26 302 läst ·
8 svar
26k läst
8 svar
Förvaring av elverktyg i kallförråd, bra el. dåligt?
Har ingen plats att förvara mina elverktyg i huset så dyrgriparna måste bo i en bod som visserligen är isolerad men saknar värme . Så frågan är om det är ok att ha dom där över vintern eller om de tar skada av det? Det blir ibland minusgrader där inne så det blir kallt och jag antar att det också blir lite fuktigt. Har en del verktyg i plastlådor men även en del som ligger helt fritt.
Jag har haft alla mina sladdade verktyg i ett oisolerat föråd i ett år. Inte något problem alls. Inget rost på något, men tar man in verktygen brukar jag låta de bli varma under en handduk innan jag använder dem, annars blir de ju sjöblöta av kondens.
Finns väl flera sorters gummi. Nu vet jag inte vad man använder i elverktyg men nog behöver man byta en del gummidetaljer på bilar också. Sommardäck har tendens att spricka om den får stå ute på minusgrader alltför länge.
Hur går det när din bod är isolerad men inte uppvärmd? Jag har precis byggt men inte isolerat eftersom det sägs man kan få fuktproblem om man isolerar och inte håller den uppvärmd. Vad är din erfarenhet? Och hur gick det med dina verktyg? Har ju gått några år nu.T Tomas J skrev:Har ingen plats att förvara mina elverktyg i huset så dyrgriparna måste bo i en bod som visserligen är isolerad men saknar värme . Så frågan är om det är ok att ha dom där över vintern eller om de tar skada av det? Det blir ibland minusgrader där inne så det blir kallt och jag antar att det också blir lite fuktigt. Har en del verktyg i plastlådor men även en del som ligger helt fritt.
Klicka här för att svara