P
P Pligg85 skrev:
Jag förklarade just för dottern hur oljan pumpas upp, transporteras till och från raffinaderier och hela processen ut till konsument.

Då tittar hon bara uppgivet och frågar varför man inte har elbil eftersom alla har el hemma.
Det var riktig MIljöpartilogik, hon ska kanske bli politiker ?

P
A Alexn72 skrev:
Glöm inte betala för soppan😉
?????

maxmsm skrev:
Visa mej en elbil som tankas automatiskt först...
Alla med laddare vid hemmet.

Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag har laddare i hemmet, men den är inte mer automatisk än en vanlig bensintapp. Man måste manuellt ansluta munstycket till bilen.

Största skillnaden är att det tar typ en minut att tanka bensin/diessel, medan elbilen tar flera timmar… och jag kommer nästan dubbelt så långt med bränslemotor på en tankning…

Vad är det som är automatiskt menar du?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag har laddare i hemmet, men den är inte mer automatisk än en vanlig bensintapp. Man måste manuellt ansluta munstycket till bilen. Största skillnaden är att det tar typ en minut att tanka bensin/diessel, medan elbilen tar flera timmar… och jag kommer nästan dubbelt så långt med bränslemotor…
Den laddas när du sover, alltså under 1 min ;)

• Gilla
Pin
  • Laddar…
JanneJanne123
Nissens Nissens skrev:
Jag har laddare i hemmet, men den är inte mer automatisk än en vanlig bensintapp. Man måste manuellt ansluta munstycket till bilen.

Största skillnaden är att det tar typ en minut att tanka bensin/diessel, medan elbilen tar flera timmar… och jag kommer nästan dubbelt så långt med bränslemotor…
Nej, största skillnaden är att du inte behöver ha en egen dieselpump hemma.

• Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
JanneJanne123
Generellt känns det ju som att det inte kan vara så många negativa sidor med elbilar ändå om det tyngsta argumentet är att det är jobbigt att stoppa in en laddkabel i bilen nån gång i veckan.

(Vet att många av er inte förstår sarkasm, så jag understryker att detta är skrivit sarkastiskt)

• Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
Nissens
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Nej, största skillnaden är att du inte behöver ha en egen dieselpump hemma.
Varför skulle man ha en dieselpump hemma? Man tankar ju snabbt på tappen.

Känner du många som har dieselpump hemma? 😂😂

Nissens
Den laddas när du sover, alltså under 1 min ;)
Vad är det som är mer automatiskt än annars menar du? Om jag sover eller inte när jag tankar har inget med automatik att göra.

Nissens Nissens skrev:
Vad är det som är mer automatiskt än annars menar du? Om jag sover eller inte när jag tankar har inget med automatik att göra.
Jag pratar bara om laddningen som är automatisk när du sover. Svårt att tanka bensin i sömnen, men fysiskt möjligt ;)

JanneJanne123
Nissens Nissens skrev:
Varför skulle man ha en dieselpump hemma? Man tankar ju snabbt på tappen.

Känner du många som har dieselpump hemma? 😂😂
Några lantbrukare känner jag som har, men de blir faktiskt färre och färre numera på grund av bränslestölder.

Beroende på dina körvanor kan du med elbil för alltid slippa ladda någon annanstans än hemma och det är ju svårt att få till med en ICE.

Dock känns hela diskussionen om det är lättare att tanka från pump eller ladda med sladd helt irrelevant, det finns många andra skillnader/likheter som är mer värt att diskutera än just det.

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
P
Den laddas lika automatiskt som mina bilar tankas automatiskt!

maxmsm skrev:
Den laddas lika automatiskt som mina bilar tankas automatiskt!
Bor du på macken?

• Gilla
Skandiamannen och 1 till
  • Laddar…
P
Bor du på macken?
Nej, men det tar ca en minut att fylla upp 60l diesel så jag behöver som väl är inte bo där min bil tankas, min sambo har en batteribil så jag är ganska medveten om hur det funkar att ladda dem och jag föredrar definitivt att ha en dieselbil framför en elbil.

maxmsm skrev:
Nej, men det tar ca en minut att fylla upp 60l diesel så jag behöver som väl är inte bo där min bil tankas, min sambo har en batteribil så jag är ganska medveten om hur det funkar att ladda dem och jag föredrar definitivt att ha en dieselbil framför en elbil.
Men hur gör du när soppan tar slut på macken som den gjorde nyligen?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.