36 032 läst ·
569 svar
36k läst
569 svar
Fossilbilen överlägsen elbilen. Fakta.
Min bil drar 0.3dl i timmen på tomgång 5.34kr, dvs på 3.3 timmar går det åt en liter. Nu till en kostnad av 17.80 kr/lH Hasse C skrev:Varför har fossilbilister så stort behov av att argumentera om något de inte förstår? Jag har kört elbil i flera år och känner inte igen problemen som ständigt radas upp. Har precis kört 25 mil i minus 12 grader och det fungerade utmärkt och med bra marginal. Blev stående i en kö i c:a 30 minuter och då drog batteriet mindre än en procent för att hålla ok värme i kupén. Hur mycket drar en förbränningsmotor på tomgång under den tiden?
Skönt iallafall att det kom en länk till lite fakta från Aftonbladet😂😂😂
Om jag har igång bilen i 10 timmar går det åt 3 liter och kostar då ca 54kr
Min bil brukar säga ca 0,8 L/h på färddatorn vid stillastående (och plusgrader). Men det påstods samtidigt av säljaren att dieselvärmarens förbrukning inte är inräknad färddatorförbrukningen, så vad den egentligen drar är oklart.
Tar det samtalet när skarvkabeln från Tyskland sitter i bilen.pacman42 skrev:
Just nu befinner vi oss i Sverige och i ett elområde som tar emot 2,5 Gigawatt och skickar iväg 7 Gigawatt. Dvs ett elområde som är självförsörjande och har överskott motsvarande två kärnkraftverk, ibland tre. Dygnen runt.
Ska jag sluta köpa köksmöbler i furu för att Brasilien skövlar regnskog också?
Nej för tillgången är större än efterfrågan. Det är ingen i Polen som köper min HVO om jag inte löper den.F fiskbuggaren skrev:
Produktion av HVO kan skalas upp med svenska skogsråvaror!
Ett annat bra bränsle hade varit Metanol om vi valt att satsat på det en gång i tiden.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 704 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 704 inlägg
Blä blö blah! Den här typen av trådar är så fullständigt meningslösa eftersom det alltid landar i en kukmätartävling mellan olika dogmer och ideologier snarare än ett utbyte av fakta. Alla är sämst.
Medlem
· Stockholm
· 4 490 inlägg
Men du är ju på alla ställen samtidigt, skärp dig.M Matte Bygg skrev:
De plastpåsar alla pratar om är inte gjorda på olja, osv......... Du har lite koll, men din kunskap applicerar du på allt möjligt "populärt". Är du möjligtvis politiker?
/W
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 301 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 301 inlägg
Undrar hur det lät för 100+ år sedan när bilen kom?
Hästen kör aldrig fast
Hästen behöver inte svåråtkomlig bensin.
Man man ha fler hästar och dra tyngre. Bilen klarar knappt 2 personer..
Det var säkert en hel del som sa så.
Vi kan säkert även ta diskussionen mellan:
Fast vs mobiltelefon
ved vs el
Mobilt vs fiber
Samhället ändrar sig
"Fosil"personer kommer få ändra sig.
Att allt inte finns nu är väl självklart så här ibörjan.
Btw hur många vill gå tillbaka till en icke smart telefon? Inte ha mycket där?
Tja någon finns väl men de kommer bli "överkörda".
Jag kommer ihåg när kameran kom in i telefonen.. Men varför skulle man ha det? Tyckte det var onödigt då.. idag? Helt suveränt.
Får man ändra sig? Visst!
Så TS får gärna göra en "pudel" en dag i framtiden..... Jag kommer inte göra narr av hen.
Hästen kör aldrig fast
Fast vs mobiltelefon
ved vs el
Mobilt vs fiber
Samhället ändrar sig
Jag kommer ihåg när kameran kom in i telefonen.. Men varför skulle man ha det? Tyckte det var onödigt då.. idag? Helt suveränt.
Så TS får gärna göra en "pudel" en dag i framtiden..... Jag kommer inte göra narr av hen.
Medlem
· Halland
· 4 435 inlägg
Naturligtvis har du rätt i din beskrivning. Och om detta är ditt normala körfält så behåll din bil. Men om du som 90% av alla andra för till och från jobbet i bebyggda områden med iordningställda vägar så är elbilen inte så dålig.D Du och 19till skrev:Jag körde 100 mil igår med släp lastat till ca 1000kg totaltlvikt, drog med en tvåhjulsdriven golf diesel. Såg en modern suv i diket. Visst det är halt men då får man anpassa sig.
Resan tog ca 13timmar med stopp inräknat. Bilen drog 0.89l milen dvs 89liter gick åt och det blev då en dieselkostnad på 1560kr stannade 4 gånger, varje gång en bensträckare och släppte ut hunn, 3 av gångerna tankade jag. Stannade som längst 10 min. Dvs max 40 min stopptid men det blev nog närmare 30 min.
Takade redan vid halv tank iafall jag skulle bli stående eller inte hitta en tankstation.
Mat hade jag förberett innan och åt i bilen. Temperaturen var -10 på morgonen när jag började och -28 När jag var framme på kvällen.
Hur lång tid skulle det ta med en elbil som har drag och får dra minst 1000kg? Två? tre? Fyra dagar? Istället för vad jag kunde köra på en dag med en dieselbil.
Vad skulle det kosta i "el"? Och eftersom att resan skulle ta längre tid än vad man orkar köra på en dag så får man räkna med kostnader för hotell, mat för flera dagar och förlorad inkomst. Då är plötsligt 1560kr i bränsle billigt i jämförelse.
El är ingen energikälla bara ett sätt att flytta energi från en energikälla till där man vill andvända energin.
Jag köpte bilen för 40000kr och har inga andra fasta kostnader än skatt och försäkring. Reparationer och service gör jag helt själv.
Kan någon av er som är för elbilar hitta en bra elbil till mig som inte kostar mer än bilen jag har nu, har drag, funkar att köra 120 mil på en laddning när bilen har stått två veckor i -30 (jag kommer 120 mil med min golf på en tankning när jag inte kör med släp och bränslet i tanken går inte åt när den står. Har bra värme och ac. Där skatt och försäkring tillsammans kostar 5000kr om året. Det ska även gå att ladda bilen fullt på max 10 minuter. Det tar knappt en minut att tanka diesel. Det ska även finnas möjlighet att ta med ett restervbatteri/ reservdunk på motsvarande 10 liter som kan kopplas in på 1 minut så man kommer 25 mil extra. Som kan laddas på en minut och kosta max 200kr i inköp.
Denna lista n kan göras 70 sidor längre men om någon har en elbil till salu som uppfyller det jag har skrivit ovan så hör gärna av dig så kan jag börja fundera på det.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Inte just nu, importerar ca 1400MW.P Pligg85 skrev:Tar det samtalet när skarvkabeln från Tyskland sitter i bilen.
Just nu befinner vi oss i Sverige och i ett elområde som tar emot 2,5 Gigawatt och skickar iväg 7 Gigawatt. Dvs ett elområde som är självförsörjande och har överskott motsvarande två kärnkraftverk, ibland tre. Dygnen runt.
Ska jag sluta köpa köksmöbler i furu för att Brasilien skövlar regnskog också?
M Matte Bygg skrev:
K kniv skrev:
Glimmer är inget av avgaser, gifter eller ”växthusgaser”. Så du missade faktan igen.M Matte Bygg skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Du vet att elbilen kom före ICE bilen va?P PappasHammare skrev:Undrar hur det lät för 100+ år sedan när bilen kom?
Hästen kör aldrig fast
Fast vs mobiltelefon
ved vs el
Mobilt vs fiber
Samhället ändrar sig
https://popularhistoria.se/teknik/uppfinningar/elbilen