2 129 läst ·
30 svar
2k läst
30 svar
Förstärkning av kapade golvreglar
Just nu är det tänkt att brädorna i mitten agerar som bärlina. I mitten av dom brädorna finns det också lecablock så ingenstans är det egentligen cc4m utan max cc2m. Dock är ju den i mitten inte riktigt lika stabil men ändä tillräckligt vill jag få mig själv att tro.useless skrev:
Antalet plintar under de befintliga bärlinorna hjälper ju inte till att avlasta golvbjälkarna. Enligt Träguiden är det gränsfall med 4 meter C14-klassad 45x220 CC400 med limmad spånskiva uppepå om man vill hålla sig inom 2 cm nedböjning vid "normala" bostadslaster. Med ej limmat undergolv är max spännvidd 3,5 meter.
Förmodligen blir det inget problem i praktiken om det bara är en enklare stuga, men med underlättar väsentligt skarvningen av bjälkarna om de kan vila på ytterligare en bärlina i mitten.
Att köpa längre reglar att förstärka med eller göra som cpalm nämner att tom byta alla reglarna är ju frågan.
Om det räcker att hålla de förstärkta reglarna på en längd under 2m blir överväger förstärningsreglar. Om de borde vara längre än 2m är det ju såklart billigare att byta ut de sågade golvreglarna..
Brädorna i mitten? Du menar dessa?F frankendan skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som @Kontoristen7 skriver, de kommer inte att bära någon last.
Sätt dit en riktig bärlina i mitten i så fall.
Låt säga att jag byter bort de brädorna och ersätter med en bärlina (räcker 70x70?). Hur blir det då med de kortare förstärkningsreglarna, bör de också fortfarande ersättas med längre (1,6m nåt?).
Tack för era svar så här långt.
Tack för era svar så här långt.
Eller så använder jag en balk 95x95 och låter de kortare regelbitarna sitta kvar
Ska du sätta en bärlina i mitten (vilket jag anser är det enda rätta) så ska den såklart vara såpass kraftig/ha så många upplag att den blir så stabil att den håller upp golvreglarna. Då blir skarvarna i princip överflödiga. I alla fall ur hållfasthetssynpunkt. Sen kanske de behövs ändå för att hålla reglarna på plats.
Japp.useless skrev:
Ska du sätta en bärlina i mitten (vilket jag anser är det enda rätta) så ska den såklart vara såpass kraftig/ha så många upplag att den blir så stabil att den håller upp golvreglarna. Då blir skarvarna i princip överflödiga. I alla fall ur hållfasthetssynpunkt. Sen kanske de behövs ändå för att hålla reglarna på plats.
Vore 70x70 ok eller 95x95?
Jag vet inte riktigt hur mycket vikt de klarar att bära
En ny fråga angående omplaneringen..
Om jag sätter en regel 45x195 som bärlina vilket jag nu avser att göra så kan jag höja hörnen med de justerbara plintarna. Dock finns det en del lecablock som inte blir samma höjd utan det kommer bli 5mm för lågt.
Frågan är om jag kan sätta en bit 5mm trälist för att höja jämt med bärlinan eller om trälisten med tiden trycks ihop så mycket att det vore bättre att använda ett annat material istället för att höja grunden under lecablocken med 5mm vilket vore betydligt större arbete.
Om jag sätter en regel 45x195 som bärlina vilket jag nu avser att göra så kan jag höja hörnen med de justerbara plintarna. Dock finns det en del lecablock som inte blir samma höjd utan det kommer bli 5mm för lågt.
Frågan är om jag kan sätta en bit 5mm trälist för att höja jämt med bärlinan eller om trälisten med tiden trycks ihop så mycket att det vore bättre att använda ett annat material istället för att höja grunden under lecablocken med 5mm vilket vore betydligt större arbete.
Enklast som det ser ut idag när allt redan ligger där är nog att fälla in en regel I samma dimension som övriga reglar. Höj skarven några millimeter, mät, kapa regeln och skruva dit. Ta bort det som höjer upp det hela och det bör hamna i våg igen.
Förborra vinklade hål i de lösa regelbitarna så blir det enklare att skruva, använd kraftig konstruktionsskruv och tänk på att vinkeln gör att det krävs längre skruv.
Förborra vinklade hål i de lösa regelbitarna så blir det enklare att skruva, använd kraftig konstruktionsskruv och tänk på att vinkeln gör att det krävs längre skruv.
Fast enklast är väl att fylla på med sand under plattorna istället för att hålla på men en massa smålister?
Dessutom borde du se över ditt bruk av fasadtegel som stöd, dessa är inte gjorda för detta och sen ser det lite eljest ut...
Dessutom borde du se över ditt bruk av fasadtegel som stöd, dessa är inte gjorda för detta och sen ser det lite eljest ut...