Jag har en Synology DS920+ körandes DSM7 och vill bland annat använda den för att backa upp mina och sambons foton från mobilen till.
Jag själv kör iOS och trots begränsningarna med att köra synologys appar i bakgrunden har jag hittat en lösning som fungerar för mig (jag tar inte så mycket bilder och det är heller inte lika kritiskt att det är helt automatiserat i mitt fall).
För min sambo är det värre. Hon har en androidtelefon och tar en hiskelig mängd bilder. Pga den stora mängden bilder läggs dessa på SD-kortet och inte på telefonens egna minne.
Jag har ingen egen erfarenhet av androider och egentligen ingen tidigare erfarenhet av synology heller.

Jag har provat någon app, DS File, men den verkar inte komma åt att kopiera just mappen från SD-kortet.
Möjligheten att sitta och pilla och testa med mobilen är ju förståeligt också lite begränsad varför jag efterfrågar en lösning som redan finns utan att behöva testa mig fram.
Har försökt att leta på nätet efter lösning, men inte hittat någon som specifikt pratar om bilder på SD-kortet så det är skralt med resultat.

Så sammanfattat vad jag behöver hjälp med:
En helt automatiserad lösning (körs i bakgrunden utan interaktion) där samtliga bilder från telefonens SD-kort kopieras till NASen när telefonen är uppkopplad på wifi.
Efter första gången som tar en evighet och bulken är kopierad kopieras förstås bara de nytagna bilderna.
 
Har du tittat på Moments-appen i Package-center?
 
Moments finns inte i DSM7 vad jag förstår? Eller?
 
Den heter photos nu bara
 
Så kan det bli när man själv är kvar på 6.x-version... Uppgraderar vanligen inte kritiska system förrän dom ser stabila ut.

Det nya heter helt riktigt Synology Photos och har tydligen blivit bättre än Moments och den andra foto-appen tillsammans. Har själv inte testat den än, fast dom som gjort det verkar nöjda och det låter lovande för framtiden.

I korthet ändrar jag mitt svar till:
Kör du DSM 7 eller högre: Synology Photos
Kör du DSM 6.x eller lägre: Moments
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.