2 202 läst ·
32 svar
2k läst
32 svar
Förvara möbeltorrt, så att det både mår bra och är smidigt för kunder
Det snävar ju in alternativen rätt ordentligt. Den traditionella modellen av väggmonterat ställ funkar ju bra, men svårt att få till något fristående utan att det blir fack av det. Tvivlar på att det blir tillräckligt stabilt om du bara har en rad stolpar med öppna konsoler/hyllor på vardera sidan, utan du behöver nog åtminstone ett fack i mitten.Hep skrev:
Har aldrig sett något annat än "fack-modellen". Inte för att det finns så många ställen att besöka som säljer snickerivirke från hyllan.
Blir det lyckat och växer till något storslaget, så kommer det absolut krävas att hela utrymmet fylls upp både på väggar och på golvet. Fast jag tror inte att det blir speciellt mycket virke som ska få plats. När vi pratade om det för något år sedan och jag tyckte det lät som ett kul test, så trodde jag att de hade några få sorter som jag hade handlat av dem.C cpalm skrev:Det snävar ju in alternativen rätt ordentligt. Den traditionella modellen av väggmonterat ställ funkar ju bra, men svårt att få till något fristående utan att det blir fack av det. Tvivlar på att det blir tillräckligt stabilt om du bara har en rad stolpar med öppna konsoler/hyllor på vardera sidan, utan du behöver nog åtminstone ett fack i mitten.
Har aldrig sett något annat än "fack-modellen". Inte för att det finns så många ställen att besöka som säljer snickerivirke från hyllan.
Nu när jag fick listan på virkessorter blev jag lite skärrad, då det var mer än jag trott och dessutom rätt mycket som jag inte hade koll på alls. Ek, Ask, Lönn, Körsbär, Valnöt, Teak, Iroko, Wenge, Zebrano, Mahogny, Alm, Spruce, Oregon pine, Lärk, Douglas, Ayous/abachi, Merbau, Azobe, Päron, Bocote, Purpleheart, Oliv. Nu tror jag att för majoriteten av sorterna borde det räcka med ett par plankor var och kanske 5-10 av de mer normala träslagen. De är uppe här i trakterna såpass ofta att det går att fylla på rätt enkelt.
Med lite enkel överslagsräkning ger det 100 plankor i taget på runt 25 kvadrat. Med den där liggande vägglösningen med rörstumpar på en vägg, stående fack på den motsatta och några pallar på golvet mellan med ek eller vad det nu är som det kommer finnas mest av. Mycket beror såklart på vilka längder det blir, men om jag fattat det rätt så går de längsta plankorna till båtbyggare och andra större kunder.
Vi får väl se om jag tagit på mig något som både är korkat och alldeles för stort. Det har hänt förr...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Galvat/varmförzinkad i kontakt med trä är lurigt. Det kan uppstå jonvandring mot träet i virket och de fläckar som då uppstår är i princip omöjliga att få bort. Jag skulle misstänka att ek och furu är känsliga då jag har sett just detta i farsans virkesförråd (inomhus) med galvade rör.nanowire skrev:
Bättre med vanliga stålrör som kläs med en vanlig svart polyetenrör, typ PEM, av tunnaste varianten. Överblivna stumpar för jordvärmekollektor (40, PN6) är perfekta för 35 mm rör. Det ger också lite tryckutjämning, då det röret är elastiskt och polyeten är utmärkt glidyta om man vill dra trälängderna in och ut.
Kanske inte så överskådligt, men du har ju fått plats med en hel massa olika träslag och dimensioner.Frustrator skrev:
Nu har jag fått veta att det mesta som ska vara här är inte längre än vad mina väggar är höga, så jag skulle tro att det mesta kommer stå lutat mot vägg som i bilden jag postade tidigare. Sedan är frågan om det är pall eller väggpinnar som blir enklast för det som är för långt. Din bild gör mig lite sugen på att testa, då det verkar rymmas rätt mycket. Jag köpte en massa rör som jag använde som facit när jag paddade grus under en plattsättning. De borde funka om de inte är för klena, men jag får väl sätta dem rätt tätt i värsta fall.
Furu vet jag inte varför det missfärgas, men ingen furu kommer lagras där. Däremot ek och valnöt som båda reagerar väldigt kraftigt med järn, så bra med en påminnelse.Johan Gunverth skrev:
Galvat/varmförzinkad i kontakt med trä är lurigt. Det kan uppstå jonvandring mot träet i virket och de fläckar som då uppstår är i princip omöjliga att få bort. Jag skulle misstänka att ek och furu är känsliga då jag har sett just detta i farsans virkesförråd (inomhus) med galvade rör.
Bättre med vanliga stålrör som kläs med en vanlig svart polyetenrör, typ PEM, av tunnaste varianten. Överblivna stumpar för jordvärmekollektor (40, PN6) är perfekta för 35 mm rör. Det ger också lite tryckutjämning, då det röret är elastiskt och polyeten är utmärkt glidyta om man vill dra trälängderna in och ut.
Ja, där ser man, tydligen grå fläckar. Jag har alltid trott att det var järnet i en förzinkad spik som var orsaken men zink är visst tillräcklig orsak i sig.Johan Gunverth skrev:
Galvat/varmförzinkad i kontakt med trä är lurigt. Det kan uppstå jonvandring mot träet i virket och de fläckar som då uppstår är i princip omöjliga att få bort. Jag skulle misstänka att ek och furu är känsliga då jag har sett just detta i farsans virkesförråd (inomhus) med galvade rör.
Det är så där det kommer att se ut på ditt lager när @Frustrator varit där och botaniserat 😆Hep skrev:
Jag har en kollega som ibland pratar om ”dålig tetris” när vi betalat för transport av en bur med paket, som är dåligt packad och mest består av luft. I huvudet får jag då upp bilden av svarven i @Frustrator s skåp på jobbet. Jag har avstått från att försöka förklara.C cpalm skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Jag kör varianten med rör som sticker ut från en 45x95 mot väggen. Men hade turen att komma över en del gamla kinnarpsben och fick då de lackerade också! Ett ben räckte till två stöd. Har inte så mycket plats... Men tål mycket!
Ulf
Ulf