Tänkte starta en liten tävling, vinsten är dock endast äran.

Hur snabbt fyller ni ett litermått med 1 liter kallvatten ur era kranar?

"Regler" spola kallvatten så mycket du kan ur en kran i huset, stick under ett litermått och se hur snabbt det fylls.
Pröva några gånger först för att lära dig hur virvlarna blir i kärlet.

Låter det hela fånigt? -Jo det gör det, men jag skulle tycka det vore intressant om så många som möjligt kunde testa.

Läs här för bakgrunden:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=18240

Tack på förhand

[edit]Ett till moment i undersökningen: blir det nån skillnad om ni har två kranar som står öppna?
För mig ökade tiden från 4,9 sekunder till 7,nånting[/edit]

OK då börjar jag.. 1 liter tog 4,5 sekunder att fylla upp..

Nu när det är en tävling undrar jag lite över reglerna. Menar du just en kran, eller skulle du kunna tänka dig att säga "tappställe" istället? Jag utgår också från att man inte får fylla en liter genom att spola i toaletten?

Om det går rekommenderar jag också att man fyller 10 liter istället, så blir mätningen lite mindre onoggrann.

MathiasS skrev:
Nu när det är en tävling undrar jag lite över reglerna. Menar du just en kran, eller skulle du kunna tänka dig att säga "tappställe" istället? Jag utgår också från att man inte får fylla en liter genom att spola i toaletten?

Om det går rekommenderar jag också att man fyller 10 liter istället, så blir mätningen lite mindre onoggrann.
Toan faller bort eftersom den har ett vattenmagasin, så det är ju fusk...
Kran eller dusch går nog på ett ut.

6 sek ur kökskranen.

fubar skrev:
[quote author=MathiasS link=1145862659/0#2 date=1145885400]
[/quote]

Det tror du ja..... 8-)

Frugan kommer tro jag är en idiot, men ikväll ska jag fylla några hinkar på strategiska platser....

Med denna apsirerar jag på prispengar och pallplats:

Kran direkt efter vattenmätaren: 10liter på 9 sekunder. Tänk också på att det tar mig 2-3 sekunder att öppna kranen fullt.

Ur duschen kommer det med endast kallvatten 10liter på 56 sekunder. Vill minnas från tidigare test att det blir mycket mer med lite varmvatten på också.

Ur kökskranen (FMM Origo) tog det 7 sek att fylla en liter. Detta tappställe befinner sig ca 13meter från vattenmätaren.

Ok nya tester gjorde med de nya reglerna.. Kökskranen med en tillsats som gör att man kan vinkla vattnet ni vet säkert vad jag menar.. 10 l 40 sek, Med orginalfiltret 30 Sek, Sen mätte jag i garaget, kranen där ligger ca 20 m ifrån mätaren. 10 l på 20 sek.. Men då är det 20 mm slang hela vägen till plandaren i stort sett...

Märker ni nån skillnad om nån annan kran eller vad man vill kalla dem :) är öppen samtidigt?

Jag märkte ingen skillnad alls... Kan tilläga att jag fick samma resultat på toa som i kök, det ligger vägg i vägg och har lika långt till mätaren..

Inger.P. skrev:
Det förvånar mig inte det minsta att alla tävlingsdeltagare - utom Linska - är män  ;D   ;D  ;D   ;D  
Då måste vi slå ett slag för damidrotten!! :)
Blir 5dl bra i damklassen? ;D

Skämt och sido så är det faktiskt till stor hjälp för att samla fakta för att se om vårt hus har dålig vatten-vad-det-nu-är-som-spökar.

Tiden för att fylla ett kärl verkar vara ungefär samma, men vi tappar mycket tryck om man spolar på flera ställen samtidigt.

4 sekunder/kallvatten, 7 sekunder med en kran till öppen.
7 sekunder/varmvatten (men där antar jag att det är sämre tryck av naturliga orsaker)

Lysande! Jag som trott vi låg dåligt till. Har dragit alla rör själv + att inkommande vattnenledningar är lite underdimensionerade.

Vad vann jag? 8-)

4,2 sek både när jag bara spolar i köket samt när jag startar den på toan+kök.
Har "eget" vatten med start/stopptryck på 3/5bar.

fubar skrev:
[quote author=MathiasS link=1145862659/0#2 date=1145885400]Nu när det är en tävling undrar jag lite över reglerna. Menar du just en kran, eller skulle du kunna tänka dig att säga "tappställe" istället? Jag utgår också från att man inte får fylla en liter genom att spola i toaletten?

Toan faller bort eftersom den har ett vattenmagasin, så det är ju fusk...
[/quote]
Varmt eller kallt ? ... Duschen sitter som nummer 1 med 1 meter rör från varmvattenberedaren ;-) (Och 2 meter från kallvattenintaget till huset)

Mvh
/Angelven - återkommer nog med en tid när ungarna somnat.

Blir det någon skillnad om det är 1 meter från vattenmätaren eller om det är 100 meter från vatten mätaren? Dom är placerade i samma höjd..... och det är koppar rör mellan utkasten.

Någon som bor i ett högt hyreshus kan väll prova?

Den som bor längst ner vinner jämfört med han som bor högst upp..... (i ett hyreshus alltså.)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.