Hej! Vattnet från vår brunn är väldigt kallt särskilt vintertid men även andra delar av året. Jag funderar på om det kan vara värt att förvärma det med solfångare innan det går till VVB? Vi har inget vattenburet system i huset så en solfångare skulle bara användas till VVB. Någon som har testat?

Mvh Marie

Det är troligtvis samma för alla med egen brunn. Jag killgissar att den kostnad du drar på dig inte kommer löna sig på 50 år eller mer :(

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är troligtvis samma för alla med egen brunn. Jag killgissar att den kostnad du drar på dig inte kommer löna sig på 50 år eller mer :(
Så kan det vara.. Men vi är 5 i familjen och barnen är snart i lång duschar ålder (bävar).. ;)

Eventuella alger och liknande i vattnet skulle säkert växa så det knakar i solfångarna. Man behöver en tekniktank med glykolslinga för solfångaren och en helt annan slinga för varmvattnet i den tanken.

• Gilla
MA79
  • Laddar…
J Josth skrev:
Eventuella alger och liknande i vattnet skulle säkert växa så det knakar i solfångarna. Man behöver en tekniktank med glykolslinga för solfångaren och en helt annan slinga för varmvattnet i den tanken.
Ja men så är det väl oftast, att det är en separat vätska i solfångaren

Avloppskylare....

• Gilla
MA79
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.