Jag ska låta fälla en del träd i vinter och de kommer att kapa den i klyvbara längder. I alla tips här om vedförvaring är veden kluven. Kan man förvara den oklyvd ? Vad är fördelen med att klyva den direkt? Jag använder inte så mycket så det kommer nog att räcka minst 10 år.

• Gilla
SmilingSailor
  • Laddar…
E EvaOg skrev:
Vad är fördelen med att klyva den direkt?
Veden torkar.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Majgårdarna och 14 till
  • Laddar…
Du måste inte klyva färdigt den (även om det brukar vara enklare när veden är färsk) men dela varje kubbe en gång i alla fall. Och förvara den vettigt = regnskyddat och luftigt, det vill säga inte på marken med en presenning över.

• Gilla
Ruben Janzon och 8 till
  • Laddar…
Beroende av träslag och hur grov den är kan de bli mera svårklyvda men tar du hand om den i vår har det ingen betydelse.

• Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
RoTe
Klyver du med yxa är det med stor fördel att klyva direkt och inte när det torkat.

• Gilla
MrKylen och 9 till
  • Laddar…
Nackdelen med att inte klyva veden direkt är att det är större risk att den ruttnar, speciellt stor är den risken för björk som har tät bark.

• Gilla
MrKylen och 11 till
  • Laddar…
E EvaOg skrev:
Jag ska låta fälla en del träd i vinter och de kommer att kapa den i klyvbara längder. I alla tips här om vedförvaring är veden kluven. Kan man förvara den oklyvd ? Vad är fördelen med att klyva den direkt? Jag använder inte så mycket så det kommer nog att räcka minst 10 år.
Vad skulle vara fördelen med att förvara veden oklyven?

H he-peter skrev:
Vad skulle vara fördelen med att förvara veden oklyven?
En fördel är uppenbar, man slipper klyva den nu, vilket kanske inte passar.

• Gilla
finn petersen och 10 till
  • Laddar…
Tog i våras hand om de grövre topparna från förra årets gallring.
Bara att kapa och klyva en del och sedan eldningsbart i vinter.
Men det var mestadels barr, men även några småbjörkar.
Ts får berätta vad det är för träd som tas ned.

Alfredo Alfredo skrev:
En fördel är uppenbar, man slipper klyva den nu, vilket kanske inte passar.
Men då är väl rätt enkelt beslut:
Har man inte tid med att klyva, då förvara men det oklyven.

Sen tar man det efterhand.

Jag skulle iallafall tar och klyva björk först. Gran och tall kann nog ligga ett tag oklyven.

Sen kan det ju lätt blir några extra hanteringsmoment, om man klyver det "sen". Eller det blir bortglömd helt och hållet.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Det finns ju alternativ till att kapa kort och klyva fint eller lämna virke okluvet.
Förr grovklöv man ibland ved och förvarade och transporterade veden i meter längd, slutkapade samt finklöv om det behövdes när man skulle elda den.

Kluven meterved är lätttravat och står sej i kanske 10 år utomhus om den kommer upp minst en fot från markfukten, täcker man en metervedstrave med plåt skulle jag tro att den står sej 20 år.

• Gilla
heimlaga och 6 till
  • Laddar…
C
F fribygg skrev:
Kluven meterved är lätttravat och står sej i kanske 10 år utomhus om den kommer upp minst en fot från markfukten, täcker man en metervedstrave med plåt skulle jag tro att den står sej 20 år.
Har betydligt större tillgång till ved än vad jag hinner klyva och lägger således mängder med okluvet på hög (under tak).
Det torkar det också så småningom, även om det hinner bli angripet under tiden. Men när det väl torkat ser jag ingen anledning till att det inte skulle stå sig lika bra som kluvet.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Har betydligt större tillgång till ved än vad jag hinner klyva och lägger således mängder med okluvet på hög (under tak).
Det torkar det också så småningom, även om det hinner bli angripet under tiden. Men när det väl torkat ser jag ingen anledning till att det inte skulle stå sig lika bra som kluvet.
Nej ligger det under tak och luftigt så att det kan torka så är det ingen fara. Och är det väl torrt så är det ju i hamn så att säga.
Men många staplar dem på varandra (sågsnitt mot sågsnitt) lite halvslarvigt utefter en vägg eller så och ståendes direkt på marken. Nästan så att det slår rot i nedersta biten och bildar grenverk i den översta.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Även björk? Tycker inte björkved åldras väl okluven. I varje fall inte hela grova stockar. Okluven kortved har jag nog aldrig testat med.

Tillägg: Jag tycker att det gör en väldig skillnad om man bara kluvit dem en gång när de åker in under tak. Men jag har inte några siffror att backa upp min upplevelse med.

• Gilla
EvaOg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.