Imorse när vi skulle iväg hade vi -37 grader. Bensinbilen vägrade starta trots startkablar. Den andra bensinbilen startade inte heller men kom igång med startkablar. Samma morgon startade gårdens två elbilar utan anmärkning. För mig är det glasklart vilken typ av bil jag helst vill ha på vintern…

• Gilla
Anna_H och 10 till
  • Laddar…
Många argument i stil med: visa mig en elbil som kan köra 150 mil utan att tanka och samtidigt dra ett släp på 10 ton.

Ok, visa mig den bensin/dieselbil som kan tankas automatiskt i hemmet varje dag

/ Fossibilsägare men sugen på elbil

• Gilla
Anna_H och 11 till
  • Laddar…
Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Många argument i stil med: visa mig en elbil som kan köra 150 mil utan att tanka och samtidigt dra ett släp på 10 ton.

Precis! Man skall ha minst två bilar:) El på sommaren när det är billigt och det finns överskott och HVO-diesel på vintern när elpriset drar iväg.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Precis! Man skall ha minst två bilar:) El på sommaren när det är billigt och det finns överskott och HVO-diesel på vintern när elpriset drar iväg.
Ähhh, man laddar till bra priser på nätterna när man behöver oavsett årstid.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Imorse när vi skulle iväg hade vi -37 grader. Bensinbilen vägrade starta trots startkablar. Den andra bensinbilen startade inte heller men kom igång med startkablar. Samma morgon startade gårdens två elbilar utan anmärkning. För mig är det glasklart vilken typ av bil jag helst vill ha på vintern…
Vänta till det blir -40. Då går det inte att ladda elbilen övht. Körsträckan blir inte heller nån höjdare och om det går att få plussgrader i kupen är tveksamt.

Men det kommer fortsatt gå att kabla ingång bensinaren från elbilens batteri.

• Haha
  • Gilla
guggen och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ähhh, man laddar till bra priser på nätterna när man behöver oavsett årstid.
Vad är elpriset i natt?

• Haha
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Vad är elpriset i natt?
Runt 1.15:- SE3
Elektricitetspriser per timme för en dag; visar kostnaden i svenska kronor (kr).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Älska
Ulltand
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Vänta till det blir -40. Då går det inte att ladda elbilen övht. Körsträckan blir inte heller nån höjdare och om det går att få plussgrader i kupen är tveksamt.

Men det kommer fortsatt gå att kabla ingång bensinaren från elbilens batteri.
Ok hur ofta är det -40? Vid -37 gick det utmärkt att ladda, varmt i kupén och en räckvidd på 22 mil.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…

Svartvit bild av klassisk kombi-modellbil, troligen 1980-tals, parkerad på en tom yta.
Skapa konto

Svartvit bild av en nedsömd industridunkmotor med en trasslig elkabel framför vit bakgrund.
Skapa konto

• Haha
  • Älska
guggen och 5 till
  • Laddar…
F
P Peter_Ker skrev:
Cykeln är överlägset bäst. Oavsett väder så kan man cykla på en snöröjd och nysaltad cykelväg vart man vill. Om det blir för jävligt så kan man bära cykeln förbi alla fastkörda Teslor och Ram pickisar. Det finns ingen begränsning av räckvidden heller.
Skitsnack. Det enda som gäller är ålning, medelst hasning. Det funkar nykter och det funkar full, det funkar på gång/cykelbana oavsett förhållande, det funkar i skogen och det du kar i diket.

• Gilla
  • Haha
Gimp och 3 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
[bild]
[bild]
Det blir ju lite av elbil då också.
Kokaren använder ju en del el:)

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
F
Vi hade bara -14 i Göteborg. Elbilen rullade ljudlöst och utan problem ut som vanligt. Kvar stod jag med diselröven. Den startade med efter två vägran och en rivning snurrade den igång på först två, sen tre och efter ytterligare nån halvminut, på alla 4 cylindrarna. Svart fin rök också. Känns modernt.

• Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Det blir ju lite av elbil då också.
Kokaren använder ju en del el:)
Så sant men med lite bättre utväxling iaf :)

F fsn skrev:
Vi hade bara -14 i Göteborg. Elbilen rullade ljudlöst och utan problem ut som vanligt. Kvar stod jag med diselröven. Den startade med efter två vägran och en rivning snurrade den igång på först två, sen tre och efter ytterligare nån halvminut, på alla 4 cylindrarna. Svart fin rök också. Känns modernt.
Har du testat att byta glödstift? En frisk diesel har inga problem att starta vid -25C

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Vad är elpriset i natt?
Inatt laddar looooosers ;) Fast inte så farligt, ca 1,25kr.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.