peternicklas
KnockOnWood skrev:
Snyggt Mape17!
Så där fin ordning har vi definitivt inte ens på jobbet.

En liten fundering:
Här håller vi på och drar kabel och sätter upp accesspunkter,
så hela kåken i stort sett förvandlas till en gigantisk mikrovågsugn.

Och så finns det folk därute som tror/vet att de har elallergi,
och knappt vågar tända en ficklampa.

Två världar?
Sedan måste man fråga HUR mycket av allt detta kabeldragande mm. som verkligen kommer att användas?

Det är nog väldigt individuellt från familj till familj. Vissa använder ett utag för WLAN och resten trådlöst, medans andra är mer tekniksintensiva.
Elektrikern och snickarna hade roligt åt all nätverkskabel de behövde dra i vårt nya hus, de tyckte det var välidgt mycket mer än i andra hus de byggt. Jag försökte förutse så gott det går var vi kan tänkas behöva uttag just nu, och i framtiden samt vid eventuella ommöbleringar. Inom rimliga gränser, dels är ju inte uttagen så snygga och dels kostar det ju en slant. Det slutade med 2-4 uttag i alla rum (ej badrum).
I min familj utnyttjas just nu 16 fasta uttag plus att vi har ytterligare 11 trådlösa enheter.
Och om 5-10 år så är det garanterat inte färre, så man får helt enkelt försöka framtidssäkra så gott det går.

Tycker dock att KnockOnWood har en väldigt bra poäng där. Undrar om man om 50-100 år kommer se tillbaka på den här tiden och skaka på huvudet åt idiotin, undra hur vi kunde vara så dumma att vi utsatte oss för så mycket frivillig strålning?

Sedan måste man fråga HUR mycket av allt detta kabeldragande mm. som verkligen kommer att användas?
Har levt med mitt hemmabygge med extra allt i snart 15 år och jag har inte ångrat mig, har använt det mesta och bygger hela tiden ut.
Det enda jag aldrig fick in, av kostnadsskäl och en innovationslös byggbransch, var elektrokromatiska fönsterrutor. Nu har jag dock tagit upp det och jag förberedde som tur alla fönster för en buzzbar.
Dock måste man ... a) vara entusiast och teknikintresserad b) tålmodig och c) inse att man aldrig kommer få tillbaka satsade pengar ... antagligen får man avdrag vid en försäljning eftersom köparen inte förstår eller är intresserad. Se till och ha det enkelt återbyggbart till "standard". Det sista kanske mer vänder sig till all hemautomation, 1-wire, hemmabyggda LED belysningar, etc.

Mikael_L
TLovskog skrev:
Har levt med mitt hemmabygge med extra allt ...
Ja att ditt hem är en lekstuga för en vuxen karl har jag sedan länge förstått ... :D :thumbup:

Det skulle vara oerhört kul att få hälsa på, tror jag.
Jag är nog rätt nördig också, men jag orkar inte gå lika långt som tanken räcker.

Här hemma blev allt till sist ganska enkelt och återhållsamt.
Ingen KNX eller annan automation.
Och vad gäller antalet uttag för nätverk/TV/telefoni så har jag för tillfället dragit 6 st 20mm tomrör till 8 st dosor (på 2 ställen får alltså 2 dosor på var sida av väggen dela på ett rör) som sen går att bestycka med Cat5 eller coax beroende på om det blir TV eller dator eller båda där.
Övervåningen tillkommer sen, med troligen 5-6 tomrör till.
Min kommande patchpanel klarar sig troligen bra om det är en 16-platsers.

Vet inte om detta är för off topic, men det har ju ändå med nätverkslösningar att göra.
Man stöter ofta på folk som vill ha en AP men som under inga omständigheter vill dra en kabel dit där den bör sitta för en så optimal spridning som möjligt. Har någon av er testat att köra över elnätet fram till en AP? Hur blev resultatet?
Jag är normalt sett inte intresserad av att köra över elnätet så det har inte varit aktuellt att testa, men jag antar att det prestandamässigt borde bli bättre än en repeater samt att man får olika kanaler precis som man vill ha.

Elnät fram till trådlöst. Två halvkassa tekniker i serie? Njae, jag tror jag står över... :)

(Mina erfarenheter av elnät är att det funkade så dåligt och intermittent, värre än trådlöst, att det blev att dra tråd överallt. Nyare tekniker kanske är bättre, men jag håller inte andan.)

lsa, jo tyvärr är det ju inte frågan om skit+skit=bra, utan skit*skit=värre. Frågan är bara hur det ställer sig i förhållande till en repeater (som jag f.ö. aldrig kommer använda mig av igen).

lars_stefan_axelsson skrev:
Elnät fram till trådlöst. Två halvkassa tekniker i serie? Njae, jag tror jag står över... :)
I princip håller jag med om att kabel är överlägset. Dock uppfattar jag det som att erfarenheterna är väldigt blandade med "homeplug-"/elnätslösningar. För en del verkar det helt odugligt medan andra är riktigt nöjda.

Själv kör jag "homeplug" på ett ställe och efter att jag anslutit bägge enheterna på samma fas så fungerar det utmärkt för mina behov. Nu är detta inte någon direkt bandbreddskrävande lösning så jag vågar inte uttala mig om hur det skulle fungera vid högre belastning. I mitt fall fungerar det dock bra och stabilt.

Jag kör med Netgear liknande dessa.

Bjurran skrev:
lsa, jo tyvärr är det ju inte frågan om skit+skit=bra, utan skit*skit=värre. Frågan är bara hur det ställer sig i förhållande till en repeater (som jag f.ö. aldrig kommer använda mig av igen).
Jag tror att det är så många variabler att det inte går att uttala sig om generellt. Det får prövas individuellt (under ganska lång tid) på varje plats det är aktuellt.

Ethernet/TP och spec. fiber kan man dock "alltid" lita på. Där är osäkerheten mycket mindre.

Det verkar vara stor spridning på elpluggarna men en bekant har en sån där 200mbit "noname" från Kjell som matar en AP och det verkar funka hyffsat (ADSL som bredband)

Aldrig att jag tänker visa mitt inferno.......:o

ullberg
Enk Projektet skrev:
Aldrig att jag tänker visa mitt inferno.......:o
Själv skyller jag på att jag har det distribuerat inom fastigheten, blir svårt att ta kort som ger en rättvis överblick (eller om det var att jag inte har tillräcklig vidvinkel på kameran ;) ).

• Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Mell skrev:
Är det bara jag som blir galen på alla dessa nätadaptrar? Alla ser olika ut och det blir omöjligt att använda alla 230V-uttag.
+1
Håller helt med. Själv har jag letat efter en adapter med fler utgångar. De flesta grunkor kräver 5V eller 12V så borde det gå. Dock inte hittat, så jag har fått bygga egna.
Jag experimenterade med en lösning som automatiskt tog reda på spänningen som behövdes, men det blev inte tillräckligt bra och stabilt.

Nån datornörd här kanske kan hjälpa mig med mitt framtida projekt.

Ska ha ett skåp med patchpanel, switch, nas, router och modem.
Detta kommer att generera ganska bra värme och vill då ha in en liten chassifläkt, men hur ska man driva en sådan?
Har funderat på att slakta en gammal mobilladdare och ta fram (k)löddpistolen, men vill ev inte ha så att den går alltid.
Eller finns det andra alternativ som är bättre?

Mikael_L
pozz2 skrev:
Nån datornörd här kanske kan hjälpa mig med mitt framtida projekt.

Ska ha ett skåp med patchpanel, switch, nas, router och modem.
Detta kommer att generera ganska bra värme och vill då ha in en liten chassifläkt, men hur ska man driva en sådan?
Har funderat på att slakta en gammal mobilladdare och ta fram (k)löddpistolen, men vill ev inte ha så att den går alltid.
Eller finns det andra alternativ som är bättre?
Skulle en 12V DC väggbula plus en sådan här:
http://www.kjell.com/sortiment/dato...ng/flaktar/temperaturstyrd-flakt-92-mm-p98534
kunna vara en bra lösning? Jag tycker det verkar rätt bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.