Hej parkettgolvet från 1947 är torrt, slitet och mörk-fläckat av katt och hundurin och så länge djuren finns kvar så kommer det nog att hända igen.

Kan jag bara dra över eländet med roslagsmahogny så jag slipper se skiten?
Då blir det ju ungefär samma färg som på fläckarna och det blir inte lika torrt ( på gränsen att dela sig)

Har inga pengar att göra något ( proffs slipning /lackning mm eller byta till vinyl eller annat) som ändå blir mer förstört.

Kan ej ligga på knäna så jag hade tänkt svepa över det med långborste, mopp eller någe ditåt.
Bara det blir gjort. Men får kanske mätta det torra med ofärgad olja först så det inte blir för mörkt just där eller?

(Huset var ett renoveringsobjekt när vi köpte det. Vi har lagt nytt tak. Byter det som går sönder. Är fattig pensionärer och orken har börjat tryta på grund av sjukdom så inga stora projekt då vi inte vet hur länge vi blir kvar i huset. Vi har fortfarande kvar två får men avvecklat getter, höns och större odling.)

Ju mer man är inne, ju mer retar man sig på golvet. :confused:

https://www.iblandgormanratt.se/2021/04/roslagsmahogny.html

• Ledsen
MariaBK och 1 till
  • Laddar…
Skulle stakt avråda från roslagsmahogny inomhus. Luktar starkt och torkar aldrig helt.

Är det mycket torrt och borde en pigmenterad träolja vara ett betydligt bättre val.

Lyfter en varning för om golvet är tidigare lackat dock, då är det mycket stor risk att det blir ojämnt och flamigt.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Skulle stakt avråda från roslagsmahogny inomhus. Luktar starkt och torkar aldrig helt.

Är det mycket torrt och borde en pigmenterad träolja vara ett betydligt bättre val.

Lyfter en varning för om golvet är tidigare lackat dock, då är det mycket stor risk att det blir ojämnt och flamigt.
Jo det är säkert lackat. Tackar för alla råd då jag har för vana att göra först och ångra sedan. ;)

Lukten tänkte jag inte på då jag alltid har varit ute och målat.

Visserligen inte svar på golvbehandling: Jycken kissar väl inte inne men katter kan få ideer för sig - speciellt när de blir äldre. Skaffa ett par extra sandlådor och be veten om depressionspiller... Funkade på vår gamling som fick för sig att kissa i våra dojor... :)).

yonna yonna skrev:
Visserligen inte svar på golvbehandling: Jycken kissar väl inte inne men katter kan få ideer för sig - speciellt när de blir äldre. Skaffa ett par extra sandlådor och be veten om depressionspiller... Funkade på vår gamling som fick för sig att kissa i våra dojor... :)).
Undrar om det funkar här. Sommaren är de ute det mesta. När hösten kommer vill alla 5 honkatterna ( bor på landet gott om möss) vara inne samtidigt och det blir revirstrid. Tror att det är det som utlöser det hela innan de kivat färdigt. Jycken är en liten hanhund som provat alla skydd i världen men han lyckas alltid åla sig på mattor och igenom hålet i kattpidestalen. Å sen kommer han glatt skuttande utan. Inte lätta att se när han gjort något då han är snabb och passar på när ingen ser.

Låter som analsäcksinfektion och det kan vet också lösa. Ingen ide att göra något åt golven så länge det finns så många djur hemma. Bråkande katter har bara en lösning: den/de bråkande får flytta till annat hem. Men jag är nog inte lika tolerant som TS ;)

yonna yonna skrev:
Låter som analsäcksinfektion och det kan vet också lösa. Ingen ide att göra något åt golven så länge det finns så många djur hemma. Bråkande katter har bara en lösning: den/de bråkande får flytta till annat hem. Men jag är nog inte lika tolerant som TS ;)
Hanhundsskyddet är det han inte gillar så han blir hysterisk tills han fått av det. Sen är han superglad att han lyckats. Vet många som har skydd och de accepterar det men inte Milo. Å katterna ja hade jag vetat vem vilka så hade de kanske fått flytta. Men, men då får jag bara lägga matta över eländet så jag slipper se det. Hade en väninna som köpte mattor på Rusta för en billig peng å använde å slängde när de blev för räliga.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
MariaBK MariaBK skrev:
Mörka fläckar på trä går ofta bort med oxalsyra. Oxalsyra finns på välsorterade byggvaruhus.
Testa det först innan du oljar golvet...

[länk]
Det medlet ska jag testa. Tack för tipset. :)

AnneFi
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Undrar om det funkar här. Sommaren är de ute det mesta. När hösten kommer vill alla 5 honkatterna ( bor på landet gott om möss) vara inne samtidigt och det blir revirstrid. Tror att det är det som utlöser det hela innan de kivat färdigt. Jycken är en liten hanhund som provat alla skydd i världen men han lyckas alltid åla sig på mattor och igenom hålet i kattpidestalen. Å sen kommer han glatt skuttande utan. Inte lätta att se när han gjort något då han är snabb och passar på när ingen ser.
Är djuren inte kastrerade så börja där.
Sen så kräver det nog djupare rengöring och flera lådor för att vänja av beteendet.
Lägg ut saker som är obekvämt att gå och kissa på tex ungsfolie.

AnneFi AnneFi skrev:
Sen så kräver det nog djupare rengöring och flera lådor för att vänja av beteendet.
AnneFi AnneFi skrev:
Har 5 steriliserade katter (systrar) De bråkar om rangordningen när de vill vistas inomhus på vinterhalvåret. Har kattlucka så de kan gå hur de vill. På sommaren är det inget större problem. Har nu satt in 5 lådor. Tyvärr har grannens hankatt bestämt sig för att bo här nu. :( Hanhunden verkar triggad av om katterna kissar. Har flyttat in honom i sängkammaren på natten vilket fungerar bra. Då går han därifrån och ut på morgonen direkt. Innan kunde han skvätta innan vi kommit upp. Så det har blivit bättre men inte helt kissfritt. Får satsa på en låda till, för någon kissar under skrivbordet i hallen så fort dörren är öppen. Inte jycken. Verkar ta tid detta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.