Hej! Jag planerar för att isolera mitt dubbelgarage och började fundera på om takstolarna är dåligt dimensionerade.

- Det är W-takstolar med spännvidd på 7 m och 27 graders lutning.
- Över- och underarmar är 120x45
- Diagonalstänger är 70x45
- Snözon 2

Enligt https://www.traguiden.se/konstrukti...el---tabeller/tak/w-takstol-taklutning-12-27/ verkar det vara i klenaste laget (rekommenderat 145 på överarmen)

Borde jag förstärka takstolarna på något sätt för att de ska klara tyngd av innertak? (gles, gips, isolering)

Jag hade även tänkt sätta en taklucka, bygga en landgång, och även använda utrymmet till viss förvaring (inte mycket, men t.ex. vinterförvaring av barnens studsmatta). Jag vill ju även att det ska hålla för att klättra omkring däruppe om man skulle behöva gå upp och fixa något på vinden.

• W-takstol i trä med metallplåtbeslag, spännvidd 7 m, lutning 27 grader, sedd från insidan av ett dubbelgarage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så som det är byggt, och används, så ser dimensionerna bra ut. Men, om du däremot ska lägga något golvliknande, och använda det som förvaring. Då bör du förstärka det en hel del. Spännvidden är ganska stor, så det krävs en del.

Ok, hur gör jag i det i så fall? :)

F fsml2 skrev:
Ok, hur gör jag i det i så fall? :)
Ja, det är tyvärr inte "bara, bara". Dels bör du lägga bjälkar, mellan varje takstol, så golvet kan läggas på cc60. Annars måste du lägga 45mm tjockt golv, vilket blir en väldigt stor belastning på varje takstol. Där bör du lägga 45x195, som skarvas med en 120cm lång lask på vardera sidan om den. På sidan av varje takstols undre del spikas/skruvas en 45x195regel, som skarvar med en 120cm lång lask på fria sidan. Laskar görs också av 45x195-regel.
spika sedan 20mm råspont i alla bjälkar och takstolar. Limma, om du orkar också.
Sen har du ett golv, och takstolar som håller som förråd iallafall. Så länge det inte är bilar och pianon du ska förvara iallafall.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A AG A skrev:
Ja, det är tyvärr inte "bara, bara". Dels bör du lägga bjälkar, mellan varje takstol, så golvet kan läggas på cc60. Annars måste du lägga 45mm tjockt golv, vilket blir en väldigt stor belastning på varje takstol. Där bör du lägga 45x195, som skarvas med en 120cm lång lask på vardera sidan om den. På sidan av varje takstols undre del spikas/skruvas en 45x195regel, som skarvar med en 120cm lång lask på fria sidan. Laskar görs också av 45x195-regel.
spika sedan 20mm råspont i alla bjälkar och takstolar. Limma, om du orkar också.
Sen har du ett golv, och takstolar som håller som förråd iallafall. Så länge det inte är bilar och pianon du ska förvara iallafall.
Så här? Sett uppifrån. Rött är tillägg till nuvarande konstruktion.

Skiss av konstruktionsförslag för innertak i garage, med röda tillägg och förstärkningar markerade. Takstolar och bjälkar finns också markerade.
Skapa konto

Sen kanske jag ska förtydliga att jag huvudsakligen ska bygga innertak för att kunna isolera garaget. Sen vore det> trevligt att kunna förvara en del grejer där, men det blir inga mängder och vikten på själva innertaket kommer förmodligen vara större än allt jag ev. lägger upp på vinden. Behövs det en förstärkning av takstolarna om jag bara skulle bygga innertak och isolera?

Precis så menade jag. Vad jag inte skrev, men som kan vara vettigt, är att inte skarvarna sitter på samma ställe. Frramförallt inte på regeln som är spikad i takstolen.
Om du, istortsett, bara ska ha ett isolerat innertak, så behöver du nog inte förstärka det. Men det beror förstås vilken typ av tak du ska ha. 22mm kommer sannolikt bli lite för tungt. Men å andra sidan så är det vad som krävs, om du inte bara ska förvara tomma kartonger däruppe. Likaså är det krångligare att isolera med cc120. Därför talar det mesta för att ändå förstärka det. Det är ju faktiskt gott om plats däruppe. Synd att inte utnyttja det ordentligt.

A AG A skrev:
Precis så menade jag. Vad jag inte skrev, men som kan vara vettigt, är att inte skarvarna sitter på samma ställe. Frramförallt inte på regeln som är spikad i takstolen.
Om du, istortsett, bara ska ha ett isolerat innertak, så behöver du nog inte förstärka det. Men det beror förstås vilken typ av tak du ska ha. 22mm kommer sannolikt bli lite för tungt. Men å andra sidan så är det vad som krävs, om du inte bara ska förvara tomma kartonger däruppe. Likaså är det krångligare att isolera med cc120. Därför talar det mesta för att ändå förstärka det. Det är ju faktiskt gott om plats däruppe. Synd att inte utnyttja det ordentligt.
Ja, det låter ju rimligt att förskjuta skarvarna.

En följdfråga är om väggarna klarar lasten? Väggarna är byggda med 95x45 cc 600. En snabb överslagsräkning så väger det extra bjälklaget (enligt tipset ovan) ca 500 kg, gips på innertaket 500 kg, och därtill kommer gles, golv på vinden, etc. Någon risk att det blir för stor belastning?

F fsml2 skrev:
Ja, det låter ju rimligt att förskjuta skarvarna.

En följdfråga är om väggarna klarar lasten? Väggarna är byggda med 95x45 cc 600. En snabb överslagsräkning så väger det extra bjälklaget (enligt tipset ovan) ca 500 kg, gips på innertaket 500 kg, och därtill kommer gles, golv på vinden, etc. Någon risk att det blir för stor belastning?
Nej, det är ingen risk. En sådan vägg tål enorma laster.

• Gilla
fsml2
  • Laddar…
När jag läst lite mer här på forumet blir jag dock osäker på konstruktionen. Jag får intrycket att vissa menar att en skarvad bjälke på ~7 m inte skulle göra någon nytta (knappt bära sin egen vikt), men du tror ändå det funkar att skarva på det här sättet?

Istället för att skarva "i mitten", skulle det vara bättre att ta en 5,4 m regel, skarva på 1,6 m och låta laskarna gå ut hela vägen och vila på väggen?

Sen skulle jag väl dessutom behöva lägga tvärsgående reglar för att få plats med tillräcklig isolering, om tanken nu är att "golvet" på vinden ska vila på bjälklaget. Eller hur löser jag isoleringen? Min första tanke (innan jag började fundera på att förstärka takstolarna) var att bygga i stil med detta, men ev. förlänga reglarna ut till de yttersta diagonalstängerna och lägga lite bredare plankgolv.
Illustration av takbjälklag med gul isolering placerad mellan bruna reglar, från Byggmax.
Skapa konto

https://www.byggmax.se/isolera-takbjalklag

Jo, det håller. Läser man i olika tabeller så kommer det dock inte att hålla. Det beror på man normalt sett räknar på 450kg/m2 på ett bjälklag i ett hus. Då får inte heller nedböjningen bli större än någon centimeter.
Du kommer ju inte belasta bjälklaget med mer än max 50kg/m2, om ens så mycket. Att du sedan får en nedböjning på några centimeter har ju inte heller någon betydelse.
Var du lägger skarven, har ingen betydelse. Du kan även lägga den så som du föreslår. Det är ändå bra att förskjuta dem.
Sen förstår jag inte hur du menar med tvärgående reglar för isoleringen? Räcker det inte med 195mm isolering? Jag tog för givet att du skulle sätta ett tak, under takbjälkarna/takstolarna. Sen isolering på det. Samt ett golv ovanpå reglarna.

A AG A skrev:
Jo, det håller. Läser man i olika tabeller så kommer det dock inte att hålla. Det beror på man normalt sett räknar på 450kg/m2 på ett bjälklag i ett hus. Då får inte heller nedböjningen bli större än någon centimeter.
Du kommer ju inte belasta bjälklaget med mer än max 50kg/m2, om ens så mycket. Att du sedan får en nedböjning på några centimeter har ju inte heller någon betydelse.
Var du lägger skarven, har ingen betydelse. Du kan även lägga den så som du föreslår. Det är ändå bra att förskjuta dem.
Sen förstår jag inte hur du menar med tvärgående reglar för isoleringen? Räcker det inte med 195mm isolering? Jag tog för givet att du skulle sätta ett tak, under takbjälkarna/takstolarna. Sen isolering på det. Samt ett golv ovanpå reglarna.
Jo precis, men jag hade nog tänkt isolera lite mer än 195. Men jag får väl ta lite grövre reglar i så fall :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.