Jag är helt förtvivlad och behöver hjälp med planering/möblering och färger till dotterns rum. Jag har ritat och funderat och ritat igen och nu är det tvärstopp - så detta är helt enkelt ett rop på hjälp.
Min 19-åriga dotter ska på en mycket välförtjänt semester i två veckor i januari/februari och jag tänkte överraska henne med att tapetsera/måla om hennes rum och möblera om. Jag är totalt omöjlig på att få till det där speciella i ett rum så jag behöver verkligen hjälp. Hoppas det finns någon här som kan skissa upp lite förslag hur jag skulle kunna göra med hennes rum utan att behöva köpa nya möbler.
Rummet är 5,5 x 5,5 meter, med snedtak (lägsta höjd 1,30 m), takhöjd 2,10.
Man kommer upp i rummet från trappan på kortsidan och där är dörrar till garderob/förvaring på båda sidor om trappan (det ena utrymmet används inte speciellt mycket så en möbel framför som går att flytta är ok). Mitt emot trappan, på andra kortsidan, finns rummets enda fönster. Jag skriver kortsida för rummet känns avlångt pga snedtaken.
Idag finns:
Solarium (solhimmel) över en extrasäng, Solariet används flitigt så det måste tyvärr finnas kvar
En slät vit 1,30 cm hög byrå
Säng 120 cm bred utan huvud/fot-gavel samt sängbord i bok
Bäddsoffa i mörkgrått tyg och soffbord i svart marmor med kromade ben
Två enkla svarta skinnfåtöljer
2 st hyllor i bok som hänger på väggen vågrätt under snedtaket med två hyllplan vardera
Tv-bänk i bok med frostade dörrar
Stort hörnskrivbord i bok med längsta delen till vänster
Jag har gjort en dålig skiss som jag bifogar här, proportionerna är inte helt rätt - men en liten bild av hur det ser ut får ni kanske. Det är ju ett stort rum - men det är också mycket möbler.
Kuddar, gardiner, ljus etc går i rosa och det är just rosa som rummet ska bli. Jag vet redan vad hon önskar sig på väggarna så där gör jag inte fel, det ska vara en lätt rosa ton med en avvikande mörkare nyans. Men riktigt hur jag bäst ska fördela detta, dvs vilka väggar som ska ha vad det vet jag inte heller.
Tänkte i princip inte byta ut några möbler utan bara få hjälp med hur man kan göra det trevligare med befintliga möbler. Det som jag vill köpa till är mer textilier, men där vet jag inte vad. Har funderat på någon form av rums-avdelare, med hjälp av kanske draperier eller skenor med panelgardiner? Tanken är ett ombonat och modernt rum.
Kan du hjälpa en omöjlig mamma med inredningstips och väggtips? Hon förtjänar ett mys-pys-rum med rosa varm känsla för en romantisk tös.
Min 19-åriga dotter ska på en mycket välförtjänt semester i två veckor i januari/februari och jag tänkte överraska henne med att tapetsera/måla om hennes rum och möblera om. Jag är totalt omöjlig på att få till det där speciella i ett rum så jag behöver verkligen hjälp. Hoppas det finns någon här som kan skissa upp lite förslag hur jag skulle kunna göra med hennes rum utan att behöva köpa nya möbler.
Man kommer upp i rummet från trappan på kortsidan och där är dörrar till garderob/förvaring på båda sidor om trappan (det ena utrymmet används inte speciellt mycket så en möbel framför som går att flytta är ok). Mitt emot trappan, på andra kortsidan, finns rummets enda fönster. Jag skriver kortsida för rummet känns avlångt pga snedtaken.
Idag finns:
Solarium (solhimmel) över en extrasäng, Solariet används flitigt så det måste tyvärr finnas kvar
2 st hyllor i bok som hänger på väggen vågrätt under snedtaket med två hyllplan vardera
Jag har gjort en dålig skiss som jag bifogar här, proportionerna är inte helt rätt - men en liten bild av hur det ser ut får ni kanske. Det är ju ett stort rum - men det är också mycket möbler.
Kuddar, gardiner, ljus etc går i rosa och det är just rosa som rummet ska bli. Jag vet redan vad hon önskar sig på väggarna så där gör jag inte fel, det ska vara en lätt rosa ton med en avvikande mörkare nyans. Men riktigt hur jag bäst ska fördela detta, dvs vilka väggar som ska ha vad det vet jag inte heller.
Tänkte i princip inte byta ut några möbler utan bara få hjälp med hur man kan göra det trevligare med befintliga möbler. Det som jag vill köpa till är mer textilier, men där vet jag inte vad. Har funderat på någon form av rums-avdelare, med hjälp av kanske draperier eller skenor med panelgardiner? Tanken är ett ombonat och modernt rum.
Kan du hjälpa en omöjlig mamma med inredningstips och väggtips? Hon förtjänar ett mys-pys-rum med rosa varm känsla för en romantisk tös.
******************lilla_tweety skrev:Jag är helt förtvivlad och behöver hjälp med planering/möblering och färger till dotterns rum. Jag har ritat och funderat och ritat igen och nu är det tvärstopp - så detta är helt enkelt ett rop på hjälp.
Idag finns:
Hej!
Kul att överraska henne!
Min dotter (som är mycket mindre än din...) har en fin ljust rosa tapet i sitt rum + en fondtapet i lila. Tycker det harmonerar bra ihop! Jag har svarta detaljer till och det gör rummet lite tuffare! Jag bifogar en bild...
Lite tavlor på väggarna med svarta ramar tycker jag är fint och kanske en svart matta och svart överkast som vi har?
Att ändra om i ett rum tycker jag gör mycket...rummet känns genast som "nytt".
Måste hon ha ett skrivbord? Det blir ju mycket möbler som du skriver. Man skulle kanske isåfall kunna sätta ihop soffan och fåtöljerna så det blir en grupp. Antingen uppe där skrivbordet står nu eller flytta sängen till den väggen och ha soffhörnan vid andra väggen? Går det att sätta något under de två hyllorna på väggen? Kan man ha byrån under dom? Ja, det är inte så lätt att tipsa när man inte ser det framför sig...men kanske lite hjälp på vägen?
Hmm, om hon är 19 år som min sambos dotter är så tror jag aldrig att vi skulle göra om hennes rum utan att hon fått vara med att bestämma alltihopa, eller iaf ha åsikter (som jag tror innebär SVARTA nyanser överallt). Jag tycker att ni skall göra det till ett projekt tillsammans, fråga henne om hon inte vill göra det tillsammans med dig när hon kommer hem, så har ni båda ngt att se fram emot.lilla_tweety skrev:
Skall jag tycka något om själva rummet måsta jag säga att det är ju jättestort, kanske går det skärma av det på ngt sätt så hon kan få en sovdel, och en trivsel-del?
Går det inte slänga in solariet i gardroben som inte används? Ett solarium är ju det fulaste som finns.
Tack för era svar. Jag vet att hon hade uppskattat överraskningen - dessutom jobbar hon natt och sover på dagarna så till vardags har hon varken ork eller tid till detta. Men min resevplan är att vi gör det tillsammans - helt enkelt - nu SKA vi fixa detta, sova får du göra i ditt nästa liv
Jag funderar också på en sovdel, kanske t o m bygga en riktig vägg som skärmar av, men jag behöver tips om var eller om man ska hänga upp tunna tyger som avskärmning.
Tyvärr måste solariet vara kvar - det är jätte-jättefult men det används ofta och i den garderoben som inte används är det fullt med "bra att ha saker".
Hyllorna på väggen hänger på den raka väggen under snedtaket.
Hoppas på fler tips och idéer - allt emottages tacksamt. Framför allt avskärmningar och möbleringar.
Kram
Jag funderar också på en sovdel, kanske t o m bygga en riktig vägg som skärmar av, men jag behöver tips om var eller om man ska hänga upp tunna tyger som avskärmning.
Tyvärr måste solariet vara kvar - det är jätte-jättefult men det används ofta och i den garderoben som inte används är det fullt med "bra att ha saker".
Hyllorna på väggen hänger på den raka väggen under snedtaket.
Hoppas på fler tips och idéer - allt emottages tacksamt. Framför allt avskärmningar och möbleringar.
Kram
Nu har jag grubblat och "möblerat" med hjälp av papperslappar och sedan försökt rita av det här i datorn.
Här är mitt eget nya förslag - tyck till snälla!!!!
Tänkte tapetsera snedtaket i vitt och väggarna därunder i rosa. Väggen vid fönstret blir också rosa. Medans väggen mot trappan blir samma vita som snedtaket (tapeten i trappan är terrakotta :eek
Här är mitt eget nya förslag - tyck till snälla!!!!
Tänkte tapetsera snedtaket i vitt och väggarna därunder i rosa. Väggen vid fönstret blir också rosa. Medans väggen mot trappan blir samma vita som snedtaket (tapeten i trappan är terrakotta :eek
Hej!
Har inte tid att rita upp ditt rum, men en tanke jag hade var att ni kanske kan dölja solariet bakom tunga tygdraperier?? det varju snedtak,kanske kan ni ställa solariet under det och så sätta upp en skena i taket så ni döljer både snedtak och solarie?? Därbakom kanske ni kan få till mer förvaring,lite hyllor och så?
Jag tror oxå på att köra på en trivsel del och en sovdel...om det går...
Modigt att ändra på en 19årings rum utan att prata med henne först;-)
Lycka till!
Har inte tid att rita upp ditt rum, men en tanke jag hade var att ni kanske kan dölja solariet bakom tunga tygdraperier?? det varju snedtak,kanske kan ni ställa solariet under det och så sätta upp en skena i taket så ni döljer både snedtak och solarie?? Därbakom kanske ni kan få till mer förvaring,lite hyllor och så?
Jag tror oxå på att köra på en trivsel del och en sovdel...om det går...
Modigt att ändra på en 19årings rum utan att prata med henne först;-)
Lycka till!
Ännu har jag inte gjort något med dotterns rum (jag har lyckats vara sjuk i flera veckor nu).
Men jag visade min "ritning" och fick den godkänd direkt av henne - så jag hade inte helt fel. Och jag avslöjade min tanke på överraskning och hon hade godkänt det också
Men som sagt - när hälsan sätter stopp så får sådant här vänta - blir nog inte förrän om något månad eller så som det kan bli aktuellt igen, tyvärr.
Men jag visade min "ritning" och fick den godkänd direkt av henne - så jag hade inte helt fel. Och jag avslöjade min tanke på överraskning och hon hade godkänt det också
Men som sagt - när hälsan sätter stopp så får sådant här vänta - blir nog inte förrän om något månad eller så som det kan bli aktuellt igen, tyvärr.
Klicka här för att svara