M Matte Bygg skrev:
Fairlane verkar vara drabbad av obsessive compulsuve disorder. Dvs tvångsmässig.
Du skriver inte i alfabetisk ordning: CDO.

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
P Pin skrev:
Du skriver inte i alfabetisk ordning: CDO.
Har du dysxeli?

• Haha
Matte Bygg och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det kan jag göra, det har jag gjort i andra trådar, men du får nog bjuda till lite själv först och säga hur det var med grannens bil, med de 15 som du känner som fått slut på el, och om du läst och förstått de artiklar du hänvisat till som bevis, när det står tvärtemot det du säger i artikeln du hänvisar till.

Jag kör för övrigt inte elbil själv, då jag inte hittat någon som uppfyller mina krav, men det betyder inte att jag tycker de är skräp.
Häst och vagn eller hundsläde skulle passa dig bättre.

• Haha
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
M Matte Bygg skrev:
Är det den seriösa Matte Bygg som talar?

M Matte Bygg skrev:
Ford Fairlane, tror jag.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fick direktrapport att det inte är så mycket köer till laddstolparna nära Idre fjäll.. endast 2,5-3 timmars väntetid.

Fairlane
M Matte Bygg skrev:
Fick direktrapport att det inte är så mycket köer till laddstolparna nära Idre fjäll.. endast 2,5-3 timmars väntetid.
Ja sådant händer såklart, framförallt för att folk inte planerar lite. När jag körde hem från fjällen sist med bensinbil så var det långa köer på nacken närmast. Det tog givetvis inte 2,5-3 timmar, men det var rätt långa köer. De som hade planerat lite (exempelvis vi) körde såklart förbi och tankade några mil senare.

Har någon fakta på hur många elbilar som fått skrotas pga batteriet blivit dåligt och därmed dyrare att byta än bilen.

Vet att majoriteten av Model S innan 2016-2017 skrotats pga uttjänta batterier. Skrotarna använder de som reservdelsbilar.

M Matte Bygg skrev:
Lista fördelar och nackdelar side-by-side elbil resp fossil (bensin/diesel)

Minimum 12 punkter.
Gör det du istället.
Ta "grannens bil" som exempel, igen..
😂😂😂

Du kan göra listan oändligt lång när du ändå håller på.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Har någon fakta på hur många elbilar som fått skrotas pga batteriet blivit dåligt och därmed dyrare att byta än bilen.

Vet att majoriteten av Model S innan 2016-2017 skrotats pga uttjänta batterier. Skrotarna använder de som reservdelsbilar.
Du har ju fakta och vet, presentera den gärna.
Och på vilket sätt gör det en fossilbil överlägsen, om det skulle stämma?

M Matte Bygg skrev:

Jag har ingen statistik, men innan 2016 va Model S kanske inte speciellt välbyggd. Så förstår om ägare går vidare till en nyare bil istället för att lägga 60-100' på att byta batteriet

2013 hade Model S batteriet ganska hög degradering, har sett att en del uppgraderat till nyare batteri, det är ganska vanligt på Nissan Leaf också att ägare bytt till en nyare version av batteriet med högre kapacitet.

G
Min SAAB 9000 var i alla fall inte överlägsen skrotades efter 8 år 🙃

• Haha
FredrikR
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Min SAAB 9000 var i alla fall inte överlägsen skrotades efter 8 år 🙃
Hade du glömt att byta olja och oljefilter eller vad hände? Jag har en bekant som slutade att byta olja och filter vid ca 30 kmil på sin 9000. Den gick ytterligare ca 8000 mil innan motorn havererade. Det finns många exempel på Saab 9000 som har gått över 50 kmil men inga bilar är underhållsfria. Rostskydet var mindre bra i början men förbättrades under åren.

G
T TommyC skrev:
Hade du glömt att byta olja och oljefilter eller vad hände? Jag har en bekant som slutade att byta olja och filter vid ca 30 kmil på sin 9000. Den gick ytterligare ca 8000 mil innan motorn havererade. Det finns många exempel på Saab 9000 som har gått över 50 kmil men inga bilar är underhållsfria. Rostskydet var mindre bra i början men förbättrades under åren.
Kopplingen dog och den var lättad i form av rosthål i båda skärmarna..

Köpte en "ny" för 5000 kr istället med bara 25000 mil på mätare

M Matte Bygg skrev:

Japp.
Inga alls. Fakta!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.