Hej!
Jag ska förstärka takstolarna på ett äldre uthus, jag har tänkt att förstärka befintlig takstolar med 45*190 balkar och vill inte att de nya takstolarna ska sticka ut från huset. Befintliga takstolar är bara 90 höga. Min fråga är hur jag fäster, gör med dem vid hammarbandet. Tacksam för svar!
Jag ska förstärka takstolarna på ett äldre uthus, jag har tänkt att förstärka befintlig takstolar med 45*190 balkar och vill inte att de nya takstolarna ska sticka ut från huset. Befintliga takstolar är bara 90 höga. Min fråga är hur jag fäster, gör med dem vid hammarbandet. Tacksam för svar!
Självbyggare
· Stockholm
· 8 590 inlägg
Varför vill du förstärka dom ? Och hur mycket ?
Du bör räkna på det, eller kontakta en konstruktör.
En takstol belastas inte likfromigt, det är på mitten just högben/överram tar mest last, så det är möjligt att det är mest där dom behöver förstärkas, om dom inte är genomruttna, men då bör dom ju bytas.
Sen kanske du behöver sätta in hanben om det inte finns ( såg ut som att iaf en takstol hade det) - och fästa in dom ordentligt.
Men ett genomgående skruvförband med förstärkningar på bägge sidor är nog inte en dum gissning, och antingen så får dom gå hela vägen ned till hammarbandet (så får du såga dom så det funnkar) och vila mot det, eller så räcker det med det som finns där, då kan dom sluta en bit upp.
Infästning mot hammarbandet görs ju annars lämpligtvis med vinkeljärn
Du bör räkna på det, eller kontakta en konstruktör.
En takstol belastas inte likfromigt, det är på mitten just högben/överram tar mest last, så det är möjligt att det är mest där dom behöver förstärkas, om dom inte är genomruttna, men då bör dom ju bytas.
Sen kanske du behöver sätta in hanben om det inte finns ( såg ut som att iaf en takstol hade det) - och fästa in dom ordentligt.
Men ett genomgående skruvförband med förstärkningar på bägge sidor är nog inte en dum gissning, och antingen så får dom gå hela vägen ned till hammarbandet (så får du såga dom så det funnkar) och vila mot det, eller så räcker det med det som finns där, då kan dom sluta en bit upp.
Infästning mot hammarbandet görs ju annars lämpligtvis med vinkeljärn
Stort tak för ditt svar! Det ger mig lungan att jag tänker rätt.klaskarlsson skrev:
Varför vill du förstärka dom ? Och hur mycket ?
Du bör räkna på det, eller kontakta en konstruktör.
En takstol belastas inte likfromigt, det är på mitten just högben/överram tar mest last, så det är möjligt att det är mest där dom behöver förstärkas, om dom inte är genomruttna, men då bör dom ju bytas.
Sen kanske du behöver sätta in hanben om det inte finns ( såg ut som att iaf en takstol hade det) - och fästa in dom ordentligt.
Men ett genomgående skruvförband med förstärkningar på bägge sidor är nog inte en dum gissning, och antingen så får dom gå hela vägen ned till hammarbandet (så får du såga dom så det funnkar) och vila mot det, eller så räcker det med det som finns där, då kan dom sluta en bit upp.
Infästning mot hammarbandet görs ju annars lämpligtvis med vinkeljärn
Jag vill förstärka dem för för på några stycken är de konstigt skarvade vilket gjort att taket sviktade på ett par ställen.
Hur sågar jag dem lämpligast där de ska fästas i hammarbandet, ett jack så de vilar både ovankant samt ner på insidan?
DinaN skrev:
Stort tak för ditt svar! Det ger mig lungan att jag tänker rätt.
Jag vill förstärka dem för för på några stycken är de konstigt skarvade vilket gjort att taket sviktade på ett par ställen.
Hur sågar jag dem lämpligast där de ska fästas i hammarbandet, ett jack så de vilar både ovankant samt ner på insidan?
Bygget går framåt, den ena sidan är klar och förstärkt halva nästa sida.klaskarlsson skrev:
Varför vill du förstärka dom ? Och hur mycket ?
Du bör räkna på det, eller kontakta en konstruktör.
En takstol belastas inte likfromigt, det är på mitten just högben/överram tar mest last, så det är möjligt att det är mest där dom behöver förstärkas, om dom inte är genomruttna, men då bör dom ju bytas.
[bild]
Sen kanske du behöver sätta in hanben om det inte finns ( såg ut som att iaf en takstol hade det) - och fästa in dom ordentligt.
Men ett genomgående skruvförband med förstärkningar på bägge sidor är nog inte en dum gissning, och antingen så får dom gå hela vägen ned till hammarbandet (så får du såga dom så det funnkar) och vila mot det, eller så räcker det med det som finns där, då kan dom sluta en bit upp.
Infästning mot hammarbandet görs ju annars lämpligtvis med vinkeljärn
Självbyggare
· Stockholm
· 8 590 inlägg
Jag är mitt i pågående renovering av huset och har rivit innetaket och all isolering. Hade först tänkt sätta in nockbalk, men det är lite halv problematiskt för att få till det på ett bra sätt. Kom in på den här tråden och ser att din konstruktion verkar sakna nockbalk men med kraftigt förstärkta takåsar/sparrar.
I den här konstruktionen, finns det någon hanbjälke/tvärgående ? Finns. det några pelare som tar upp laster eller förs allt ut på ytterväggarna?
Bredd på huset?
I den här konstruktionen, finns det någon hanbjälke/tvärgående ? Finns. det några pelare som tar upp laster eller förs allt ut på ytterväggarna?
Bredd på huset?
Klicka här för att svara



