10 360 läst · 16 svar
10k läst
16 svar
Fotogen lampa i Bastu
Sida 1 av 2
Hej
är det någon som har provat fotogenlampa i en bastu ?
Kan den självantända ?
Jag har en vedeldad bastu utan el så det är lite mörkt just nu.
Jag har provat med värmeljus men stearinet blir ju flytande och "dränker" veken.
Eller har ni andra ideer på vad man kan ha för belysning i en bastu utan el.
är det någon som har provat fotogenlampa i en bastu ?
Kan den självantända ?
Jag har en vedeldad bastu utan el så det är lite mörkt just nu.
Jag har provat med värmeljus men stearinet blir ju flytande och "dränker" veken.
Eller har ni andra ideer på vad man kan ha för belysning i en bastu utan el.
Jag vet att fotogenlyktor fungerar mycket dåligt i värme. (Över 50 grader). Alltså lyktor man bär med sig. Lampor fungerar ju ganska likartat, men jag har inte provat. Troligen blir det problem när fotogenen kommer över sin flampunkt på 42 grader. En lykta kan stå på golvet i bastun, men finns den högre upp blir det problem.
Erik
Erik
Fotogen är ett ganska vitt begrepp. Enligt wikipedia är flampunkten 38 - 72 grader. Det som händer med lyktor som står för varmt är att lågan blir orolig och stundom lättar från veken. Den lyser svagare och osar mer. Efter ett tag brukar den slockna. Du kan ju prova att sätta en lampett på väggen på låg höjd. Det händer ingenting farligt, men det är inte säkert att det fungerar bra. Jag tror att det är först när fotogenen blir varm som problemen börjar, så om du har lampan utanför bastun medan du värmer kanske den fungerar länge nog under badet. Sedan är det som sagt lyktor och inte lampor jag provat med, men de fungerar ju snarlikt.
Erik
Erik
Verkar som man får nöja sig med elden i aggregatet och det fungerar ju när man värmer upp bastun, men det blir det lite väl varmt att elda så mycket så att det lyser upp bastun.
Det går ju också att ha värme ljus på golvet där är det ju kallt.
/Leffe
Det går ju också att ha värme ljus på golvet där är det ju kallt.
/Leffe
mycke_nu skrev:
Givetvis måste dom stå skyddade inne i en lykta! Är dom helt i det fria, då fräser det till och stänker stearin om (troligtvis i en bastu) någon svettdroppe träffar värmeljuset.
När inte solcellerna räcker till finns det säkert annan elektricitet att tillgå ska du se (för att ladda batteriet).legul skrev:
För att driva några ledlampor räcker nog den norrländska vintersolen ganska fint för övrigt. Det är ju inte ett eldrivet bastuaggregat du skall driva runt, eller hur!
Men som sagt... är det här med solceller och laddningsbara batterier överkurs, kanske det räcker med vanliga konventionella batterier?
Redigerat: