wildeside wildeside skrev:
Letar man fel så hittar man dom:cool:
Jag brukar tänka till om jag själv är perfekt och inte gör några fel.
Då kan jag sitta och leta upp petitesser om andra.
Förlåt, jag kunde inte låta bli!

• Gilla
wildeside
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Annan yrkesgrupp, om det ska vara officiellt.. de har säkert småskissat på ditt arbete - men det är mer som deras egna anteckningar! Inget de vill lämnas in officiellt på kommunen direkt. Det ansvaret får falla tillbaka på den som måste lämna in papper.

Med tanke på att kommunen gnällde (skickade tillbaka ansökan) på att vi hade skrivit takfallet i cm per meter.. för avrinningen.. istället för i grader :oops: så räckte det inte att anlita riktigt företag för sådant heller!

Gnället köpte dem 10 v till i hantering av bygglov iaf.. (vilket måste ha varit deras tanke från början..)
Gör om och gör rätt hade jag sagt

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
F frede skrev:
Hej!

Har efter många om och men fått tag i en snickare som skulle hjälpa mig att bygga ett enkelt attefallsförråd på 30 m2. Förklarade enkelt med planskiss och fasdadritning vad jag tänkt mig och han räknar på ett pris.
När jag försöker göra bygganmälan så vill kommunen ha in en teknisk sektionsritning för att ge starttillstånd. Vi pratar alltså inte bara höjder på golv, tak, och vinklar osv, utan med angivna virkesdimensioner, takstolsritning, infästningar och hela faderullan från grundläggning till tak för att kunna ta ställning till konstruktionen. Rimligt kan jag tycka. Då visar det visar sig att min snickare inte vet hur man tar fram en sådan ritning. Han vet hur han ska spika ihop skiten och hur mycket virke som krävs men kan inte ta fram en ritning för "det brukar mina kunder göra". Är jag helt fel ute om jag förväntar mig att en snickare (enmansbolag) som åtar sig att bygga ett förråd från en skiss även ska kunna ta fram en sektionsritning, eller är det fullt rimligt att kunden (som i detta fall inte kan något om byggnadsteknik) först ska hitta en arkitekt eller annan som kan skapa ritningar för att sedan kontakta en snickare med dessa som underlag?
Det är det jobbet arkitekter gör inte snickaren

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Du kan handla upp det som en totalentreprenad och då ansvarar entreprenören för allt inkl projekteringen och handlingarna. Men då vill ju säkert entreprenören ha betalt för det och det ansvar entreprenören tar på sig. Gissar att inte en ensamföretagare går in i något sådant utan då blir det nog fråga om lite större företag.

Du kan nog inte förvänta dig att snickaren kommer ta fram handlingar till dig. Men det står ju dig fritt att själv lösa det med en arkitekt och/eller konstruktör.

Ett annat alternativ är att du köper en monteringsfärdig byggnad inkl alla handlingar och att snickaren i så fall bygger upp den till dig.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Varför ska snickaren ta fram en ritning åt dig, det får du väll göra själv. Detta kunde du ha kollat med kommunen innan bygganmälan. Felet ligger helt hos dig så skyll inte ifrån dig
Håller du fortfarande mamma i handen vid övergångsstället?
Här pratar vi inte om snickare, utan ett bolag som har fått en förfrågan om att ta fram handlingar åt sin kund. Självklart kan entreprenören ta fram alla handlingar, mot betalning. Men eftersom denne entreprenör verkar nöja sig med att snickra ihop skohyllor så tror jag att TS gjorde rätt att ej anlita entreprenören.
Försök tänka att detta är ett bolag och inte snickare så blir det lite lättare.

• Haha
  • Wow
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
J johfo skrev:
Näe, det har jag märkt.
Frågan är vilka dörrar som är bra. Vi var inne på att byta våra tre propellerdörrar till Byggmax, men hittade inga med design som tilltalade oss då (ca ett år sedan).
Jag läste spaltkilometer, främst här på forumet, men hittade alltför mycket om att alla alternativ vi fastnade för slog sig på olika sätt.
Pratade med en kompis som jobbar med och forskar på inomhusklimat på ett stort företag och känner några där som testar dörrar och han sa också att de flesta dörrar är dyra och dåliga.
Jag blev bara så trött till slut så jag gav upp och behöll propellrarna. Besparingen att inte byta räcker ändå till ganska mycket värmeförlust... :(
Lite oftopic. En dörr byggd av en snickare kostar 25-35 tusen. I nästa prisklass från en tillverkare får man bra dörrar (säkert i samma klass som många äldre dörrar) tex Ekstand för ca 30-40 tusen.

hsd
J johfo skrev:
Näe, det har jag märkt.
Frågan är vilka dörrar som är bra. Vi var inne på att byta våra tre propellerdörrar till Byggmax, men hittade inga med design som tilltalade oss då (ca ett år sedan).
Jag läste spaltkilometer, främst här på forumet, men hittade alltför mycket om att alla alternativ vi fastnade för slog sig på olika sätt.
Pratade med en kompis som jobbar med och forskar på inomhusklimat på ett stort företag och känner några där som testar dörrar och han sa också att de flesta dörrar är dyra och dåliga.
Jag blev bara så trött till slut så jag gav upp och behöll propellrarna. Besparingen att inte byta räcker ändå till ganska mycket värmeförlust... :(
Vad är en propellerdörr

hsd hsd skrev:
Vad är en propellerdörr
En sån som sitter på ett flygplan!
:rofl:
Eller bara en dörr som inte bara kupar sig utan också vrider sig, så som en propeller.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
V VVS.Gajjan skrev:
Håller du fortfarande mamma i handen vid övergångsstället?
Här pratar vi inte om snickare, utan ett bolag som har fått en förfrågan om att ta fram handlingar åt sin kund. Självklart kan entreprenören ta fram alla handlingar, mot betalning. Men eftersom denne entreprenör verkar nöja sig med att snickra ihop skohyllor så tror jag att TS gjorde rätt att ej anlita entreprenören.
Försök tänka att detta är ett bolag och inte snickare så blir det lite lättare.
Läs första inlägget igen så kanske även du inser att du läst fel. Upprepar, läs inlägg 1 av TS

• Älska
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
F frede skrev:
@wildeside Om man som bolag lämnar offert på ett arbete så tänker jag att det är rimligt att man kan utföra de moment som det innebär, eller tar in underentreprenörer för t.ex. markarbete eller elinstallation (som är gjort i det här fallet). Det är trots allt ett bolag och inte en anställd snickare som vi pratar om. Hade inte varit några konstigheter om han antingen lejt någon för detta eller gjort klart för mig att jag behöver tillhandahålla dessa underlag.
Ja tänka får man fritt göra så där är det inga ben i det hela! MEN du är helt fel ute, DU ska ordna med en ritning inför bygglovsansökan osv om inte det är kontrakterat att du även KÖPER den tjänsten av snickaren så vad du än tycker och skriver här i detta så har du fel!
Släpp detta nu istället och se till att få fram en ritning och gå sen vidare med arbetet!

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
F frede skrev:
@topmount Det krävs inget ritprogram, utan det duger med en skiss på papper men det ska framgå allt det jag jag listar. Ger man ett pris på ett jobb har man rimligtvis tänkt sig en viss design och att från det skapa en ritning där konstruktionen framgår låter inte jättekomplicerat om man har fackkunskap.

Om du nu tycker det inte låter jättekomplicerat, så gör det själv. Du sparar då säkert en massa pengar, och blir dessutom ännu mera insatt i ditt bygge. Lycka till!

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
F frede skrev:
@tanaris Nej, eftersom han inte klarar av att ta fram ritningar på sin konstruktion så har jag sagt att jag avbryter, men tycker att det vore klädsamt att om man när man åtar sig ett jobb gör klart vad man förväntar sig för underlag.
Det är inte hans konstruktion det är din. Väljer du 145 reglar i vägg kommer snickaren ge dig det

• Gilla
Plattsättning&Sånt och 2 till
  • Laddar…
F frede skrev:
@tommib Ja, jag har uppenbarligen helt orimliga förväntningar. Tänkte i mitt stilla sinne att ett enkelt förråd inte kräver anlitande av arkitekt, men får tydligen tänka om. Det är alltså så att "det inte är så svårt" för en total lekman att ta fram sektionsritningar men det är inte något man kan förvänta sig av en utbildad snickare.
Nej du kan inte förvänta dig det även om många skulle nog klara det. Men det ingår inte i deras jobb. Du behöver k ritning. A ritnibg. Förslag till kontrollplan, du kan troligen själv vara kontrollanavarig eftersom den åtgärd du planerar inte verkar vara bygglovspliktig, du behöver även sektionsritning och högst troligt en tomtkarta, den köper du från kommunen. Olika priser hos olika kommuner. Jag har gjort det själv tre gånger nu och är relativt enkelt men tar en hel del tid. Snickaren snickrar. Han hämtar inte hem tomtkartor från kommunen till folk. Antingen anlitar du rätt person för rätt sak eller så gör du det själv. Du är byggherre

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
F frede skrev:
Min magkänsla säger att ingen byggnadskonstruktör eller arkitekt kommer kasta sig över det lilla (för en fackman) jobb som krävs för att göra en teknisk sektionsritning. Jag kan inte göra den då jag inte har kunskaper, trots att "det inte är så svårt" och jag förstår att man inte kan förvänta sig att snickaren har denna kunskap. Kan upplysa om att all annan dokumentation som situationsplan, fasadritning, sektionsritning osv. har jag tagit fram själv, det är "bara" denna tekniska ritning som jag behöver hjälp med och jag som lekman kan ingenting om hållfastheter så ingen ritning = inget startbesked = inget arbete. Ridå.
Kolla upp teknisk beskrivning, brukar räcka i vissa kommuner vid attefall. Jag har gjort en. Pm till mig ska jag skicka ett exempel, det fixar du lätt utan kunskaper o ser även att du skulle klara en enkel k ritninig

Och här kära vänner är varför det är så vanligt med modul eller standardhus vad gäller attefall/friggebod.

Då finns det färdiga dokument som man kan få från försäljaren.

det blir helt enkelt för besvärligt att bygga lösvirke om man inte själv vill sätta sig in i att ta fram ritningar. Eller dyrt.

man kan säkert hitta en snickare som kan ta på sig entreprenadansvar och koordinare med alla UL som behövs. Men det är nog inte många snickare som ritar konstruktionsritningar. Min grymt duktiga snickarkontakt gör det inte iaf. Och då tar han ändå fram design och allt möjligt. Men han är inte konstruktör.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.