M
Det här med ytbehandling är ett stort mörkerområde.

I stället för att rengöra penslar mellan strykningar har jag provat att låta färg vara kvar i penseln och packat in den i plastfolie som man använder i köket med gott resultat.

Jag håller på att behandla ett egensnickrat köksskåp med "Le Tonkinois" som väl är en fernissa. Här handlar det om flera strykningar under flera dagar och plastfilm fungerade men inte lika bra efter några dagar.

Problemet är väl luft/syre?

Vi har sedan länge använt vakuumpåsar och även en del burkar för matvaror. Så jag provade med det naturligtvis och penseln upplever jag som mindre styv/torr. Är det önsketänkande eller vad tror ni?

Jag har för mig at jag läst någonstans om påsar framtagna för målarfärg med tanken att man ska kunna försluta återstående färg med mindre luft för att den inte ska degenerera lika fort.

Det tar ju lite tid att testa så jag undrar om någon vakuum förvarar färg eller penslar?

Här i Frankrike finns en sorts konserveringsburkar för matvaror, "Le Parfait", lätt tillgängliga som jag testat . Jag har använt en burk för marinering/förvaring i vakuum tillräckligt stor för dessa konserveringsburkar för att skapa vakuum i konserveringsburken. Proceduren är:
-fylla konserveringsburken
-på med det tunna locket
-på med skruvlocket (löst tilldraget)
-i med burken i vakuumburken och pumpa
-öppna vakuumburken (man hör ett klick när det tunna locket bågnar inåt. Skruvar man av locket kan man se at det tunna locket bågnat inåt och inte går att trycka in samt att det sitter fast
-dra till skruvlocket och förvara.

Konserveringsburken:
https://www.leparfait.com/products/terrine-le-parfait®-familia-wiss?_pos=1&_sid=dd76b05b7&_ss=r
Jag tror jänkarna kallar dessa för "mason jar"

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.