Vi ska bygga hus och då vill vägföreningen att vi ska betala en slitageavgift på 15tkr
Sedan vill de att vi ska förstärka vägen den sista biten som går till våran tomt. ca 100m
Vad betyder detta?
De påstår att de hade kunnat sätta 4tonsskylt på den snutten för att den tydligen inte är lika bra som resten av vägen.
Vad kan detta kosta? Är det rimligt från vägföreningen?
 
Det beror nog mycket på hur hela den samfällda vägen ser ut och vilken roll eran 100m bit kommer att ha i vägföreningen.
Är det bara ni som kommer nyttja den?
Och om ni bygger ny väg och finansierar till 100%, vem har rätt till värdet om flera fastigheter skall ansluta till vägen i framtiden?

Men spontant tycker jag nog det känns rimligt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Det beror nog mycket på hur hela den samfällda vägen ser ut och vilken roll eran 100m bit kommer att ha i vägföreningen.
Är det bara ni som kommer nyttja den?
Och om ni bygger ny väg och finansierar till 100%, vem har rätt till värdet om flera fastigheter skall ansluta till vägen i framtiden?

Men spontant tycker jag nog det känns rimligt.
Tack för svar! Det är en väg där som är helt okej, den förstärktes för ca 10-12 år sedan. Så jag antar att de enbart räcker med att lägga på lite material? Den kommer nyttjas av 3-4 hus.
Värdet blir ju då vägföreningens eftersom det är deras väg.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Behöver ni betala inlösen av er andel av befintlig väg?
 
F fribygg skrev:
Behöver ni betala inlösen av er andel av befintlig väg?
Vad menar du?
Det vi behöver betala är slitageavgift för att vi ska köra tunga fordon på hela vägen, samt förstärkningen av de sista 100m som slutar vid våran tomt, men även passerar 3 hus till.
 
Claes Sörmland
Om vägen förvaltas av vägföreningen som en gemensamhetsanläggning så ska de följa det anläggningsbeslut som har fattat för förvaltningen. Det vanliga är att de ska hålla vägen körbar året runt. Då är det inte ni som enskilda som ska underhålla vägen utan det sker av genom vägföreningens försorg. Behövs pengar för detta så uttaxeras det enligt andelstalen för vägen.

Sen finns det en reglering i § 48a i anläggningslagen som gör att du tillfälligt använder vägen i väsentligt större omfattning än som får anses svara mot fastighetens andelstal för driftkostnaderna så ska du utge skälig ersättning för de kostnader som uppkommer till följd av den ändrade användningen. Ibland kallas den regleringen slarvigt för "slitageavgift".

Men detta är egentligen sällan aktuellt, styrelsen ska då visa att du faktiskt använder vägen tillfälligt i väsentligt större omfattning än ditt andelstal. Och de ska visa på verkliga kostnader som uppstår p g a detta. Detta är sällan aktuellt vid bygge av ett småhus. Byggtrafiken är så begränsad i förhållande till den dagliga trafiken till och från ett bostadshus att det inte håller. Men det hindrar inte vägföreningar från att försöka, och betalar du så är ni ju överens.

En rimligare lösning är att om de enstaka tunga transporter som sker för ert husbygge skadar vägen så står ni för att laga den.

Planerar ni att fylla upp er tomt med hundratals stora lastbilar med sten så är det en annan sak.
 
  • Gilla
J Vos och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om vägen förvaltas av vägföreningen som en gemensamhetsanläggning så ska de följa det anläggningsbeslut som har fattat för förvaltningen. Det vanliga är att de ska hålla vägen körbar året runt. Då är det inte ni som enskilda som ska underhålla vägen utan det sker av genom vägföreningens försorg. Behövs pengar för detta så uttaxeras det enligt andelstalen för vägen.

Sen finns det en reglering i § 48a i anläggningslagen som gör att du tillfälligt använder vägen i väsentligt större omfattning än som får anses svara mot fastighetens andelstal för driftkostnaderna så ska du utge skälig ersättning för de kostnader som uppkommer till följd av den ändrade användningen. Ibland kallas den regleringen slarvigt för "slitageavgift".

Men detta är egentligen sällan aktuellt, styrelsen ska då visa att du faktiskt använder vägen tillfälligt i väsentligt större omfattning än ditt andelstal. Och de ska visa på verkliga kostnader som uppstår p g a detta. Detta är sällan aktuellt vid bygge av ett småhus. Byggtrafiken är så begränsad i förhållande till den dagliga trafiken till och från ett bostadshus att det inte håller. Men det hindrar inte vägföreningar från att försöka, och betalar du så är ni ju överens.

En rimligare lösning är att om de enstaka tunga transporter som sker för ert husbygge skadar vägen så så står ni för att laga den.
Okej, tack för svar.
Angående förstärkningen av vägen då?
De påstår att det enbart är den sista delen som går till mig som egentligen bara tillåts 4 ton men det finns ingen skylt, samt att jag måste förstärka för att få köra tyngre på den.
Vet du något om det?
 
Claes Sörmland
C Chariz skrev:
Okej, tack för svar.
Angående förstärkningen av vägen då?
De påstår att det enbart är den sista delen som går till mig som egentligen bara tillåts 4 ton men det finns ingen skylt, samt att jag måste förstärka för att få köra tyngre på den.
Vet du något om det?
Om den vägen ingår i gemensamhetsanläggningen och du har getts rätt att använda den för erforderliga transporter till och från din bostadsfastighet så får vägföreningen se till att den klarar mer än 4 ton. Lite hårt. Om det inte står i anläggningsbeslutet att den har nedsatt bärighet och endast ska förvaltas för att köra max 4 ton på. Då får du se till att transporterna inte överstiger 4 ton.

D v s anläggningsbeslutet ger dig en viss rätt att använda väganläggningen och den kan inte tas ifrån dig av styrelsen eller stämman.

(Vi är i samma situation i min vägförening, en exploatör styckade av tomter och gjorde huvudinfartsväg till över 20 tomter av en gammal uppfart till ett hus. Det finns inget bärlager (bara lera) så den tål typ ingen last under den våta delen av året. Vi försökte få Lantmäteriet att inse detta och vi försökte få exploatören som styckade av tomterna att betala för ett bärlager. Men nej, de förstod men ville inte så Lantmätaren körde över oss. Nu får vägföreningen leva med en dålig väg samt vi får själva betala om vi vill rusta upp den.)
 
Claes Sörmland
Här kan du läsa om slitageavgift skrivet av Riksförbunder Enskilda Vägar (REV). Texten är juridiskt korrekt och skriven utifrån föreningens perspektiv, alltså hur kollektivet ska kunna få ut så mycket pengar som möjligt ur den enskilde medlemmen i vägföreningen utan att styrelsen bryter mot lagen (eller i alla fall kan straffas för det). D v s motsatt perspektiv som denna tråd naturligt får (se s. 8):

https://www.revriks.se/media/2svfknm5/bulletinen-nr-12016_web.pdf
 
  • Gilla
martin.sveg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om den vägen ingår i gemensamhetsanläggningen och du har getts rätt att använda den för erforderliga transporter till och från din bostadsfastighet så får vägföreningen se till att den klarar mer än 4 ton. Lite hårt. Om det inte står i anläggningsbeslutet att den har nedsatt bärighet och endast ska förvaltas för att köra max 4 ton på. Då får du se till att transporterna inte överstiger 4 ton.

D v s anläggningsbeslutet ger dig en viss rätt att använda väganläggningen och den kan inte tas ifrån dig av styrelsen eller stämman.

(Vi är i samma situation i min vägförening, en exploatör styckade av tomter och gjorde huvudinfartsväg till över 20 tomter av en gammal uppfart till ett hus. Det finns inget bärlager (bara lera) så den tål typ ingen last under den våta delen av året. Vi försökte få Lantmäteriet att inse detta och vi försökte få exploatören som styckade av tomterna att betala för ett bärlager. Men nej, de förstod men ville inte så Lantmätaren körde över oss. Nu får vägföreningen leva med en dålig väg samt vi får själva betala om vi vill rusta upp den.)
Vi har precis fått tillgång till tomten, men var kan jag läsa anläggningsbeslutet?
 
Claes Sörmland
C Chariz skrev:
Vi har precis fått tillgång till tomten, men var kan jag läsa anläggningsbeslutet?
Om du loggar in på tjänsten Min fastighet hos Lantmäteriet och klickar dig in på fastigheten så kan du läsa handlingarna från förrättningen av gemensamhetsanläggningen. Fliken heter Tomtkarta & Åtgärder. Du letar efter "Anläggningsåtgärd" - tryck på "Akt". Den heter något i stil med ORTSNAMN GA:X:

https://www.lantmateriet.se/sv/fastighet-och-mark/information-om-fastigheter/Min-fastighet/

Handlingarna från förättningen och eventuella omprövningar av gemensamhetsanläggningen är inscannade och kan ibland vara rätt omfattande. Det du söker är "anläggningsbeslutet", det brukar vara de första sidorna i handlingarna från den första förrättningen. Där anges ändamålet med gemensamhetsanläggningen. Det är en kort mening eller två som beskriver vad ändamålet är med gemensamhetsanläggningen. Där står också eventuella inskränkningar i användningen av vägen.
 
Redigerat:
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om du loggar in på tjänsten Min fastighet hos Lantmäteriet och klickar dig in på fastigheten så kan du läsa handlingarna från förrättningen av gemensamhetsanläggningen. Fliken heter Tomtkarta & Åtgärder. Du letar efter "Anläggningsåtgärd" - tryck på "Akt". Den heter något i stil med ORTSNAMN GA:X:

[länk]

Handlingarna från förättningen och eventuella omprövningar av gemensamhetsanläggningen är inscannade och kan ibland vara rätt omfattande. Det du söker är "anläggningsbeslutet", det brukar vara de första sidorna i handlingarna från den första förrättningen. Där anges ändamålet med gemensamhetsanläggningen. Det är en kort mening eller två som beskriver vad ändamålet är med gemensamhetsanläggningen. Där står också eventuella inskränkningar i användningen av vägen.
Står enbart:

"Sådana ändrade förhållanen som avses i 35§ anläggninslagen (AL) har inträtt genom att kvartersvägar tillkommit som kräver underhåll och vars skötsel lämpligen bör ombesörjas av en och samma samfällighet var för omprövning av utlåtandet enligt 2 kap får ske. Samma gäller beträffande andra nyttigheter och komplement till den enskilda tomerna såsom grönområden, bad- och båtplatser. De föreslagna komplementen hör funtionellt samman och bör lämpligen ingå i en och samam gemensamhetsanläggning.

Inrättandet av den begärda gemensamhetsanläggningen skall prövas mot bakgrund av en rad villkor i (AL) till skydd för såväl enskilda som allmänna intressen.
Ett första grundvillkor är att anläggningen skall tillgodose ändamål som är av stadigvarande betydelse för de anslutna fastigheterna dcs att det inte är fråga om endast att tillgodose tillfälliga ändåmål. Någon tvekan om att detta billkor är uppfyllt föreligger inte. Det kan klart utläsas av förarbetena till lagen och den praxis som utvecklats,

Vet inte riktigt hur jag ska tolka detta, sedan står det bara massvis med grejer om vem som får ha båtplats :P
 
Claes Sörmland
C Chariz skrev:
Står enbart:

"Sådana ändrade förhållanen som avses i 35§ anläggninslagen (AL) har inträtt genom att kvartersvägar tillkommit som kräver underhåll och vars skötsel lämpligen bör ombesörjas av en och samma samfällighet var för omprövning av utlåtandet enligt 2 kap får ske. Samma gäller beträffande andra nyttigheter och komplement till den enskilda tomerna såsom grönområden, bad- och båtplatser. De föreslagna komplementen hör funtionellt samman och bör lämpligen ingå i en och samam gemensamhetsanläggning.

Inrättandet av den begärda gemensamhetsanläggningen skall prövas mot bakgrund av en rad villkor i (AL) till skydd för såväl enskilda som allmänna intressen.
Ett första grundvillkor är att anläggningen skall tillgodose ändamål som är av stadigvarande betydelse för de anslutna fastigheterna dcs att det inte är fråga om endast att tillgodose tillfälliga ändåmål. Någon tvekan om att detta billkor är uppfyllt föreligger inte. Det kan klart utläsas av förarbetena till lagen och den praxis som utvecklats,

Vet inte riktigt hur jag ska tolka detta, sedan står det bara massvis med grejer om vem som får ha båtplats :p
Det ser ut som Lantmätarens sammanfattande text varför det finns skäl att ompröva en äldre gemensamhetsanläggning enligt lagregleringen i anläggningslagen. Men någonstans finns själva beslutet. Det brukar stå en rubrik: "Beslut". Där står ändamålet med gemensamhetsanläggningen. Det nämns i alla fall "kvartersvägar" så det låter ju som ett småhusområde. Då är det vanliga att vägarna ska vara underhållna till den nivå att de är körbara året runt och ska betjäna småhusfastigheters vanliga trafik. Det inkluderar tyngre fordon som en och annan lastbil med leveranser av jord, grus och betong.
 
Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det ser ut som Lantmätarens sammanfattande text varför det finns skäl att ompröva en äldre gemensamhetsanläggning enligt lagregleringen i anläggningslagen. Men någonstans finns själva beslutet. Det brukar stå en rubrik: "Beslut". Där står ändamålet med gemensamhetsanläggningen. Det nämns i alla fall "kvartersvägar" så det låter ju som ett småhusområde. Då är det vanliga att vägarna ska vara underhållna till den nivå att de är körbara året runt och ska betjäna småhusfastigheters vanliga trafik. Det inkluderar tyngre fordon som en och annan lastbil med leveranser av jord, grus och betong.
Är det denna mening?
"Vägarna enligt litt a skall hållas farbara för motorfordon året runt. Samfälligheten äger dock i undantagsfall bregränsa trafiken under tjällossningsperioden samt i undantagsfall besluta om att väg skall vara oplogad"
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
C Chariz skrev:
Är det denna mening?
"Vägarna enligt litt a skall hållas farbara för motorfordon året runt. Samfälligheten äger dock i undantagsfall bregränsa trafiken under tjällossningsperioden samt i undantagsfall besluta om att väg skall vara oplogad"
Ja det låter som en standardmening från en anläggningsförättning. "litt a" är det dokumentet som beskriver vägarna som förvaltas som en gemensamhetsanläggning?

Om detta är en del av beslutet som Lantmäteriet tog (=anläggningsbeslutet) så är detta uppdraget till samfällighetsföreningen och vad stämma och styrelse måste följa. Som delägare har du en obetingad rätt att använda vägarna och detta kan inte styrelsen eller stämman stoppa annat än när styrelsen i undantagsfall begränsar trafiken under tjällossningsperioden. Styrelsen kan också välja att i undantagsfall inte ploga en väg, t ex om vägen inte planeras att användas av någon delägare och under en viss snörik period.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.