Jag är nog väldigt dum men har lite funderingar.
Blev uppringd idag av Fortum där de erbjuder att kunna frysa kortvarigt elpriset för 49 kronor per månad.
Det innebär en kostnad om 600 kronor per år, jag frågade självklart vad vinner/tjänar jag på det och fick svaret att det kan man inte veta!

Som jag ser det, åtminstone för mig de högre kostnaderna inte om elen kostar 60 öre kWh eller 1 krona utan de fasta avgifterna samt skatten.

Är jag helt ute och cyklar?

Är det en trovärdigt erbjudande eller bara ett sätt för att tjäna ännu mer pengar för Fortum?
 
Düsseldorff
Öhm... Du har blivit erbjuden ett elabonnemang till fast pris istället för rörligt. Det har funnits i olika former sedan Hedenhös.

Därutöver är det inte helt enkelt att hänga med i vad det egentligen är du vill ha hjälp med.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Öhm... Du har blivit erbjuden ett elabonnemang till fast pris istället för rörligt. Det har funnits i olika former sedan Hedenhös.

Därutöver är det inte helt enkelt att hänga med i vad det egentligen är du vill ha hjälp med.
Nja de nämde inget om fast pris utan jag fortsätter med rörligt pris som idag, som jag utrycker det det man förlorar på gungorna får man tillbaka på karusellen.

Vad de erbjöd är fast pris när jag så önskar och om jag senare vill ha rörligt pris kan jag genast ändra.

Fortfarande för en extra kostnad om 600 kr per år.

Jag vill mer ha sagt att det är en otillbörlig marknadsföring.

Men som sagt jag vet inte.
 
Düsseldorff
Asså jag kanske är dum i huvet men jag fattar inte.

Låt oss specificera:
1. Det är inte fast pris men det är inte rörligt.
2. Man förlorar på gungorna men får igen det på karusellerna.
3. De erbjöd fast pris, men det är ändå inte fast pris enligt dig.
4. En extra kostnad.
5. Otillbörlig marknadsföring.

Kan du utveckla vad du menar kopplat till varje punkt ovan?
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Asså jag kanske är dum i huvet men jag fattar inte.

Låt oss specificera:
1. Det är inte fast pris men det är inte rörligt.
2. Man förlorar på gungorna men får igen det på karusellerna.
3. De erbjöd fast pris, men det är ändå inte fast pris enligt dig.
4. En extra kostnad.
5. Otillbörlig marknadsföring.

Kan du utveckla vad du menar kopplat till varje punkt ovan?
Kan det vara som så att TS bara skrivit en dikt? Med tanke på ingen information och ingen klar frågeställning 😊
 
Jag gjorde en snarlik tråd om exakt det här ämnet igår, fast om göta energi, som kl 00.01 inatt blir Fortum.

Köp inte tjänsten. ren skit. Det finns INGET elbolag som vill riskera att erbjuda kunderna tex 150öre under december när de kan sluta på allt mellan 100 öre och 500. De kommer enbart erbjuda dig att binda elpriset när deras ''experter'' är 99% säkra att det rörliga priset kommer hamna under det dom erbjuder dig att binda på.

Tex. Oktober var årets billigaste månad i SE4. Det är den enda månaden i närtid de erbjöd att binda på för just enbart oktober månad. Jag fick 1 månad gratis och betalat för 1 månad utöver det då jag hoppades på att få erbjudande för dec-jan/feb men inget. De vill inte helt enkelt riskera.

När jag idag ringde och sa upp det så frågade han varför, varpå jag svarade att december har 2 år i rad varit svindyr, det är ''svinkallt'' för att vara södra Sverige och kommer vara ett tag, Ringhals ligger nere och 1 i Finland och ni påstår att era experter inte skulle misstänka att priset skenar och borde då erbjuda att binda eftersom det är just det jag betalar 49kr/mån för? få erbjudande om att binda om risken finns att elpriset blir dyrt.

Tyst i luren sen sa jag bara att säg upp det och tack och hej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.