663 läst · 11 svar
663 läst
11 svar
Forumetikett: tagga medlemmar
Hej alla!
Jag tog mig en liten funderare idag på det här med att tagga medlemmar med @. Finns det någon regel för när man bör göra det? Bakgrunden är att jag skrev om något i stil "lösningen som tommib har för utomhusbelysning", utan att tråden egentligen har något med honom att göra. Det slog mig då att han kanske får en notifikation som han inte ville ha. Jag kan tänka mig att de mer prominenta medlemmarna (typ Krilleman, GK100, Mikael_L) nämns massor av gånger per dag, och det kan ju bli irriterande om man inte är direkt inblandad utan det är mer typ "Krilleman brukar ju rekomendera Vatette" eller "Mikael_L skrev i en annan tråd att...".
Å andra sidan kanske de har stängt av notifieringarna för flera år sedan...
Finns det någon praxis för när man skall tagga medlemmar, varje gång man nämner dem eller bara när man specifikt vill ha deras input?
Eller är det kanske bara jag som funderar över sådana saker...?
Jag tog mig en liten funderare idag på det här med att tagga medlemmar med @. Finns det någon regel för när man bör göra det? Bakgrunden är att jag skrev om något i stil "lösningen som tommib har för utomhusbelysning", utan att tråden egentligen har något med honom att göra. Det slog mig då att han kanske får en notifikation som han inte ville ha. Jag kan tänka mig att de mer prominenta medlemmarna (typ Krilleman, GK100, Mikael_L) nämns massor av gånger per dag, och det kan ju bli irriterande om man inte är direkt inblandad utan det är mer typ "Krilleman brukar ju rekomendera Vatette" eller "Mikael_L skrev i en annan tråd att...".
Å andra sidan kanske de har stängt av notifieringarna för flera år sedan...
Finns det någon praxis för när man skall tagga medlemmar, varje gång man nämner dem eller bara när man specifikt vill ha deras input?
Eller är det kanske bara jag som funderar över sådana saker...?
Jag har åtminstone inte märkt att något händer för att folk taggar mig med @.
Nu har jag väl stängt av en hel del notifieringsfunktioner, så jag skulle kanske få någon indikation på att någon nämnt mig ifall jag hade allt igång.
(Jag är lite "old-fashioned", så jag kör det mesta "manuellt", kollar i trådar och "bevakningar" vad som hänt, när jag vill.)
Nu har jag väl stängt av en hel del notifieringsfunktioner, så jag skulle kanske få någon indikation på att någon nämnt mig ifall jag hade allt igång.
(Jag är lite "old-fashioned", så jag kör det mesta "manuellt", kollar i trådar och "bevakningar" vad som hänt, när jag vill.)
Administrator
· Skåne
· 7 886 inlägg
Vi har inte satt upp någon regel för det. Själv tycker jag att det är ett bra sätt att kalla på min uppmärksamhet, jag brukar kolla notifieringarna flera gånger per dag.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 309 inlägg
Lite skönt att jag inte hade den inställningen igång, så jag slapp se att du skrev om mig nu ...
Nu gick jag in och kollade "inställningar"
Och såg att det fanns något typ:
Får notis om
X när någon taggar dig i ett inlägg
Eller vad det nu stod.
Men det har jag alltså avbockat.
Nu gick jag in och kollade "inställningar"
Och såg att det fanns något typ:
Får notis om
X när någon taggar dig i ett inlägg
Eller vad det nu stod.
Men det har jag alltså avbockat.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 309 inlägg
Den funktionen är ju kanske ganska bra ifall man "drar in någon" i en tråd där denne inte än varit aktiv i än.
Lite då och då refereras det till någon i trådarna, och då är det ju inte så dumt om denne får veta att man är omtalad i en tråd man kanske inte ens har sett.
Jag skulle kunna överväga att kryssa i en notifiering för:
X - få en notis om att du blivit taggad i en tråd som du inte har bevakning på.
Ett litet tips till Per och utvecklarteamet.
Lite då och då refereras det till någon i trådarna, och då är det ju inte så dumt om denne får veta att man är omtalad i en tråd man kanske inte ens har sett.
Jag skulle kunna överväga att kryssa i en notifiering för:
X - få en notis om att du blivit taggad i en tråd som du inte har bevakning på.
Ett litet tips till Per och utvecklarteamet.
Absolut. Frågan är ju snarare om det finns någon praxis för hur man gör om man vill nämna någon medlem utan att nödvändigtvis dra in densamme i diskussionen. Till exempel:Marlen Eskilsson skrev:
"Medlemmen @Mikael_L här på forumet har testat det där med värmeutveckling från kablar i isolerad vägg och kommit fram till blablabla...". Där är ju inte syftet att påkalla Mikaels uppmärksamhet, utan han bara nämns vid namn. Då kanske man inte vill bli notifierad, eller så vill man det. Jag vet inte, därför tänkte jag att det var lika bra att fråga
I just ett sånt fall är det nog lite bättre att länka till tråden, (eller inlägget i en tråd), ty här låter det som att du mer pekar på testen i fråga, inte på vem som gjort testen (eller skrivit om den).
Dvs citera riktat mot vad som är viktigt, är det medlemmen (eller någon annan människa på jorden) eller det den skrivit, gjort, redovisat. Länka mot det som är av betydelse för just det du skriver.
Dvs citera riktat mot vad som är viktigt, är det medlemmen (eller någon annan människa på jorden) eller det den skrivit, gjort, redovisat. Länka mot det som är av betydelse för just det du skriver.
Jag har dock dragit in främst @tommib i lite olika sammanhang, främst då behörighetsfrågor diskuteras. Och det för att jag tror vi har ganska lika åsikter, och jag tycker att han ofta bidrar på ett bra vis, och då är det väl bra ifall han blir notifierad över att det skett.
Ja det är väl inte bara tommib, det är bara att jag har tydligast minne av att jag lite då och då sugit in han "i skiten" (i all välmening), av just inget annat speciellt skäl.
Ja det är väl inte bara tommib, det är bara att jag har tydligast minne av att jag lite då och då sugit in han "i skiten" (i all välmening), av just inget annat speciellt skäl.
Sedan kan man skriva namnet utan @, då vet alla vem man menar, men ingen får en notis för det.
Jag bara taggar medlemmar (med @), för att dra deras uppmärksamhet till en diskussion eller för att reagera på något de sa i flera inlägg. För då blir det för bökigt med citera.
Sedan tror jag inte att man använder tag-funktionen så ofta.
Jag bara taggar medlemmar (med @), för att dra deras uppmärksamhet till en diskussion eller för att reagera på något de sa i flera inlägg. För då blir det för bökigt med citera.
Sedan tror jag inte att man använder tag-funktionen så ofta.
Liknande trådar
-
Stopp i avloppet, alla medlemmar betalar spolbilen själv själv?
Vatten & Avlopp -
Tidigare medlemmar i medlemsförteckningen?
Juridik -
Så värmer vi våra hus: Hela Sverige vs Byggahus.se medlemmar
Bloggkommentarer -
BRF olika uppvärmning för olika medlemmar.
Juridik -
Digital överlämning mellan styrelsemedlemmar i samfällighet
Övrigt husrelaterat