Har ett gammalt bjäklag i en lada. Loftet har fungerat bra i 60-70 år till förvaring, även tyngre, men nu ska det bli träningsrum ovanför och jag behöver förstärka för att minska gunget. Väggarna som bär upp bjälklaget är murade. Ytan är 5x7,5 m och en bjälke på mitten gör att spännvidden blir ca 3,7 m. Bjälken är 5 m lång och 90x260 mm. Inte limträ direkt, men rätt stabil. Satten en stolpe mitt under bjälken vilket hjälpte en del, men inte tillräckligt.
På cc 800 ligger varannan gammal bjälke 150x150 mm och varannan modernare regel 100x100.
Frågan är om man ska satsa på att fylla på med mer reglar parallellt så det blir cc 400 eller om bjälken i mitten är för klen trots stolpen på mitten?
Själva golvet är spåntat ganska tjockt virke, säkert drygt 30 mm.
På cc 800 ligger varannan gammal bjälke 150x150 mm och varannan modernare regel 100x100.
Frågan är om man ska satsa på att fylla på med mer reglar parallellt så det blir cc 400 eller om bjälken i mitten är för klen trots stolpen på mitten?
Själva golvet är spåntat ganska tjockt virke, säkert drygt 30 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Helt klart är ju det där golvet starkt som tusan.
Men att ta bort svikten kräver betydligt mer.
Dock låter jag experterna tala om hur det skall förstärkas
Fantastiskt att du har sådana utrymmen grattis.
/W
Men att ta bort svikten kräver betydligt mer.
Dock låter jag experterna tala om hur det skall förstärkas
Fantastiskt att du har sådana utrymmen grattis.
/W
Tack! Vi är glada för våra utrymmen 
Ja, jag är ju inte orolig att det rasar in. Men lite förvånad är jag över att det inte blev stadigare än vad det faktiskt blev när jag stöttade upp med stolpen mitt i. Därför jag misstänker att stora bjälken i mitten är för klen trots 90x260 mm och bara 2,5 m spänvidd (om man räknar med stolpen).
Ja, jag är ju inte orolig att det rasar in. Men lite förvånad är jag över att det inte blev stadigare än vad det faktiskt blev när jag stöttade upp med stolpen mitt i. Därför jag misstänker att stora bjälken i mitten är för klen trots 90x260 mm och bara 2,5 m spänvidd (om man räknar med stolpen).
Testa först med att ha totalt tre stolpar under bärlinan. Om det blir bättre kanske du rent av kan ha det så om utrymmet tillåter.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Du kanske kan sätta en grövre stolpe i mitten och snedslåar ut från varsin sida om stolpen att stötta en bit ut från mitten också, istället för tre stolpar?
Skulle det bli stumt med tre stolpar kan det va läge o bulta på två 9”-plank (45*220) varsin sida om bärlinan. Genomgående gängstav, bricka o mutter sen blir det styrka i både konstruktion o utövare!X xl15 skrev:
(Fortfarande med en stolpe i mitten)
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
En stolpe under mittbjälken bör räcka. Däremot är 150x150 för klent för en spännvidd på 3,75 m (och givetvis 100x100). Det bästa vore om du kan skruvlimma på på höjden så att bjälkdimensionen blir 150x180. Alternativet är att göra det på bredden. Då måste du upp till ca 250x150. Sedan är gammalt virke alltid lite lurigt. Dels vad gäller hållfasthetsklass, dels kan det ha varit exponerat för fukt som kan försämra styvheten.
Också bra idé. Det är gått om plats på höjden så det är inga problem att skruvlimma på något undertill. Alternativet att lägga till reglar så det blir 400 cc kräver lika mycket virke men mer jobb med infästning i väggar.
Vilket alternativ är bäst? Håller mig gärna till 800 cc...
Om mittbjälken är stadig nog med en stolpe på mitten bör det ju kännas stumt om man går på loftet precis över mittbjälken. Måste bara röja undan lite så jag kan promenera fritt där uppe.
Sen kan jag ju förstärka en fjärdedel av bjälklaget först för att testa resultatet.
Vilket alternativ är bäst? Håller mig gärna till 800 cc...
Om mittbjälken är stadig nog med en stolpe på mitten bör det ju kännas stumt om man går på loftet precis över mittbjälken. Måste bara röja undan lite så jag kan promenera fritt där uppe.
Sen kan jag ju förstärka en fjärdedel av bjälklaget först för att testa resultatet.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Att korta ner c/c avståndet har en mer begränsad effekt. Det är bjälkarnas tröghetsmoment (bxh^3/12) som är avgörande. Med 30 mm golvbrädor räcker det med 800 mm.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Med den lilla ytan och gott om takhöjd hade jag ju hellre reglat upp en rejäl stomme på det gamla golvet. Tar man till rejält och tätt med reglar och sen skruvar ordentligt i underlaget och sen bra ytskikt för träning så tror jag nog problemet är löst.
Det är bra takhöjd på bottenplanet, så därför vill jag förstärka underifrån. Loftets golv vill jag helst inte höja. Plus att jag tror att det gamla plankgolvet på loftet kan bli väldigt trevligt efter en slipning.
Blir till att testa skruvlimning av reglar under befintliga reglar och bjälkar.
Vad sägs om stående 45x95 mm? Då blir det 195 respektive 245 mm höjd på reglar/bjälkar.
Blir till att testa skruvlimning av reglar under befintliga reglar och bjälkar.
Vad sägs om stående 45x95 mm? Då blir det 195 respektive 245 mm höjd på reglar/bjälkar.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Om man väger av takbalkarna undertill, kryssar imellan bjälkarna och sen skruvlimmar 24mm plywood, kan det bli stadigare?