Nissens
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Några lantbrukare känner jag som har, men de blir faktiskt färre och färre numera på grund av bränslestölder.

Beroende på dina körvanor kan du med elbil för alltid slippa ladda någon annanstans än hemma och det är ju svårt att få till med en ICE.

Dock känns hela diskussionen om det är lättare att tanka från pump eller ladda med sladd helt irrelevant, det finns många andra skillnader/likheter som är mer värt att diskutera än just det.
Är den jordbruk du snackar om???
Bättre om du håller dig till personer, företag är något annat.

Det är du som yrar om att något är automatiskt, men det är inte mer automatiskt att tanka elbil än bränslebil, det tar bara myyyycket längre tid att tanka elbilen.

Enda anledningen till att man laddar elbilen hemma är att laddtiderna är så långa att det blir olidligt att ladda på tappen.

Att man aldrig behöver ladda sin elbil någon annanstans än hemma är ju ett helt verklighetsfrånvänt påstående… För hybrider är det enklare, men för rena elbilar är det en utopi. Att ladda bränslebilar är busenkelt på tappen, det är därför inga privatpersoner har dieselpumpar hemma…

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Men hur gör du när soppan tar slut på macken som den gjorde nyligen?
Är det ett problem som du ofta brukar drabbas av?

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Jag pratar bara om laddningen som är automatisk när du sover. Svårt att tanka bensin i sömnen, men fysiskt möjligt ;)
Det är fortfarande inte mer automatiskt att tanka en elbil än att tanka en bensinbil. Enda skillnaden är tidsfaktorn. Men du står kanske och håller i munstycket när du tankar bensin? 😊

Alfredo Alfredo skrev:
Är det ett problem som du ofta brukar drabbas av?
Ja, själv drömmer jag mardrömmar om detta, tänk om det händer. Sen kommer jag på att jag kör en laddhybrid så den har laddat batteriet AUTOMATISKT varje natt och somnar om…

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är fortfarande inte mer automatiskt att tanka en elbil än att tanka en bensinbil. Enda skillnaden är tidsfaktorn. Men du står kanske och håller i munstycket när du tankar bensin? 😊
Du är go du gubbe. Jag ville bara skriva till en kamrat, lite ensam på morgonen vid frukosten. Puss på daj

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
P
Men hur gör du när soppan tar slut på macken som den gjorde nyligen?
Gjorde den?? Jag åker troligen till grannbyn och tankar.
Jag har läst i media att det behövde fyllas på oftare efter nyår i gränslandet mot Norge men där jag bor så har vi inte haft någon brist på bränsle.
Hur gör du själv(om du nu har en egen elbil) när det är elavbrott vilket garanterat sker oftare än att "soppan tar slut på macken"??

Ytterliga fördelar med fordon med förbränningsmotor kontra ränneskitebilar är att jag behöver tanka ungefär en gång per månad och inte flera gånger i veckan!
Jag behövde heller inte köpa en "mack" att ha hemma för att kunna tanka!

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
JanneJanne123
Nissens Nissens skrev:
Är den jordbruk du snackar om???
Bättre om du håller dig till personer, företag är något annat.

Det är du som yrar om att något är automatiskt, men det är inte mer automatiskt att tanka elbil än bränslebil, det tar bara myyyycket längre tid att tanka elbilen.

Enda anledningen till att man laddar elbilen hemma är att laddtiderna är så långa att det blir olidligt att ladda på tappen.

Att man aldrig behöver ladda sin elbil någon annanstans än hemma är ju ett helt verklighetsfrånvänt påstående… För hybrider är det enklare, men för rena elbilar är det en utopi. Att ladda bränslebilar är busenkelt på tappen, det är därför inga privatpersoner har dieselpumpar hemma…
Höj dig Nissens.

Ja, lantbrukare är de enda jag känner med dieselpump hemma, vilket var vad jag svarade på.

Jag har inte sagt att något är automatiskt, vet inte vad du snackar om. Det jag har sagt är att man måste sätta i en sladd och sedan laddas bilen. Tycker man det är jobbigt så lever man ett väldigt lätt liv i övrigt.

Huruvida man kan slippa att ladda på andra platser än hemma beror helt på var du bor och var du åker. Du som bor mitt i spenaten får kanske en utmaning med det, men bor man i en stad och endast åker med bilen inom bilens räckvidd klarar man sig med att enbart ladda hemma, precis som jag skrev.

Du behöver jobba på din läsförståelse, alternativt läsa inläggen du svarar på lite långsammare.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Gjorde den?? Jag åker troligen till grannbyn och tankar.
Jag har läst i media att det behövde fyllas på oftare efter nyår i gränslandet mot Norge men där jag bor så har vi inte haft någon brist på bränsle.
Hur gör du själv(om du nu har en egen elbil) när det är elavbrott vilket garanterat sker oftare än att "soppan tar slut på macken"??

Ytterliga fördelar med fordon med förbränningsmotor kontra ränneskitebilar är att jag behöver tanka ungefär en gång per månad och inte flera gånger i veckan!
Jag behövde heller inte köpa en "mack" att ha hemma för att kunna tanka!
Jag har en laddhybrid, hehe. Tankar automatiskt på nätterna och en gång per månad på macken precis som du. Jag får förhudligen billigare driftskostnader är dig och strömavbrott är några timmar var femte år så det påverkar inte. Varför måste man kalla åkdon för skit? Har du tourettes?

M Matte Bygg skrev:
Dieseldrivna och bensindrivna är överlägsna el-bilar.

Varför?

Jo, vid låga temperaturer -20, -30 Celsius så finns inte så mycket stamina i el-bilen. Den är slö och död.

Sen har vi utslagning av el-nätet samt nyckfullheten i elpriset. Hackerattacker och höga elpriser.

Good Luck elbilsägare. Enligt mig är el-bilar skräp.

Varför?

Elbilar är inte ”rena” De utsläpp som krävs för att tillverka en elbil kompenserar inte elbilens ”renhet” samt allt barnarbete och odrägliga förhållanden för arbetare som gräver upp mineraler för elbils-åbäket.

Elbil- Nej Tack!!! Elbilar förorenar mer än fossila diton.

Varför?

Tillverkningsprocessen för en elbil är mycket, mycket mer miljöpåverkande än tillverkning av fossildrivna fordon.

Detta är fakta. Elektrifieringen av fordon är dåligt för miljön!
Var är faktan?

Säger inte att du har fel, men just nu har du ju bara framfört en radda av dina åsikter och kallar det för fakta. Lite mer får du anstränga dig om du ska ut på kortståg mot elbilsälskarna

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
P
Jag har en laddhybrid, hehe. Tankar automatiskt på nätterna och en gång per månad på macken precis som du. Jag får förhudligen billigare driftskostnader är dig och strömavbrott är några timmar var femte år så det påverkar inte. Varför måste man kalla åkdon för skit? Har du tourettes?
Att köra elbilar är lite som att ha ränneskita om man ska långt eller om det blir riktigt hård motvind, "hinner jag fram i tid"(innan man skiter ner sej).

En hybridbil skulle jag absolut kunna tänka mej nä de klarar minst 150km på en laddning och har en snål fin dieselmotor under huven för då har man en i mitt tycke en optimal bil och givetvis måste den klara att dra ett riktigt släp, minst 1500kg.

maxmsm skrev:
Att köra elbilar är lite som att ha ränneskita om man ska långt eller om det blir riktigt hård motvind, "hinner jag fram i tid"(innan man skiter ner sej).

En hybridbil skulle jag absolut kunna tänka mej nä de klarar minst 150km på en laddning och har en snål fin dieselmotor under huven för då har man en i mitt tycke en optimal bil och givetvis måste den klara att dra ett riktigt släp, minst 1500kg.
Löjligt argument oavsett. 15 mil vore nice men det kostar nog skjortan, om det ens kommer innan elbilarna tar över...

maxmsm skrev:
?????
Jag brukar inte dra kort eller gå in I butik för att betala soppan, jag åker hem och pluggar I sladden.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P
A Alexn72 skrev:
Jag brukar inte dra kort eller gå in I butik för att betala soppan, jag åker hem och pluggar I sladden.
Jag har inte så svårt för att få in kortet i springan och slå in koden så det ger mej inte så stora problem att jag måste köpa en elbil.

EDIT. När jag får problem att få in kortet i springan och slå in pinkoden så tankar jag troligen på mackar med personal som tankar åt mej och tar betalt direkt i handen och inte ens använder något kort, det är bara ett par år dit nu.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Varför skulle man ha en dieselpump hemma? Man tankar ju snabbt på tappen.

Känner du många som har dieselpump hemma? 😂😂
Jag har farmartank och känner flera andra med dieselfordon och långa avstånd till kommersiell mack som har det, driver man sen djurproduktion är det ofta nödvändigt att ha reservelverk och bränsle till det för att klara ev strömavbrott. Ofta väljer man då till möjlighet att kunna pumpa bränslet även manuellt då det vore fatalt för djurhälsan om ett strömavbrott likt det vid stormen Gudrun skulle göra att det inte fanns el på nån vecka.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Jag har inte så svårt för att få in kortet i springan och slå in koden så det ger mej inte så stora problem att jag måste köpa en elbil.

EDIT. När jag får problem att få in kortet i springan och slå in pinkoden så tankar jag troligen på mackar med personal som tankar åt mej och tar betalt direkt i handen och inte ens använder något kort, det är bara ett par år dit nu.
Ska du flytta till Italien?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.