344 995 läst ·
1 014 svar
345k läst
1,0k svar
Foton på era nätverkslösningar? =)
Tänkte (prova om) en UniFi AC LR skulle ersätta en Asus wifi router + AP över 250m2(vån + källare) + altan. En ger ju inte lika bra bandbredd, men hyfsad täckning på ett plan och altanen. Tanken är att wifi’t ska bli stabilare när man förflyttat sig med iPad/iPhone och att frun ska vara nöjd. Kanske blir det fler UniFi APar.
För den som vill gräva djupare i teoretiska täckningar med Unifi APs kan jag rekommendera att läsa artikeln "
UniFi - Introduction to Antenna Radiation Patterns": https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115012664088
Data för respektive AP finns sedan på "UniFi - UAP Antenna Radiation Patterns": https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115005212927-UniFi-UAP-Antenna-Radiation-Patterns
Ytterligare jämförelser mellan deras AP-modeller finns på "UniFi - Access Point Comparison Charts": https://help.ui.com/hc/en-us/articles/360008036574
Jag kör själv NanoHD främst pga stödet för MU-MIMO och 4x4 Spatial Streams. Har hus med 2 plan a 100 kvm. Idag endast 1 AP men skall senare utöka till 3 APs för att få bra täckning även i trädgården och tex för vår Landroid robotgräsklippare som kör Wifi. Med min iPhone SE gen2 får jag i samma rum ut ca 600 Mbps både upp och ner mot Bredbandskollen och då sitter AP vertikalt på väggen. I 2 rum bort, som vetter mot baksidan av AP, går prestandan ner till ca 250 Mbps. Får se om jag monterar dem vertikalt eller horisontalt när jag bygger ut.
Exempel NanoHD (visar tex ca 10 dBi svagare signal rakt bakom (vid 180°) än rakt framför APn för 5Ghz):
UniFi - Introduction to Antenna Radiation Patterns": https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115012664088
Data för respektive AP finns sedan på "UniFi - UAP Antenna Radiation Patterns": https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115005212927-UniFi-UAP-Antenna-Radiation-Patterns
Ytterligare jämförelser mellan deras AP-modeller finns på "UniFi - Access Point Comparison Charts": https://help.ui.com/hc/en-us/articles/360008036574
Jag kör själv NanoHD främst pga stödet för MU-MIMO och 4x4 Spatial Streams. Har hus med 2 plan a 100 kvm. Idag endast 1 AP men skall senare utöka till 3 APs för att få bra täckning även i trädgården och tex för vår Landroid robotgräsklippare som kör Wifi. Med min iPhone SE gen2 får jag i samma rum ut ca 600 Mbps både upp och ner mot Bredbandskollen och då sitter AP vertikalt på väggen. I 2 rum bort, som vetter mot baksidan av AP, går prestandan ner till ca 250 Mbps. Får se om jag monterar dem vertikalt eller horisontalt när jag bygger ut.
Exempel NanoHD (visar tex ca 10 dBi svagare signal rakt bakom (vid 180°) än rakt framför APn för 5Ghz):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Vi har som sagt en annan lösning, en TP-link AC2300 som är placerad på översta våningen i ett 1 1/2-plans hus plus källare.
Linan är begränsad till 500/500 MBps för tillfället och det är ungefär vad man får på hela bottenvåningen med 11.ac-prylar, kanske 450 Mbps upp & ner mera exakt. I källarplan blir det litet lägre men sällan under 200 Mbps. Räknar inte hastigheterna på övervåningen, för enkelt att nå maxhastigheter där.
Med gamla 11n-prylar blir det inte dessa hastigheter men ändå kring 200 Mbps på bottenvåningen och runt hälften på källarplan.
Träbjälklag kan vara en del av förklaringen till så bra prestanda på 5GHz-bandet vilket routern oftast väljer, med undantag av källarplan på vissa ställen. Utomhus på altan så växlas det ner till 2,4 GHz men fullt ok hastigheter kring 50-100 MBps .
Så kan det se ut med en ytterst simpel lösning baserat på en välplacerad modern ”vanlig router”. Routern klarar max ac-standard, helt ok eftersom vi inte har några ax-kompetenta klienter idag i hushållet.
Körde tidigare med några extra accesspunkter trådat till dåvarande router men det känns helt passé idag. Finns ju möjligheter att sätta dit någon extra Mesh-enhet men behovet finns inte idag.
Linan är begränsad till 500/500 MBps för tillfället och det är ungefär vad man får på hela bottenvåningen med 11.ac-prylar, kanske 450 Mbps upp & ner mera exakt. I källarplan blir det litet lägre men sällan under 200 Mbps. Räknar inte hastigheterna på övervåningen, för enkelt att nå maxhastigheter där.
Med gamla 11n-prylar blir det inte dessa hastigheter men ändå kring 200 Mbps på bottenvåningen och runt hälften på källarplan.
Träbjälklag kan vara en del av förklaringen till så bra prestanda på 5GHz-bandet vilket routern oftast väljer, med undantag av källarplan på vissa ställen. Utomhus på altan så växlas det ner till 2,4 GHz men fullt ok hastigheter kring 50-100 MBps .
Så kan det se ut med en ytterst simpel lösning baserat på en välplacerad modern ”vanlig router”. Routern klarar max ac-standard, helt ok eftersom vi inte har några ax-kompetenta klienter idag i hushållet.
Körde tidigare med några extra accesspunkter trådat till dåvarande router men det känns helt passé idag. Finns ju möjligheter att sätta dit någon extra Mesh-enhet men behovet finns inte idag.
Är detta något Ikeaskåp du själv moddat med skenor och så?tommib skrev:
[bild]
Dubbeluttag i alla rum, sex uttag vid mediaskåpet (för få, skulle haft två till), uttag för IP-kameror, AP mm.
Det är utmärkt att kunna koppla in sig med kabel där man vill, utan att hålla på och dra mellan rum. En hel del planerade IoT-grejer, som är bättre att köra trådat och gärna PoE så att man slipper nätaggregat i periferin. Som en extra bonus blir allt skyddat av UPS.
Det är lite stökigt just nu, "ska bara".... Men en ny PoE-switch är på gång, ytterligare en patchpanel ska in (en för varje våningsplan är tanken, inkl källare/ute). Servrarna ska flytta ut från den här skrubben så småningom när det är klart i källaren. Där gör överskottsvärmen mer nytta och de är mer skyddade i händelse av brand/inbrott. Nackdelen är att jag då måste ha två UPSer men det är en minimal nackdel.
Heads up då bara på att du blir rejält begränsad i vilken rackutrustning du kan stoppa in pga djupet. Mitt skåp ser ut som det gör eftersom jag hade tänkt sätta en dörr på det. Någon dörr blev aldrig av så nu funderar jag på att flytta rackskenorna lite och få mer djup.
Maxdjup blir ca 20 cm på utrustningen så man får kolla specifikationerna noga på switchar och annat, och inte heller glömma utstick av elkablar och sånt.
Maxdjup blir ca 20 cm på utrustningen så man får kolla specifikationerna noga på switchar och annat, och inte heller glömma utstick av elkablar och sånt.
Bakom tex en switch bör man ha minst 5cm (vinklad, 10cm för rak) för strömanslutningen, framför bör man ha minst 8cm för att inte böja nätverkskablarna för mycket.
Så för en UniFi switch 24 portar så åtgår 40cm totaldjup.
Man behöver även ha lite luft för att ventilera bort värmen.
Så för en UniFi switch 24 portar så åtgår 40cm totaldjup.
Man behöver även ha lite luft för att ventilera bort värmen.
Man kan köra 90 graders rj kontakter till switch om man har det trångt.Demmpa skrev:
Bra med heads up. Tänkte faktiskt inte ha något bakstycke på Ikea skåpet, och inte heller ha vägg bakom själva skåpet (förutom då till att fästa upp) då en del kablar kommer ut från väggen. Så då blir där ytterligare dryga 70-80mm till i djupet. Då är man uppe på en 430-440mm djup.