4 expansionsportar.
Sen sitter det ytterligare en trevlig sak på framsidan. En riktig Serieport så man kan konfa switchen den vägen vilket jag tycker är en klar bonus.

Managering av Switchen sker annars via ett rätt enkelt webgränssnitt som av nån anledning kör via http. Går att ställa om till https om man vill
FUnktionsmässigt är jag faktist imponerad av vad man får för prislappen. Den kan hantera rollbaserade adminrättigheter, det går att skydda admingränssnittet, den kan logga till extern syslog, 801.X och radius stöds om man vill använda det. Det ska gå att trunka flera portar för att få upp bandbredden och manualen pratar om stöd för 10Gbit gbicar (nä jag har inte testat det)

Vlan funktionerna fungerar om man gör på rätt sätt (jag tänkte "lite" fel igår)

Det jag inte har kunnat testa ordentligt är SFP platserna och dess funktioner.

Sammanfattat så är jag imponerad av vad man får för pengarna. Visst en Cisco2960G har mer funktioner och mer kraft men å andra sidan så får man en 15-20 Zyxel för en Cisco ... Dessutom har Ciscon en massa fläktar som gör att man inte vill ha den i alla rum direkt

Mats, tack för info. Saknar dock en sak som är oerhört viktig när det är för hemmen. Är den helt fläktlös? Om inte, hur är ljudnivån?
Själv har jag en Trendnet TEG-240GS, 24 port med 2 st SFP (eller 22+2, hur man nu vill räkna) och orginalfläkten väsnades på tok för mycket. Har modifierat den med tystare fläkt nu, men är fortfarande inte helt nöjd. Är däremot nöjd med 48 Gbps throughput. (Vet dock inte riktigt vad jag skulle kunna hitta på för att någonsin testa om det verkligen stämmer.)

EDIT, ser nu att den infon fanns i ett tidigare inlägg.

Redigerat:
nsiak skrev:
Lyfter fram denna tråd med min lösning, det är alltid kul att se hur folk har löst problem som oftast inte finns :D

Jag bor "på landet" så det är endast internet via teleledning som är aktuellt. En stor fördel dock är att jag bara har ~750m (330 meter enligt telias mätning, så det måste väl vara någon riktigt fin kabel de använt :wow:) till telestationen och att Telia uppgraderade till VDSL förra året

Övre patchpanel går till uttagen inne i huset, nedre till vänster är uttag i ett biorum jag byggt ovanför garaget och nedre till höger är för att fördela telefoni men jag har bara larmet och en telefon inkopplad som aldrig används...

[bild]
Börjar bli lite trångt i switcharna och D-linken börjar ge upp (1 uttag har helt gett upp) så planen är att uppgradera till en 24-portars Smartswitch.

Hastigheten går ju inte att klaga på, betalar för 30-60 ner och upp till 12 upp.
[bild]
Kul och se att nån mer på forumet jobbar med commscope ;-)

Inte jättesnyggt inser jag nu, men det fungerar. Här inryms stadsnätsbox, router, IP-telefonidosa och ett NAS

• uploadfromtaptalk1358071764413.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bjurran skrev:
Mats, tack för info. Saknar dock en sak som är oerhört viktig när det är för hemmen. Är den helt fläktlös? Om inte, hur är ljudnivån?
Själv har jag en Trendnet TEG-240GS, 24 port med 2 st SFP (eller 22+2, hur man nu vill räkna) och orginalfläkten väsnades på tok för mycket. Har modifierat den med tystare fläkt nu, men är fortfarande inte helt nöjd. Är däremot nöjd med 48 Gbps throughput. (Vet dock inte riktigt vad jag skulle kunna hitta på för att någonsin testa om det verkligen stämmer.)

EDIT, ser nu att den infon fanns i ett tidigare inlägg.
Japp. Det är jätteskönt för öronen med en knäpptyst switch. Samma 48GB bakplan på den här så i teorin ska den fixa full speed på alla portar så länge man inte trycker i 10 Gbit SFP
Hittade en troligen åskskaddad kabel också. Den vill inte länka i mer än 10 mbit numer och den var Gbit kapabel för nått år sen så den får vi ta och byta ut vid tillfälle

Raskus skrev:
Inte jättesnyggt inser jag nu, men det fungerar. Här inryms stadsnätsbox, router, IP-telefonidosa och ett NAS
Men ganska kreativt att sätta patchpanelen på höjden :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.