Hej,
Hoppas någon här i forumet kan hjälpa mig att reda ut färger på elkablar.
Huset är från 1977.

Vi monterade ner gamla taklampor för att byta till nya och fick väl en liten överraskning.

Två elkablar, en grön och en blå, hänger från ett hål i taket. En vit lamphållare är kopplad till kablarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kablar från tak, en grön och en blå

Vit stickkontakt med två blå elkablar hålls i en hand upp till en vit yta, relaterad till lampinstallation.
Skapa konto

Kablar från gamla taklampan, svart och blå

Inkopplade kablar på baksidan av en taklampa, inklusive blå och brun kabel. Grå fästen och text "CLOSE" syns på lampans yta.
Skapa konto

Nya taklampan, klass 2 med en blå och brun elkabel.

Motsvarar den gröna elkabeln i taket den bruna?
Tack på förhand!

Ja det gör den.
Sen oklart om ledarna ska sitta klämda sådär eller om det är dragavlastningen för kabeln i armaturen.

Mikael_L
Du har ojordat, iom att det bara är två ledare.
Så i praktiken spelar det ingen roll vilken som är vilken, då inte strömmen märker någon skillnad och vi har ingen regel att uttag och kontakter är eller ska vara polariserade.

Men med det sagt, så kan man ju ändå försöka hålla ordning, och det som är krånglet för dig här är att standarder på färger på ledare har ändrats under åren.

Från ingen nationell standard alls (fram till 1971-75 typ), på en tiden fanns det ofta lokala standarder, så det ofta var samma på en ort (åtminstone elfirma), men kunde vara annat i en närliggande ort 5 mil bort.
På den tiden var fas och nolla nästan alltid vit och svart, eller tvärtom i grannkommunen, men tändtråd kunde som regel vara typ vad som helst, ofta röd i kabelisntallationer, ofta gul, grön eller blå i installationer med FK i rör (som du har där).

Sen i början av 70-talet blev det till sist en nationell färgstandard, där svart blev fas, blå nolla, gul/grön skyddsjord.
I början var tändtrådar ofta gröna eller gula, men detta försvann så småningom för att minska risken att blanda ihop dessa med jord.
Så därför tror jag att din installation är från mellan 1974 och 1979, typ.

För att sen krångla till det, så bytte vi färger igen ungefär år 2000, då blev fasfärgen brun, istället för svart som tidgare, så därför kan jag säga att din gamla lampa är från mellan 1975 och 2000, medan den nya armaturen är nyare än 2000.

Men det enkla svaret är, blå är nolla i alla dina kablar och rör (inte 100% säkert där i taket, men skulle det vara fel så spelar det som sagt ingen roll egentligen).
Så sen är grön, svart och brun din fasledare (eller tändtråd, dvs får ström när strömbrytaren är på).

edit: nu såg jag att du skrev att huset var från 77, så jag gissade ganska träffsäkert.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Du har ojordat, iom att det bara är två ledare.
Så i praktiken spelar det ingen roll vilken som är vilken, då inte strömmen märker någon skillnad och vi har ingen regel att uttag och kontakter är eller ska vara polariserade.

Men med det sagt, så kan man ju ändå försöka hålla ordning, och det som är krånglet för dig här är att standarder på färger på ledare har ändrats under åren.

Från ingen nationell standard alls (fram till 1971-75 typ), på en tiden fanns det ofta lokala standarder, så det ofta var samma på en ort (åtminstone elfirma), men kunde vara annat i en närliggande ort 5 mil bort.
På den tiden var fas och nolla nästan alltid vit och svart, eller tvärtom i grannkommunen, men tändtråd kunde som regel vara typ vad som helst, ofta röd i kabelisntallationer, ofta gul, grön eller blå i installationer med FK i rör (som du har där).

Sen i början av 70-talet blev det till sist en nationell färgstandard, där svart blev fas, blå nolla, gul/grön skyddsjord.
I början var tändtrådar ofta gröna eller gula, men detta försvann så småningom för att minska risken att blanda ihop dessa med jord.
Så därför tror jag att din installation är från mellan 1974 och 1979, typ.

För att sen krångla till det, så bytte vi färger igen ungefär år 2000, då blev fasfärgen brun, istället för svart som tidgare, så därför kan jag säga att din gamla lampa är från mellan 1975 och 2000, medan den nya armaturen är nyare än 2000.

Men det enkla svaret är, blå är nolla i alla dina kablar och rör (inte 100% säkert där i taket, men skulle det vara fel så spelar det som sagt ingen roll egentligen).
Så sen är grön, svart och brun din fasledare (eller tändtråd, dvs får ström när strömbrytaren är på).

edit: nu såg jag att du skrev att huset var från 77, så jag gissade ganska träffsäkert.
Wow, tack snälla för ett sådant utförligt svar!

Så om jag förstår det rätt - blå kabel från taket kopplas in i nya armaturen märkt med "N" och gröna från taket monteras in i "L" där den bruna elkabel är?

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
A
part:
ledare inklusive sin isolering (och eventuella skärmar)

kabel (isolerad) :
en sammansättning av:
– en eller flera parter (isolerade ledare)
– parternas individuella höljen, om sådana finns
– utfyllnad, om sådan finns
– hölje, till exempel fläta, skärm, armering och mantel, om sådant finns.

Det är alltså inga kablar som hänger ner utan ledare.

• Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
part:
ledare inklusive sin isolering (och eventuella skärmar)

kabel (isolerad) :
en sammansättning av:
– en eller flera parter (isolerade ledare)
– parternas individuella höljen, om sådana finns
– utfyllnad, om sådan finns
– hölje, till exempel fläta, skärm, armering och mantel, om sådant finns.

Det är alltså inga kablar som hänger ner utan ledare.
Vit kabel med avskalade ändar visar bruna och blå ledare, hålls i handen över en grå bakgrund.
Skapa konto

Så exempelvis är detta en kabel pga sin sammansättning?
Men att den bruna och blåa klassas som parter/ ledare?
Vill bara försöka lära mig de rätta benämningarna 😊

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
A
Ja du kan ju detta som en riktig expert nu 😎

• Haha
ehlinm
  • Laddar…
Mikael_L
Japp, den vita är en kabel.
Den har två ledare (eller parter, en vettig benämning)
Parterna har individuella isolering, och just dessa är mångtrådiga eller fintrådiga, dvs kardelerna är fintrådiga. Är det en enda massiv koppar ledare så är det enkardelig ledare
Vi brukar också benämna en mellanvariant som fåkardelig ledare, de du har i taket är allra troligast sådana, troligen exakt 7st koppartrådar i ledaren.

E ehlinm skrev:
[bild]
Så exempelvis är detta en kabel pga sin sammansättning?
Men att den bruna och blåa klassas som parter/ ledare?
Vill bara försöka lära mig de rätta benämningarna 😊
Tyvärr får du ta med ytterligare en nutida definition i din arsenal, det du har där är en sladd resten stämmer. Sladd kan ju verka lite fånigt som fackbegrepp men så har det blivit.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jodå.
Anslutningskabel har alltmer börjat kallas sladd, eller anslutningssladd.

Sen är inte ens yrkesmän speciellt noga, utan det kan heta tåt, snöre, sladd, kabel, ledning, tråd, ledare osv, så länge den man pratar med vet precis vad som avhandlas så används begreppen väldigt slarvigt.
När mottagaren inte med säkerhet vet vad som diskuteras så preciseras det mer, men kanske på ett annat sätt, man säger EXQ, eller aceflex eller FQ hellre än säga kabel resp enledare

I text, särskilt formell sådan, är det såklart bäst att använda riktiga benämningar

Redigerat:
Nu är lampan monterad och den lyser 💡 tack för hjälpen!

Rund taklampa monterad i ett vitt innertak.
Skapa konto
Taklampa monterad och tänd i ett rum med beige väggar.
Skapa konto

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.