Goddagens!
Jag har en stuga som är under återuppbyggnad efter nedtagning och förflyttning från en annan plats. Vid förflyttningen ansågs det att det var bäst att kapa golvreglarna som på bild för att sedan förstärka vid återuppbyggnaden.
Jag har satt impregnerade brädor under golvreglarna samt kortare bitar av regel för att hålla ihop reglarna som blev kapade.
Jag har fått höra att de små reglarna som är ca 60cm är för korta och borde vara över 1,5m för att inte golvet ska sjunka in i mitten.

Jag har totalt 3 högar med plint/leca på 4m som håller upp golvet så jag tycker att det borde gå bra ändå.

Vad tycker ni?
Stuga under återuppbyggnad på plintar med kapade golvreglar och förstärkningar, omgiven av jord och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stomme av träreglar för golvkonstruktion ovanpå betongblock och mark, under pågående stugåteruppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T
De golvsparrar som har stöd under kan du låta vara men alla andra skulle jag sätta längre bitar på.

Just nu har jag ju som sagt kortare relgar för att hålla ihop det dock ändå på båda sidor om golvregeln. Men ändå bör jag byta ut de kortare mot längre förstärkningsreglar? Hur långa är att föredra?

• Gilla
dennis s
  • Laddar…
A
Vi bruskar göra laskarna 1800mm eller längre, en på var sida om bjälken och sedan skjuts dom ihop med fyrtumspik..

Rejäl: men då räcker det bara med en sådan per regel väl, inte på båda sidor?

A
F frankendan skrev:
Rejäl: men då räcker det bara med en sådan per regel väl, inte på båda sidor?
Vi sätter alltid en på var sida..

A
Ett annat tips är att ta en dimension lägre till laskarna så att trossbottenskivan kan gå hel under annars blir det en massa jobb med utskärning..

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Är det inte bäst att sätta en balk i mitten under reglarna? Det ser ut att vara lite väl lång spännvidd som det är nu även om reglerna vore okapade?

• Gilla
Centano
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Ett annat tips är att ta en dimension lägre till laskarna så att trossbottenskivan kan gå hel under annars blir det en massa jobb med utskärning..
Menar du ifall man skulle sätta trossbottenskivan (osb har jag tänkt sätta där) underifrån istället för ovanifrån?

A
F frankendan skrev:
Menar du ifall man skulle sätta trossbottenskivan (osb har jag tänkt sätta där) underifrån istället för ovanifrån?
Ja man brukar ju ha en bräda/gles på undersidan av bjälken och sedan asfaboard eller oljehärdad masonit..
Men du behöver se över konstruktionen med krysskolvningar mer eventuella stöd för det vi ser på bilderna ser lite ut..

useless useless skrev:
Är det inte bäst att sätta en balk i mitten under reglarna? Det ser ut att vara lite väl lång spännvidd som det är nu även om reglerna vore okapade?
Håller med. Dock gjorde jag inte så ändå utan använde tjockare och fler brädor på bredd istället.
Hela bredden är 4m och det är 3 plintar så varannan meter hålls det upp. Tycker själv att det verkar ok men är tämligen nybörjare som byggherre så kan inte relatera till egen erfarenhet.

Rejäl skrev:
Ja man brukar ju ha en bräda/gles på undersidan av bjälken och sedan asfaboard eller oljehärdad masonit..
Men du behöver se över konstruktionen med krysskolvningar mer eventuella stöd för det vi ser på bilderna ser lite ut..
Hej! Nybörjare här. Hur många krysskolvningar per sektion?

A
R RosaMa skrev:
Hej! Nybörjare här. Hur många krysskolvningar per sektion?
Det beror på spännvidden emellan upplagen, samt tänkt belastning av bjälklaget..

• Gilla
RosaMa
  • Laddar…
F frankendan skrev:
Hela bredden är 4m och det är 3 plintar så varannan meter hålls det upp
Antalet plintar under de befintliga bärlinorna hjälper ju inte till att avlasta golvbjälkarna. Enligt Träguiden är det gränsfall med 4 meter C14-klassad 45x220 CC400 med limmad spånskiva uppepå om man vill hålla sig inom 2 cm nedböjning vid "normala" bostadslaster. Med ej limmat undergolv är max spännvidd 3,5 meter.
Förmodligen blir det inget problem i praktiken om det bara är en enklare stuga, men med underlättar väsentligt skarvningen av bjälkarna om de kan vila på ytterligare en bärlina i mitten.

De liggande tryckade brädorna gör nästan inget för konstruktionen de ligger på fel ledd för det, ska det ta någon kraft är det stånde som gäller.
Sen skarva med längre virke, tänk vilket jobb att rätta till detta i framtiden mot att göra rätt nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.