Tjenare boys and girls, mitt första inlägg på denna sida så var snälla mot mig nu.
Varit inne och läst mycket på forumet innan och funnit mycket bra hjälp, men denna gång hittar jag inte svaren på mina frågor så då testar jag att skriva en egen tråd.

Håller på att planera en renovering av kök och vill då ta bort två väggar(bärande).
Så till min fråga ovanför den ena av dessa väggar är bjälklaget skarvat (se bild).
Vill helst inte ha någon synlig bak i innertaket utan ett slätt innertak.
Kan man förstärka upp bjälklaget med att först slå dit ett par reglar kant i kant med dom skarvade bjälkarna för att sen utanpå dessa reglarna lägga ett par reglar i längre längd +
att ev. slå kortlingar imellan bjälkarna också.?
Alltså blir det 4 reglar i bredd i bjälklaget dock ej hela längden på bjälklaget.

Hoppas ni förstår min fråga och att någon kan svara på den.

Huset är byggt på 40talet och väggarna är stående brädväggar (spontade).
Ovanför är bjälklaget är vind som inte använs till något.
Ifrån yttervägg till yttervägg är det 7,2 m.
Cc måttet är ca 60cm mellan bjälklaget.
Ca 3st av bjälklaget kommer (om väggen tas bort) att hänga fritt 7,2m samt ca 3st som hänger ca 4,2m pga att det är en vägg vid wc, vet dock ej om denna vägg klarar bära denna last då den är byggd av en tidigare ägare.

Bifogar en bild på bjälklaget samt en egen ritad bild på väggarna som ska bort.
Väggarna som ska bort är dom som har sick sack mönster jämte murstocken.
På andra sidan om murstocken är det öppet hela vägen dock så ligger det L-balkar imellan skarvarna i bjälklaget och har nog gjorts när huset byggdes.

Tack på förhand mvh Daniel

• DSCN1036.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2009-08-30 18;30;54.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det verkar alltså som att du funderar på en slags "spikbalk" som är mer än sju meter lång. Själv fixade jag hemma en masonit-lättbalk (fräs ur spår i 2x2 regel och kila in 6,4 mm board) som bärande balk i taket, med en spännvidd på över 6 meter, och med tanke på att det är i en takkonstruktion med snölast,isolering m.m. så har den en grym hållfasthet.
Men, om du inte orkar snickra ihop några sådana (eller köpa?!), kanske det kunde vara möjligt att lägga reglar på tvärsen ovanpå takbjälkarna på vinden, och sedan låta 7.2m längderna "hänga" i dem (m.h.a. spikband) - detta förutsätter att du har stöd för de tvärgående bjälkarna såklart....

I princip så måste du blanda in en byggnadsingenjör. Alla bjälklag är unika.

Men att ha en bjälke med 7m spännvidd brukar inte gå om man följer gängse dimensioneringsregler.

Du kommer med stor sannolikhet att behöva en tvärbalk som stöd under bjälkarna. Det går att fälla in den balken i bjälklaget så att den inte syns. Men det kan innebära väldigt stora ingrepp i huset att göra så.

Sedan måste du även ha en byggnadsingenjör som bedömmer om det finns fungerande uppläggningspunkter för balken, i många fall måste man gå med pelare ända ned till grundmuren, eller i extremfall gjuta en ny grund för pelaren.

Enkelt uttryckt så skall ditt bjälklag tåla en last på 250-300 kg (inkl egenvikt) per kvm. Om vi antar att balken måste ta upp lasten från alla 6 bjälkarna, med 7,2 m spännvidd. Då blir det totalt ca 6,5 ton. Hälften av det tas upp av balken, resten av ytterväggarna. Varje upplagspunkt får hälften av balkens last. Dvs du får ca 1,8 ton på varje upplagspunkt.

Detta är ett väldigt förenklat sätt att räkna, omständigheter i ditt hus kan påverka beräkningen kraftigt, så det är inget du kan dimensionera efter. Men det ger en vink om vad som behöver lösas.

Jag insåg inte att det var en vind ovanför. Då kan det säker fungera att hänga bjälkarna i en balk, Och lasten behöver inte alls bli lika stor, om det är en oinredd vind. Fortfarande gäller det att få till ett bra fäste för balken.

alen skrev:
Det verkar alltså som att du funderar på en slags "spikbalk" som är mer än sju meter lång. Själv fixade jag hemma en masonit-lättbalk (fräs ur spår i 2x2 regel och kila in 6,4 mm board) som bärande balk i taket, med en spännvidd på över 6 meter, och med tanke på att det är i en takkonstruktion med snölast,isolering m.m. så har den en grym hållfasthet.
Men, om du inte orkar snickra ihop några sådana (eller köpa?!), kanske det kunde vara möjligt att lägga reglar på tvärsen ovanpå takbjälkarna på vinden, och sedan låta 7.2m längderna "hänga" i dem (m.h.a. spikband) - detta förutsätter att du har stöd för de tvärgående bjälkarna såklart....
Tjenare tack för svaret.
var inte riktigt med på hur du menade att du gjorde med masonit balken, la du den tvärgående över bjälkarna eller?
Du har inga bilder på ingreppet?
Tack igen

hempularen skrev:
Jag insåg inte att det var en vind ovanför. Då kan det säker fungera att hänga bjälkarna i en balk, Och lasten behöver inte alls bli lika stor, om det är en oinredd vind. Fortfarande gäller det att få till ett bra fäste för balken.
Tjenare tack för svaret.
jo det är en oinredd vind samt takkonstruktion är väl byggd för taktegel en gång i tiden men nu ligger det alu plåt istället. vet ej om detta har någon betydelse för bjälklaget skull, men det bör ju skilja en 4,5ton på takvikt mellan dom matrialen.
När du säger bra fäste för balken är det en yttervägg vi snackar om då eller skulle det räcka att dra ut balken över ett par av bjälklagen på varsin sida om den borttagna väggen?

danber skrev:
Tjenare tack för svaret.
jo det är en oinredd vind samt takkonstruktion är väl byggd för taktegel en gång i tiden men nu ligger det alu plåt istället. vet ej om detta har någon betydelse för bjälklaget skull, men det bör ju skilja en 4,5ton på takvikt mellan dom matrialen.
När du säger bra fäste för balken är det en yttervägg vi snackar om då eller skulle det räcka att dra ut balken över ett par av bjälklagen på varsin sida om den borttagna väggen?
Fungerar absolut inte.

Hur bär bjälklaget till höger och vänster om? Där det är 7m fritt mellan ytterväggarna.
Ligger det en limträbalk tvärs golvreglarna där? Vad ligger den balken isåfall upplagd på?
Förstår inte riktigt vad du menar du med "L-balkar imellan skarvarna"

Eller är dom streckade linjerna på din skiss limträbalkar?

Redigerat:
Krawk skrev:
Fungerar absolut inte.

Hur bär bjälklaget till höger och vänster om? Där det är 7m fritt mellan ytterväggarna.
Ligger det en limträbalk tvärs golvreglarna där? Vad ligger den balken isåfall upplagd på?
Förstår inte riktigt vad du menar du med "L-balkar imellan skarvarna"

Eller är dom streckade linjerna på din skiss limträbalkar?
Hej. Dom sträckade linjerna är hur bjälklaget ligger.
på ena sidan om väggarna som ska bort ligger bjälklaget på en vägg (är inte med på ritning jag gjort) och på andra sidan så är det L-järn i mitten på bjälklaget.

Ska se om jag kan förklara det med L-järnen.
där bjälklaget är skarvat över en vägg så är det överlappat ca 30 cm men där L-järnen ligger så slutar bjälklagen ca 2 cm ifrån varandra och så är det utsågat på undersidan bjälkarna så att järnet blir försänkt in i bjälkarna och innertaket blir då slätt.
Det ligger två L-järn kant mot kant så att det blir en hylla som bjälklaget vilar på.
sen verkar L-järnen vara infästa i ytterväggen samt in i murstocken.

Är det bara en limträbalk tvärs över infäst i båda gavelväggarna som hade funkat?
skulle i sådan fall bli ca 11meter lång.

Om du har en bärande vägg i fortsättningen av dom du ska riva så skulle du kunna använda denna som upplag för en balk. Dvs balk mellan murstock-vägg.
Både murstocken och den bärande väggen behöver dock kontrolleras så att dom klarar lasten. (Upplaget på murstocken skall dessutom utföras så att sotaren godkänner detta om den är i bruk.) Upplagen får ta emot stora laster och att det ser stabilt ut räcker inte.

Ring en lokal byggnadskonstruktör och fråga vad han skall ha för att räkna på detta åt dig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.