M Matte Bygg skrev:
Dieseldrivna och bensindrivna är överlägsna el-bilar.

Varför?

Jo, vid låga temperaturer -20, -30 Celsius så finns inte så mycket stamina i el-bilen. Den är slö och död.

Sen har vi utslagning av el-nätet samt nyckfullheten i elpriset. Hackerattacker och höga elpriser.

Good Luck elbilsägare. Enligt mig är el-bilar skräp.

Varför?

Elbilar är inte ”rena” De utsläpp som krävs för att tillverka en elbil kompenserar inte elbilens ”renhet” samt allt barnarbete och odrägliga förhållanden för arbetare som gräver upp mineraler för elbils-åbäket.

Elbil- Nej Tack!!! Elbilar förorenar mer än fossila diton.

Varför?

Tillverkningsprocessen för en elbil är mycket, mycket mer miljöpåverkande än tillverkning av fossildrivna fordon.

Detta är fakta. Elektrifieringen av fordon är dåligt för miljön!
"Överlägsna"... nja, de är bättre än EV på några sätt. Vad gäller total livslängd och varmhållning (som påverkar just räckvidden och planerbarheten i vardagen) i vårt klimat skulle jag föredra en ICE-bil. På miljö och ekonomi är det möjligen dött lopp vid en rättvis jämförelse. En EV är dock enkel att motivera på det sättet att det finns en anledning till att truckar som körs inne på lager har batteridrift. 😁
Den tekniknördigt intresserade kör elbil, särskilt de som kan ladda hemma (villaägare). Den som gärna pysslar om en gammelbil och inte heller har en halv miljon över (!) kör en brännbil. Vi ska nog inte underskatta det känslodrivna här.
Den dagen batterierna har halva vikten, halva priset och kan återvinnas till 99% är nog matchen helt avgjord. Snart så.

M Matte Bygg skrev:
Ska någon till fjällen med elbil?
En kollega va i fjällen med sin ID4 förra veckan, va de värsta sportlovsveckan? Inga missöden men han stannade ändå och laddade efter 25 mil.

• Gilla
hovapettson och 1 till
  • Laddar…
Mattebygg verkar vara inne i flera trådar om elbilar för att trolla och kasta ur sig lögner om elbilar och laddboxar. Fattar inte vad som driver sådana individer. Tycker det är patetiskt och att det förstör forumet

• Gilla
NyKarin och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
M Matte Bygg skrev:
Allt jag skriver bygger på fakta
Om det var sant, varför ljuger du så mycket då?
Här är några av lögnerna du kommit med sen du återstartade tråden i lördads, dvs för mindre än en vecka sen.
  • "Effektavgiften är rena rånet" <-- Det är solklart att du inte vet hur det fungerar. För de flesta finns ingen effektavgift på nätterna, då de flesta laddar
  • Effektavifter gör att man måste laga mat och duscha före eller efter effektavgifterna <-- Återigen, ingen koll
  • 1 år gammal Tesla Y går ned med 300' på 15 månader <-- Du kan inte visa någon bil det stämmer för och ingen annan kan heller hitta en sådan bil
  • Bensin/Diesel kommer bli billigare <-- Det mesta talar för motsatsen, men framförallt är det inte fakta
  • Värdetapp 320' på tre år <-- Det stämmer säkert faktiskt, men det stämmer dåligt med ditt påstående att den rasar 300' på ett år...
  • "Med presidet Donald J Trump kan bensin och Diesel hamna under 1 dollar litern" <-- Det finns absolut inget som överhuvudtaget tyder på det, och det kan absolut inte kallas fakta
  • Man måste duscha efter 19, eller 20 för att inte effektavgiften ska bli 3000:- <-- Kanske om man har en varmvattenberedare på 30 kW, dvs, den skulle behöva avsäkras med 3x50A ungefär. Dessutom så måste man inte värma vattnet samtidigt som man duschar. Med en sådan varmvattenberedare behövs det verkligen inte.
  • "Elbilar stannar på gatan redan vid 40% laddning kvar och -16 grader." <-- Du har själv länkat till en artikel (som du uppenbart inte förstod) där man testade 24 elbilar i temperaturer ner till -32 grader. Ingen stannade med 40% laddning kvar
  • "Jag känner 15 st minimum som fått både köanoch fått eltorsk" <-- Köa ja, det kan man få göra, särskilt om man planerar dåligt vid fel tillfällen. Men att du känner 15 som kört tills elen tagit slut tror ingen på. Isåfall känner du bara idioter, som garanterat hade kört tills bensinen/dieseln var slut fler gånger om året också.
  • "barnarbete, utsläpp" etc <-- Gamla uppgifter som inte är aktuella
  • "Brandkåren går inte nära en brinnande elbil" <-- Brandkåren själva håller inte med
  • "I kallt klimat är det sämre räckvidd och i varmt klimat självantänder elbilarna." <-- Det första stämmer, det vet alla, det andra stämmer inte alls
  • "Flertalet Elbilar slutar fungera vid minus 10." <-- Flertalet = majoriteten, ska vi titta på artikeln du länkade till igen? Artikeln med de 24 elbilarna som rullade på, allihopa, i lägre temperaturer än så?
  • "Grannens tesla just nu" <-- En fyra år gammal bild tagen från Internet?
  • "En vän hade en elhybrid hyrbil som undrade över laddaren." <-- Förklaringen till varför du frågade om man fick mer än 5kWh om man laddade med en laddare på 11 kWh... Fast i den tråden skrev du att du frågade för du tänkte skaffa elbil...
  • Du hittade en Tesla för 40' <-- Ja, om man tog över lån på 440599 kr, annars kostade den 480'

Som sagt, om det var fakta hade det varit lätt att bevisa och du hade inte behövs överdriva eller blåljuga. Du gillar inte elbil, helt ok, det är inte för alla. Att du inte gillar det betyder inte att det är skräp. Att du ogillar elbilar och sanning är nog klart för alla nu. Det jag är lite fundersam över är om du verkligen inte kan förstå en artikel du läser, eller om u faktsikt förstår, men inte gillar det som står så du påstår att det står någon annat.

Jag kan förstå hänvisningen till Trump. Ni är lika duktiga på att hålla er till sanningen och ni gillar "alternativ sanning" och "alternativ fakta".

• Gilla
  • Haha
Putt och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om det var sant, varför ljuger du så mycket då?
Här är några av lögnerna du kommit med sen du återstartade tråden i lördads, dvs för mindre än en vecka sen.
  • "Effektavgiften är rena rånet" <-- Det är solklart att du inte vet hur det fungerar. För de flesta finns ingen effektavgift på nätterna, då de flesta laddar
  • Effektavifter gör att man måste laga mat och duscha före eller efter effektavgifterna <-- Återigen, ingen koll
  • 1 år gammal Tesla Y går ned med 300' på 15 månader <-- Du kan inte visa någon bil det stämmer för och ingen annan kan heller hitta en sådan bil
  • Bensin/Diesel kommer bli billigare <-- Det mesta talar för motsatsen, men framförallt är det inte fakta
  • Värdetapp 320' på tre år <-- Det stämmer säkert faktiskt, men det stämmer dåligt med ditt påstående att den rasar 300' på ett år...
  • "Med presidet Donald J Trump kan bensin och Diesel hamna under 1 dollar litern" <-- Det finns absolut inget som överhuvudtaget tyder på det, och det kan absolut inte kallas fakta
  • Man måste duscha efter 19, eller 20 för att inte effektavgiften ska bli 3000:- <-- Kanske om man har en varmvattenberedare på 30 kW, dvs, den skulle behöva avsäkras med 3x50A ungefär. Dessutom så måste man inte värma vattnet samtidigt som man duschar. Med en sådan varmvattenberedare behövs det verkligen inte.
  • "Elbilar stannar på gatan redan vid 40% laddning kvar och -16 grader." <-- Du har själv länkat till en artikel (som du uppenbart inte förstod) där man testade 24 elbilar i temperaturer ner till -32 grader. Ingen stannade med 40% laddning kvar
  • "Jag känner 15 st minimum som fått både köanoch fått eltorsk" <-- Köa ja, det kan man få göra, särskilt om man planerar dåligt vid fel tillfällen. Men att du känner 15 som kört tills elen tagit slut tror ingen på. Isåfall känner du bara idioter, som garanterat hade kört tills bensinen/dieseln var slut fler gånger om året också.
  • "barnarbete, utsläpp" etc <-- Gamla uppgifter som inte är aktuella
  • "Brandkåren går inte nära en brinnande elbil" <-- Brandkåren själva håller inte med
  • "I kallt klimat är det sämre räckvidd och i varmt klimat självantänder elbilarna." <-- Det första stämmer, det vet alla, det andra stämmer inte alls
  • "Flertalet Elbilar slutar fungera vid minus 10." <-- Flertalet = majoriteten, ska vi titta på artikeln du länkade till igen? Artikeln med de 24 elbilarna som rullade på, allihopa, i lägre temperaturer än så?
  • "Grannens tesla just nu" <-- En fyra år gammal bild tagen från Internet?
  • "En vän hade en elhybrid hyrbil som undrade över laddaren." <-- Förklaringen till varför du frågade om man fick mer än 5kWh om man laddade med en laddare på 11 kWh... Fast i den tråden skrev du att du frågade för du tänkte skaffa elbil...
  • Du hittade en Tesla för 40' <-- Ja, om man tog över lån på 440599 kr, annars kostade den 480'

Som sagt, om det var fakta hade det varit lätt att bevisa och du hade inte behövs överdriva eller blåljuga. Du gillar inte elbil, helt ok, det är inte för alla. Att du inte gillar det betyder inte att det är skräp. Att du ogillar elbilar och sanning är nog klart för alla nu. Det jag är lite fundersam över är om du verkligen inte kan förstå en artikel du läser, eller om u faktsikt förstår, men inte gillar det som står så du påstår att det står någon annat.

Jag kan förstå hänvisningen till Trump. Ni är lika duktiga på att hålla er till sanningen och ni gillar "alternativ sanning" och "alternativ fakta".
Är du 12 år? Håll dig till ämnet och kom med seriösa inlägg.

• Haha
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
OCD?

• Haha
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
M Matte Bygg skrev:
Kan du komma med seriösa inlägg själv?
Påstå att en 4 år gammal bild du snitt från internet är grannens bil som bärgas idag... Seriöst?

😂😂

Är det jobbigt att dina lögner avslöjas? Alla ser dem, de är väldigt tydliga.

Jag kan gärna diskutera fördelar och nackdelar med elbil vs fossilbil, seriöst, men jag tror inte att du är intresserad av en seriös diskussion.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Kan du komma med seriösa inlägg själv?
Påstå att en 4 år gammal bild du snitt från internet är grannens bil som bärgas idag... Seriöst?

😂😂

Är det jobbigt att dina lögner avslöjas? Alla ser dem, de är väldigt tydliga.

Jag kan gärna diskutera fördelar och nackdelar med elbil vs fossilbil, seriöst, men jag tror inte att du är intresserad av en seriös diskussion.
Lista fördelar och nackdelar side-by-side elbil resp fossil (bensin/diesel)

Minimum 12 punkter.

Fairlane Fairlane skrev:
---, men jag tror inte att du är intresserad av en seriös diskussion.
Men kom du på det nu?
😁😁👍

Fairlane
H hovapettson skrev:
Men kom du på det nu?
😁😁👍
Nej för länge sen.

• Gilla
hovapettson
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej för länge sen.
Börja författa side-by-side jämförelsen.

M Matte Bygg skrev:
OCD?
Det heter väl ändå CDO

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det heter väl ändå CDO
Fairlane verkar vara drabbad av obsessive compulsuve disorder. Dvs tvångsmässig.

Fairlane
M Matte Bygg skrev:
Lista fördelar och nackdelar side-by-side elbil resp fossil (bensin/diesel)

Minimum 12 punkter.
Det kan jag göra, det har jag gjort i andra trådar, men du får nog bjuda till lite själv först och säga hur det var med grannens bil, med de 15 som du känner som fått slut på el, och om du läst och förstått de artiklar du hänvisat till som bevis, när det står tvärtemot det du säger i artikeln du hänvisar till.

Jag kör för övrigt inte elbil själv, då jag inte hittat någon som uppfyller mina krav, men det betyder inte att jag tycker de är skräp.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
M Matte Bygg skrev:
Fairlane verkar vara drabbad av obsessive compulsuve disorder. Dvs tvångsmässig.
Jag?
Det var väl du?

En skärmdump av en forumkonversation med ett kritiskt inlägg från en användare som säger "Är du 12 år? Håll dig till ämnet och kom med seriösa inlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.