Hur går det med ovk när man gör dom förändringarna?
Måste man inte ha bygglov för att bygga om en lägenhet så mycket?

Intressant koncept men skulle aldrig valt det själv.

• Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
O O skrev:
Det är en mycket stor skillnad på vad som går och vad som är väldigt attraktivt. Att det passar några betyder inte att speciellt många andra är intresserade.
Så är det. En lägenhet när man trängt ihop en massa små rum. Tja. Det är verkligen "det gamla sthlm" som folk mest har massa elaka uttryck om.

Det finns visserligen en grupp där adressen är viktigare än komforten. Men det brukar generellt vara för de under 30.

Lite som att man inte bör bygga överdriven lyx för ett hus här ute på landet så ska man inte bygga "trångsvärje" där det är dyra lägenheter. Det finns en väldigt bra röd linje att lägga nivån hyffsat nära området. Iaf om man ska röra på sig. Och halva outtalade i familjen var ju "vi är äääääventüüüürliga". Då brukar man ju vilja omsätta boendena.

• Gilla
Mats-S och 1 till
  • Laddar…
M MrsForest skrev:
På 60-talet, ja. Det har hänt lite med förväntningarna på 60 år.
Vår nyinköpta sommarhus i Skåne är också lite "primitiv form av camping" men i längden vill man kanske ha något mer uppdaterat
Jag håller i princip med, men ofta går det överdrift.

Ett badrum för en halv miljon eller mer utför inte uppgiften mycket bättre än ett för 50 eller 100k.

Dom max 10 minuter per dag jag spenderar i badrummet motiverar inte flera års extra amortering på ett huslån.

Men jag är van vid att leva med "tillräcklig" standard och därför har jag inga lån på någonting.

• Gilla
Ulltand och 12 till
  • Laddar…
Q Qaniel skrev:
Hur går det med ovk när man gör dom förändringarna?
Måste man inte ha bygglov för att bygga om en lägenhet så mycket?

Intressant koncept men skulle aldrig valt det själv.
Väldigt bra fråga kring OVK. Vet att en vän som var Ordphörande bråkade med medlem i 5 år då denne ändrat hela planlösningen och saboterat ventilationen helt. Det som man löste det med var att meddela bankerna att den inte var "giltig som pant" då den var trasig. De godkände inte nya medlemarna vid försäljningen.

Det är mycket troligt att ett bygglov krävs för så omfattande förändringar.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag håller i princip med, men ofta går det överdrift.

Ett badrum för en halv miljon eller mer utför inte uppgiften mycket bättre än ett för 50 eller 100k.

Dom max 10 minuter per dag jag spenderar i badrummet motiverar inte flera års extra amortering på ett huslån.

Men jag är van vid att leva med "tillräcklig" standard och därför har jag inga lån på någonting.
Man får ju även se vad som räknas som ett normal sovrum nuförtiden enligt vårt kära bov-verk.

Nu ska man få in en normalstor säng. skrivbord med mera i ett sovrum . De flesta brukar som Gert annars ofta påpekar vilja skicka undan ungdomarna i ett vardagsrum medans man gör husbestyren.

Fem personer behöver, för att parafrasera våra södra grannar, vilja ha lite lebensraum. Man hänger inte bara på stan. Det finns en vardag med.

M MrsForest skrev:
På 60-talet, ja. Det har hänt lite med förväntningarna på 60 år.
Vår nyinköpta sommarhus i Skåne är också lite "primitiv form av camping" men i längden vill man kanske ha något mer uppdaterat
Och nu är du inne på nått. Det är därför det finns en tydlig skiljelinje mellan ett "lantställe" med låg komfort men mer sinnlig tillfredsställelse. Och ett fritidshus med rinnande vatten, avlopp, el och fiber.

Det ena är billigt. Den andra ligger på priser som en vanlig villa.

Och det är helt olika målgrupper. Man ska inte vara naiv och tro att man blir rik på sitt lantställe. Eller att fritidshuset kommer gå att få billigt. Men man kan vara lycklig ändå.

Appendix Appendix skrev:
Man hänger inte bara på stan. Det finns en vardag med.
Hela grejen med att bo i liten lägenhet i stan är väl att man hänger på stan (till skillnad mot hus där man har plats att vara) och äter ute, går på evenemang etc.
🤔

• Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Och nu är du inne på nått. Det är därför det finns en tydlig skiljelinje mellan ett "lantställe" med låg komfort men mer sinnlig tillfredsställelse. Och ett fritidshus med rinnande vatten, avlopp, el och fiber.

Det ena är billigt. Den andra ligger på priser som en vanlig villa.

Och det är helt olika målgrupper. Man ska inte vara naiv och tro att man blir rik på sitt lantställe. Eller att fritidshuset kommer gå att få billigt. Men man kan vara lycklig ändå.
Nja, i vårt fall ska vi sälja huset i storstan och pensionera oss i "sommarhuset" så permanentboende blir det rätt snart. Med lite tur kan man pensionera sig tidigare och i princip skuldfri dessutom.

• Gilla
Kjell-Anders och 1 till
  • Laddar…
F Färdigrenoverad skrev:
Möjligt, man ska ju vara försiktigt med att generalisera utifrån sina egna preferenser. Kanske kan tilltala klimatmedveten alternativvänster i innerstaden.
”Som precis packat väskorna till Bali”

• Haha
  • Gilla
Mats-S och 9 till
  • Laddar…
Tycker det blev bra trots allt.
Vid försäljning så kan ju sovrummet näst längst bort öppnas upp för att göra allmänytan större. Tror det skulle tilltala fler spekulanter. En 4a på 60 kvm får ju anses också vara ganska yteffektivt. Synd bara att det är flytspackel i ena delen och trägolv i den andra.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag tyckte lite synd om barnen. Fick känslan att de kanske inte var lika tända på att downsiza som deras föräldrar var/är.

• Gilla
Pankow och 2 till
  • Laddar…
F Färdigrenoverad skrev:
Möjligt, man ska ju vara försiktigt med att generalisera utifrån sina egna preferenser. Kanske kan tilltala klimatmedveten alternativvänster i innerstaden.
Vems preferenser generaliserar du utifrån?

• Gilla
maarten70
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
”Som precis packat väskorna till Bali”
Dem också 😎, fast nu syftade jag ju på större tänkt målgrupp innerstaden Stockholm, vi vet ju hur dem röstar. Alla är inte så konsekventa heller.

Appendix Appendix skrev:
Så är det. En lägenhet när man trängt ihop en massa små rum. Tja. Det är verkligen "det gamla sthlm" som folk mest har massa elaka uttryck om.

Det finns visserligen en grupp där adressen är viktigare än komforten. Men det brukar generellt vara för de under 30.

Lite som att man inte bör bygga överdriven lyx för ett hus här ute på landet så ska man inte bygga "trångsvärje" där det är dyra lägenheter. Det finns en väldigt bra röd linje att lägga nivån hyffsat nära området. Iaf om man ska röra på sig. Och halva outtalade i familjen var ju "vi är äääääventüüüürliga". Då brukar man ju vilja omsätta boendena.
Handlar väl inte egentligen om adressen.
Handlar ju till 99,9% om utbudet utanför dörren och att det är långt ifrån som att bo i ett miljonprogrammsområde med allt vad det innebär.
De verkar ju vara närvarande föräldrar, en väldigt kärleksfull och varm familj. Jag tror absolut att de väger in barnens känslor när de blir äldre. Nu var de ju väldigt små.
Jag kan förstå fördelarna både med att bo väldigt centralt och bo i villa.

• Gilla
Vildparti och 4 till
  • Laddar…
F Färdigrenoverad skrev:
Dem också 😎, fast nu syftade jag ju på större tänkt målgrupp innerstaden Stockholm, vi vet ju hur dem röstar. Alla är inte så konsekventa heller.
De jag känner i innerstan, Vasastan, Östermalm, kungsholmen etc är definitivt inte de som röstar på MP, V.
De bor snarare i Årsta, Telefonplan, möjligen Söder etc.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.