1 366 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Förvirrande säkringar till Häll/ugn
Kopplade in häll och ugn efter att ha haft en elektriker här som gjort ett nytt uttag för ugnen som han kopplade från gamla 3 fas anslutningen. (periflex)
Jag satte hällen på fas 1-´och 2 och ugnen hade egen kontakt.
När jag sen slog på säkringarna igen antog jag att hällen skulle fungera med säkring 1 och 2 och ugnen på säkring 3 men de går båda igång på säkring 3.
Allt verkar fungera, men är det verkligen rätt kopplat?
Jag antog att varje fas har en egen säkring?
Jag satte hällen på fas 1-´och 2 och ugnen hade egen kontakt.
När jag sen slog på säkringarna igen antog jag att hällen skulle fungera med säkring 1 och 2 och ugnen på säkring 3 men de går båda igång på säkring 3.
Allt verkar fungera, men är det verkligen rätt kopplat?
Jag antog att varje fas har en egen säkring?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Ditt antagande är sunt och borde stämma. Det låter som en sammanblandning av fasernas nummer här så att häll och ugn hamnat på samma fas. Vad menar du med att du satte hällen på fas 1-´och 2 - har du själv kopplat in hällen, i stickproppen? Kan vara så att första säkringen i centralen inte motsvarar "första" plinten i uttaget eller något. Du bör enkelt kunna mäta dig fram till vilka terminaler i uttaget som hör till vilken fas. Kontrollmät också att du verkligen har 400 V mellan samtliga tre faser för att utesluta fåniga fel som sammankoppling av faser.
Korrekt, jag kopplade själv sladdarna i periflex proppen efter kopplingschemat för 2 faser, nolla och jord.
Tycker det låter rimligt att hällen och ugn nu delvis går på samma fas och en fas borde då vara obelastad vid tillfället.
Blir kanske till att ta hit en elektriker igen.
Tycker det låter rimligt att hällen och ugn nu delvis går på samma fas och en fas borde då vara obelastad vid tillfället.
Blir kanske till att ta hit en elektriker igen.
Hm.... lite ovanligt att koppla så. Vad jag förstått brukar man ta L3 men rent elektriskt spelar det ju ingen roll.Det är dock viktigt att perilexkontakten är fullkopplad.
Om du vill vara väldigt noggrann kan du ju märka ugnsuttaget med L1 och din perilexkontakt på hällen med L2+3 så att ingen tar fel i framtiden. Visserligen ser man det direkt när man öppnar kontakterna men det skadar ju inte att vara övertydlig.
Om du vill vara väldigt noggrann kan du ju märka ugnsuttaget med L1 och din perilexkontakt på hällen med L2+3 så att ingen tar fel i framtiden. Visserligen ser man det direkt när man öppnar kontakterna men det skadar ju inte att vara övertydlig.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja, jag vet inte hur andra elektriker gör, men jag brukar alltid använda L1 och L2 till hällen och L3 till ugnen. Fast det är ju inget annat än en smaksak. Jag är i alla fall konsekvent med det för då har jag alltid koll på hur det är kopplat om jag kommer tillbaks till en kund.
//Patrik
//Patrik
Klicka här för att svara