D09
Flytta ut kök/toa till separat byggnad?

• Gilla
ByggahusiKivik
  • Laddar…
Ha, det var min första tanke också. Men det verkar samtidigt så tokigt att inte kunna erbjuda folk ordentligt möjlighet att gå på toaletten inne i verksamheten. Det kanske får bli så, men jag vill först utröna om det verkligen kan finnas möjlighet för FM att ställa krav på att ingen byggnad för verksamhet ska kunna nyttjas för boende. Frågan blir ju, hur det i så fall ens skulle vara möjligt att få bygga något alls.

Se till att skaffa en detaljplan så är frågan löst!

Självfallet ska FM värna våra gemensamma intressen och om du bygger ett hus som senare av dig eller kommande ägare utan planändringkan göras om till bostad kommer ni kunna ställa krav som går emot FMs och våra gemensamma nationella intressen.

Du vill ha en byggnad att driva verksamhet i, FM vill försäkra sig om att inte få ännu en bostadsbyggnad nära övningsområdet. Problemet är ditt att lösa, antingen rättar du dig efter de byggnadskrav dom ställs, eller så ser du till att få till en detaljplan som utesluter bostadsändamål.

För övrigt kan man inte bo hur som helst i Sverige, om man med att bo menar skriva sig på en fast plats och utifrån denna hävda de rättigheter ett boende medför i olika slags lagstiftning.

Här är Försvarets synpunkter:

• Skärmbild av ett officiellt dokument med Försvarets kommentarer om byggprojekt och ljudnivåer i relation till riktsintressen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och så här löd svaret från handläggaren på kommunen angående krav på tillgänglighet för verksamhet:
Avseende tillgänglighet (som granskas i bygglovsskedet)
3:122 Tillgängliga och användbara gångvägar, angörings- och parkeringsplatser m.m.
En angöringsplats för bilar ska finnas och parkeringsplatser för rörelsehindrade ska kunna ordnas
efter behov inom 25 meters gångavstånd från en tillgänglig och användbar entré till publika lokaler,
arbetslokaler och bostadshus. Markbeläggningen på sådana angöringsplatser och parkeringsplatser ska
vara fast, jämn och halkfri.

3:132 Allmänt
Huvudentréer till publika lokaler, arbetslokaler och bostadshus ska placeras och utformas så att de är
tillgängliga och användbara. Tillgängliga entréer ska vara lätta att upptäcka.

3:1453 Tillgängliga och användbara toaletter
Där det finns toaletter för allmänheten ska minst en toalett vara tillgänglig och användbar.
(BFS 2013:14).
Allmänt råd
I publika lokaler som har fler än ett plan med toaletter för allmänheten bör minst en toalett på varje
sådant plan vara tillgänglig och användbar.
Den tillgängliga och användbara toaletten bör ha
a) minsta måtten 2,2 x 2,2 meter,
b) lämpligt utformad och placerad inredning och utrustning,
c) kontrastmarkeringar, och
d) säkerhetslarm

@Nötegårdsgubben: jag vill gärna rätta mig efter försvarets synpunkter men jag vill ju också följa de direktiv för att få bedriva verksamhet som finns i fråga om tillgänglighet. Hur menar du att det skulle vara möjligt att skaffa en detaljplan? Och även om man inte har rätt att folkbokföra sig så finns väl en mängd möjliga platser att rent faktiskt bo på? Jag hänger inte riktigt med i hur du menar?

D09
Kontakta försvaret och fråga hur de anser att en toalett etc skulle kunna anordnas i samma lokal för att få deras godkännande?

Kanske det räcker med en egen separat ingång vid entré etc

Jo, jag tänkte att jag ska göra det. Nåt förslag på hur man kan formulera fråga än utifrån deras svar dom hänvisar till att de tekniska egenskapskraven för bostad skulle kunna anses vara uppfyllda?

B ByggahusiKivik skrev:
@Nötegårdsgubben: jag vill gärna rätta mig efter försvarets synpunkter men jag vill ju också följa de direktiv för att få bedriva verksamhet som finns i fråga om tillgänglighet. Hur menar du att det skulle vara möjligt att skaffa en detaljplan?
Att ni i enlighet med 5 kap. PBL ansöker om att det tas fram en detaljplan för området. Även om kommunen har planmonopol så är det fritt för envar att be att få sin mark detaljplanerad.

Vad jag egentligen menar är att du föreslår för bygghandläggaren att dina och FMs synbarligen motstridiga viljor löses genom att kommunen tar fram en detaljplan över området som utesluter den typ av brukande av byggnaderna som FM kommer säga nej till. För, som jag var inne på redan innan jag började orera om en av de få inskränkningar jag ser reell nytta med i äganderätten, ni vill ju egentligen inte göra något som FM har ett problem med, dess oro ligger ju i vad som kan hända sen.

B ByggahusiKivik skrev:
Och även om man inte har rätt att folkbokföra sig så finns väl en mängd möjliga platser att rent faktiskt bo på? Jag hänger inte riktigt med i hur du menar?
Att man kan bo någonstans innebär inte att man egentligen får det, men att man egentligen inte får det innebär inte heller att någon nödvändigt bryr sig. Normalt sett är det nog bara minderåriga barns boende som myndigheter bryr sig om. Vad jag är ute efter är dock att du inte har de rättigheter om du bor någonstans olovligen som om du har din rättsliga hemvist där. Du kan exempelvis inte begära hemhjälp, ROT-avdrag eller skolskjuts, eller – som i det här fallet – klaga på grannens buller.

Vad e säger är väl något i sitl med att en verksamhet i form av processindustri, stålverk osv, där ingen rimligen kan bosätta sig så vore det OK.

Den verksamhet du vill ha, innebär att det handlar om människor, och därmed en miljö som är lämplig för människor. I en sådan miljö finns det alltid risk att någon bosätter sig. Vilket skulle äventyra den militära verksamheten.

@Nötegårdsgubben - tack för svar! Jag har läst på nu och tror att jag förstår hur du menar. Vet du om en sån ansökan måste ställas separat, eller skulle vi i våra kommentarer på berördas (dvs FM, grannar m. fl) synpunkter som vi ska lämna, kunna göra en sån ansökan samtidigt?

Jag tycker att ni ska prata med handläggaren om det vore en framkomlig väg. En ny detaljplan går nog på 100.000 kr, vilket ju är rätt saftigt om det bara är för ett husbygge (normalt görs större planer än så, men det finns egentligen inget storlekskrav). Å andra sidan kanske man vill smacka på samma plan på ett större område, om det är en framkomlig väg, och då behöver ni ju inte bära hela kostnaden.

Då ni redan har ett bygglovsärende igång tror jag inte riktigt på att göra det här parallellt. Antingen kan ni få lov som det är, och då tar en detaljplan både tid och kostar pengar i onödan, eller så kan ni inte få lov, och då är det här ett alternativ till att kompromissa med vad ni kan bygga.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Att börja dra in diskussion om ny detaljplan verkar lite onödigt i det här läget. Bättre att föra diskussionen om vad som behöver göras för att detta ska ses som en verksamhet och inte som ett eventuellt framtida boende.

Nära mig finns en fastighet som är klassad som park/allmän skogs/grönmark (vet att klassifieringen är udda, men så står det i kommunens papper, tillhör en samfällighet). På den fastigheten finns en byggnad, ca 200kvm, som är en föreningslokal. Där finns en separat byggnad med två toaletter, WC. inne i lokalen finns ett litet kök med diskmaskin mm. Denna lokal är inte klassad som bostad och fastigheten, som jag skrev ovan, tillåter inte heller bostadshus.

Så visst borde det vara möjligt för TS att kunna uppföra en byggnad som inte är bostadshus.

Om TS inte kommer vidare I diskussionen med byggnadskontoret så kanske det är läge att anlita en duktig fastighetsjurist.

• Gilla
ByggahusiKivik
  • Laddar…
B ByggahusiKivik skrev:
Här är Försvarets synpunkter:
Det där att det inte får finnas toa, så stod det ju egentligen inte det stod : Exempelvis !

Gå som sagt igenom med bygglovshandläggaren och se vilka krav som inte matchar krav på bostad enligt BBR och hänvisatill dom i ditt svar till FM

(Kanske är separat ingång till toan, eller att energikraven inte möts eller ngt annat)

/K

• Gilla
ByggahusiKivik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.