2 687 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
FORUMMÄSTERSKAP i vattenpåfyllnad (undersökning)
Sida 1 av 2
Tänkte starta en liten tävling, vinsten är dock endast äran.
Hur snabbt fyller ni ett litermått med 1 liter kallvatten ur era kranar?
"Regler" spola kallvatten så mycket du kan ur en kran i huset, stick under ett litermått och se hur snabbt det fylls.
Pröva några gånger först för att lära dig hur virvlarna blir i kärlet.
Låter det hela fånigt? -Jo det gör det, men jag skulle tycka det vore intressant om så många som möjligt kunde testa.
Läs här för bakgrunden:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=18240
Tack på förhand
[edit]Ett till moment i undersökningen: blir det nån skillnad om ni har två kranar som står öppna?
För mig ökade tiden från 4,9 sekunder till 7,nånting[/edit]
Hur snabbt fyller ni ett litermått med 1 liter kallvatten ur era kranar?
"Regler" spola kallvatten så mycket du kan ur en kran i huset, stick under ett litermått och se hur snabbt det fylls.
Pröva några gånger först för att lära dig hur virvlarna blir i kärlet.
Låter det hela fånigt? -Jo det gör det, men jag skulle tycka det vore intressant om så många som möjligt kunde testa.
Läs här för bakgrunden:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=18240
Tack på förhand
[edit]Ett till moment i undersökningen: blir det nån skillnad om ni har två kranar som står öppna?
För mig ökade tiden från 4,9 sekunder till 7,nånting[/edit]
Nu när det är en tävling undrar jag lite över reglerna. Menar du just en kran, eller skulle du kunna tänka dig att säga "tappställe" istället? Jag utgår också från att man inte får fylla en liter genom att spola i toaletten?
Om det går rekommenderar jag också att man fyller 10 liter istället, så blir mätningen lite mindre onoggrann.
Om det går rekommenderar jag också att man fyller 10 liter istället, så blir mätningen lite mindre onoggrann.
Toan faller bort eftersom den har ett vattenmagasin, så det är ju fusk...MathiasS skrev:Nu när det är en tävling undrar jag lite över reglerna. Menar du just en kran, eller skulle du kunna tänka dig att säga "tappställe" istället? Jag utgår också från att man inte får fylla en liter genom att spola i toaletten?
Om det går rekommenderar jag också att man fyller 10 liter istället, så blir mätningen lite mindre onoggrann.
Kran eller dusch går nog på ett ut.
Med denna apsirerar jag på prispengar och pallplats:
Kran direkt efter vattenmätaren: 10liter på 9 sekunder. Tänk också på att det tar mig 2-3 sekunder att öppna kranen fullt.
Ur duschen kommer det med endast kallvatten 10liter på 56 sekunder. Vill minnas från tidigare test att det blir mycket mer med lite varmvatten på också.
Ur kökskranen (FMM Origo) tog det 7 sek att fylla en liter. Detta tappställe befinner sig ca 13meter från vattenmätaren.
Kran direkt efter vattenmätaren: 10liter på 9 sekunder. Tänk också på att det tar mig 2-3 sekunder att öppna kranen fullt.
Ur duschen kommer det med endast kallvatten 10liter på 56 sekunder. Vill minnas från tidigare test att det blir mycket mer med lite varmvatten på också.
Ur kökskranen (FMM Origo) tog det 7 sek att fylla en liter. Detta tappställe befinner sig ca 13meter från vattenmätaren.
Ok nya tester gjorde med de nya reglerna.. Kökskranen med en tillsats som gör att man kan vinkla vattnet ni vet säkert vad jag menar.. 10 l 40 sek, Med orginalfiltret 30 Sek, Sen mätte jag i garaget, kranen där ligger ca 20 m ifrån mätaren. 10 l på 20 sek.. Men då är det 20 mm slang hela vägen till plandaren i stort sett...
Då måste vi slå ett slag för damidrotten!!Inger.P. skrev:
Blir 5dl bra i damklassen? ;D
Skämt och sido så är det faktiskt till stor hjälp för att samla fakta för att se om vårt hus har dålig vatten-vad-det-nu-är-som-spökar.
Tiden för att fylla ett kärl verkar vara ungefär samma, men vi tappar mycket tryck om man spolar på flera ställen samtidigt.
4 sekunder/kallvatten, 7 sekunder med en kran till öppen.
7 sekunder/varmvatten (men där antar jag att det är sämre tryck av naturliga orsaker)
Lysande! Jag som trott vi låg dåligt till. Har dragit alla rör själv + att inkommande vattnenledningar är lite underdimensionerade.
Vad vann jag?
7 sekunder/varmvatten (men där antar jag att det är sämre tryck av naturliga orsaker)
Lysande! Jag som trott vi låg dåligt till. Har dragit alla rör själv + att inkommande vattnenledningar är lite underdimensionerade.
Vad vann jag?
Toan faller bort eftersom den har ett vattenmagasin, så det är ju fusk...fubar skrev:[quote author=MathiasS link=1145862659/0#2 date=1145885400]Nu när det är en tävling undrar jag lite över reglerna. Menar du just en kran, eller skulle du kunna tänka dig att säga "tappställe" istället? Jag utgår också från att man inte får fylla en liter genom att spola i toaletten?
Om det går rekommenderar jag också att man fyller 10 liter istället, så blir mätningen lite mindre onoggrann.
Kran eller dusch går nog på ett ut.
[/quote]
Varmt eller kallt ? ... Duschen sitter som nummer 1 med 1 meter rör från varmvattenberedaren ;-) (Och 2 meter från kallvattenintaget till huset)
Mvh
/Angelven - återkommer nog med en tid när ungarna somnat.
Blir det någon skillnad om det är 1 meter från vattenmätaren eller om det är 100 meter från vatten mätaren? Dom är placerade i samma höjd..... och det är koppar rör mellan utkasten.
Någon som bor i ett högt hyreshus kan väll prova?
Den som bor längst ner vinner jämfört med han som bor högst upp..... (i ett hyreshus alltså.)
Någon som bor i ett högt hyreshus kan väll prova?
Den som bor längst ner vinner jämfört med han som bor högst upp..... (i ett hyreshus alltså.)