4 336 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
Hur förvara penslar för tjära mellan strykningar?
Sida 1 av 2
Hej! Varje sommar tjärar jag diverse (oftast med roslagsmahogny). Men det är ett jäkla jobb att få penseln ren efteråt. Kan man förvara penseln på något sätt mellan strykningar, dvs låta den ligga några dagar/veckor innan man gör rent den?
Produkter som diskuteras: "rå linolja"
Linolja rå Ottosson
För inoljning av trä m.m.
120 kr inkl moms
Läs mer
typ, brukar ställa mina i uttjänt frityrolja, onödigt att slösa på dyr linolja. Sen är det bara att ta upp och pressa ur den värsta oljan, torka av med trasa och doppa i färgen och ta ett par strykningar på en brädlapp, doppa igen och så börja måla.smh skrev:
Att plasta den brukar in min erfarenhet inte hålla mer än några veckor...
Det låter ju perfekt. Jag kanske till och med kan låta den stå mellan säsongerna alltså ...? (Hatar att rengöra penslar.)Jag har gjort så med linoljefärg tidigare men visste inte att det funkade även för tjära. Tack!H hapazard skrev:typ, brukar ställa mina i uttjänt frityrolja, onödigt att slösa på dyr linolja. Sen är det bara att ta upp och pressa ur den värsta oljan, torka av med trasa och doppa i färgen och ta ett par strykningar på en brädlapp, doppa igen och så börja måla.
Att plasta den brukar in min erfarenhet inte hålla mer än några veckor...
Länge. Oljan oxiderar nog och stelnar på nått sätt över tid om burken är öppen så det lär inte fungera i en evighet.smh skrev:
Jag tänker att en tjärpensel kan stå i vanligt vatten och sen strykas torr/torkas innan användning i nån månad om man ska fortsätta tjära senare samma år.
Så vatten för korttidspaus, olja för längre förvaring, skulle man kunna säga?F fribygg skrev:
Jag har aldrig provat förvaring i olja men skulle välja vatten eller plastpåse för ett uppehåll på en dag eller en månad, efter 10-15 år när jag vill tjära om det jag tidigare stukit har vattnet torkat och penseln är stenhård och borde slängts för länge sen..smh skrev:
Tips: Värm (inte koka) tjäran innan strykning så tränger den in mycket bättre.
Tack!F fribygg skrev:Jag har aldrig provat förvaring i olja men skulle välja vatten eller plastpåse för ett uppehåll på en dag eller en månad, efter 10-15 år när jag vill tjära om det jag tidigare stukit har vattnet torkat och penseln är stenhård och borde slängts för länge sen..
Tips: Värm (inte koka) tjäran innan strykning så tränger den in mycket bättre.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
Har inte provat för tjära, men för vanlig färg som jag använder regelbundet så brukar jag lämna penseln nerstucken i färgen i burken och bara sätta på locket. Funkar fint så länge inte penseln har en plåtflärp på sig, då brukar den delen rosta.