Jag sprayade på badrumsspray som är mot smuts och kalk på duschväggen och tvättade rent med en lite grövre borste. De blev rätt så rena. Sen såg jag att klinkers/marmor golvet blev missfärgat när jag spolat rent och låtit det torka. Jag tänkte att det var kalkavlagringar från duschväggarna så jag sprayade med samma rengöringsmedel och tog en vända på golvet utan att det hjälpte.

Det står på flaskan att den passar till badrum och kalk, men ej till marmor. pH ca 2. Jag kollade dumt nog inte innan.

Fråga:
Vad kan jag göra för att förbättra utseendet igen? Det ska se ut som uppe till höger i bilden. Nu är det även mer sträv yta och det känns rätt stor skillnad om man drar över golvet med foten.

• Mörkt marmorgolv med missfärgningar och sträv yta efter användning av rengöringsmedel, med skadat område uppe till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det polerad marmor?

Stefan N Stefan N skrev:
Är det polerad marmor?
Jag har rätt dålig koll på området, men ja det skulle jag säga. Det är väldigt glansigt och en glatt yta. Nu efter min tvätt så blev ytan mer matt och inte så svart längre som den ska vara.

Det kan gå att polera med rätt verktyg och kunskap.

Kalklösare är döden för marmor eftersom den till stor del består av kalk! Har själv en gång gjort misstaget att lägga en halv citron med snittytan nedåt på en marmorbänk. Frätte ett fint märke.

Polera upp en ny blank yta är enda sättet men frågan är hur lätt det går.

Ajdå :/ Ja då antar jag att man behöver en maskin som roterar samt ett väldigt fint polerpapper?

• Gilla
perlundstrom
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Om etsningen är ytlig finns ingen anledning att börja med så grovt korn som föreslås i guiden. Jag har själv slipat ytliga etsskador på kalksten och marmor för hand med våtslippapper korn 1000 och efterpolerat med Fix Universal med mycket gott resultat.
Inte speciellt jobbigt att fixa mindre skador för hand.
[länk]
Dum fråga kanske, men när jag läser på nätet skriver vissa att man ska slipa i raka linjer med våtslippapper och andra skriver cirkelrörelser. Jag köpte 500, 1000 och 2000 våtslippapper och tänkte köra handslipat med kloss då det verkar vara så lite att slipa. Samt blötlägga papperet innan.
Vad tror ni, är det cirkelrörelser som gäller?

P perlundstrom skrev:
Dum fråga kanske, men när jag läser på nätet skriver vissa att man ska slipa i raka linjer med våtslippapper och andra skriver cirkelrörelser. Jag köpte 500, 1000 och 2000 våtslippapper och tänkte köra handslipat med kloss då det verkar vara så lite att slipa. Samt blötlägga papperet innan.
Vad tror ni, är det cirkelrörelser som gäller?
Om man använder fint korn är det är inte så noga enligt min erfarenhet, cirkelrörelser brukar jag använda för det mesta. Det är lättare att hålla sig till ett litet område utan kloss (eller använda klossen på högkant) ingen risk att det blir ojämnt, fint korn på sten avverkar inte så mycket. Pröva på ett litet område först. Blir ganska matt även med fint korn. Viktigt med efterpoleringen. Det är först då du ser resultatet. Om etsningen är väldigt ytlig tror jag faktiskt det kan räcka med polering

• Gilla
perlundstrom
  • Laddar…
Hur gick det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.