Halloj,

Tycker det verkar vara lite svårt att hitta ett bra svar på denna fråga men vi inreder övervåningen just nu och behöver förvara 2 pallar med gips på övervåningen. Hur mycket klarar ett 220x45 CC60 bjälklag med 22mm skruvlimmade spånskivor att bära egentligen?

Kanske bör man dela upp gipsskivorna på 4 högar? Vad tror experterna?

LoweW
Vad är spännvidden?

Stötta undertill om du är orolig?

LoweW LoweW skrev:
Vad är spännvidden?
Dubbla bärande väggar under faktiskt.

Lägg bara långa reglar under tvärs reglarna i bjälklaget för att sprida ut vikten så håller det utan problem. Vill du vara extra säker så gör detta över dom bärande väggarna.

Mats-S
HomeboY HomeboY skrev:
2 pallar med gips
Säger ingenting om vikten, så vad väger varje pall?

Om en pall är lika med ett standardpaket gips så ~1 ton.

• Gilla
HomeboY
  • Laddar…
HomeboY HomeboY skrev:
Halloj,

Tycker det verkar vara lite svårt att hitta ett bra svar på denna fråga men vi inreder övervåningen just nu och behöver förvara 2 pallar med gips på övervåningen. Hur mycket klarar ett 220x45 CC60 bjälklag med 22mm skruvlimmade spånskivor att bära egentligen?

Kanske bör man dela upp gipsskivorna på 4 högar? Vad tror experterna?
Kolla med konstruktören och ta tipset att ytterligare sprida lasten... i tråden
tänk på att lägga gipset så att hantering och tillskärning fungerar tex sprid plast för städning

Bjälklaget ska vara dimensionerat för minst 200kg/m2(norm), detta är dessutom en kortvarig last så 250kg/m2 är absolut inga problem. Detta motsvarar nästan 30skivor gips/m2. Jag skulle inte vara orolig med 2 högar, förutsatt att inte taket under är gipsat o klart. Då skulle jag nog gjort en extra hög(y)

Tack för alla svar, det blir till att dela upp på 4 högar för säkerhets skull! Ca 40 skivor per pall så runt 2 ton totalt skulle jag gissa på. 500 kg på ca 2,5 kvm borde inte vara någon fara! :ok:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.