26 223 läst ·
210 svar
26k läst
210 svar
Förstagångsköparna avgör om bopriserna halveras
Tittar du på rika kändisar sitter de oerhört ofta i stora hyresreglerade paradvåningar i Sthlms innerstad. Fixade genom kontakter eller svarta pengar. Sen äger de feta sommarhus allt som oftast.SågspånPappspikEternit skrev:
Prisreglering skapar som alltid kriminalitet och korruption
Knappast SVT som har hittat på det.A Ants skrev:
De bublicerar bara vad andra har skrivit.
Sedan behöver det inte stämma i detalj men när fler och fler högt ansedda ekonomer börjar sia om fallande inflation så kan vi vara ganska säkra på att det är sanning.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Hmm,G Jö Kl skrev:
Jag vet flera som köpt loss sin hyresrätt vid omvandling till bostadsrätt. Månadskostnaden har med det sjunkit, så varje månad har de haft mer pengar att investera i t.ex. aktier...
Skulle garanterat säga att de finns men att de är undantag från regeln att de flesta köper ett fint boende med lånade och kontanta medel.Aaake37 skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 648 inlägg
Jag tror att personerna som äger fastigheterna (eller äger bolagen som äger fastigheterna) där kändisarna bor, är de verkligt rika i sammanhanget.Aaake37 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Sthlms innerstad omsätter mellan 5-10 miljarder per år i svarta pengar för hyresrätter så det är enormt utbrett. Knappast uskor eller butiksbiträdanden som köper dessa.Huddingebo skrev:
Anekdotiskt står jag som bor i villa och alla mina bekanta i dyra ägda boenden i bostadskön. Perfekt att kunna ha 30 års kötid att välja och vraka med när man är äldre så kan man kliva ur marknaden och ge pengar till barnen
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Så när du skrev "Det är alltid bättre att hyra än att äga, rent ekonomiskt." då menade du egentligen:G Jö Kl skrev:
"Om man är rik och har möjlighet att hyra en paradvåning på Östermalm så är det alltid bättre att hyra än att äga, rent ekonomiskt."
Dvs för den stora mängden människor gäller inte ditt uttalande?
Likt ekonomin i övrigt går även bostadsmarknaden i cykler. Just nu befinner vi oss i en dal och om några år är inflation och höga elpriser historia, liksom pandemin är idag. Historiskt ha ägande av den egna bostaden varit en god investering och idag handlar det om att hålla ut, passa på att betala av lånen (sparande som just nu ger högre avkastning är börsen) och sitta lugnt i båten. Samhället mår bra av inbromsning där konsumtionen går ner, det är annars lätt att glömma pengars värde.
Mänsklighetens starkaste egenskap är förmågan att anpassa sig till förändrad omgivning. Höga energipriser kommer på lång sikt leda till investeringar i robusta system som täcker behoven. Inflationen kommer att gå ner när konsumtionen avstannar och det finns redan idag flera tecken på det.
Det enda orosmolnet som ingen kan sia om i dagsläget är arbetslösheten. Men marknaden ser stark ut vilket pekar på att det blir en recession och inte lågkonjunktur. Så sitt still, blicka 3-5 år framåt och förbered dig på tuffare tider, det är en del av livet helt enkelt.
Mänsklighetens starkaste egenskap är förmågan att anpassa sig till förändrad omgivning. Höga energipriser kommer på lång sikt leda till investeringar i robusta system som täcker behoven. Inflationen kommer att gå ner när konsumtionen avstannar och det finns redan idag flera tecken på det.
Det enda orosmolnet som ingen kan sia om i dagsläget är arbetslösheten. Men marknaden ser stark ut vilket pekar på att det blir en recession och inte lågkonjunktur. Så sitt still, blicka 3-5 år framåt och förbered dig på tuffare tider, det är en del av livet helt enkelt.
Att det är vanligt med folk som står i bostadskö fast att de äger sitt boende stämmer, för att kunna casha in när de får i pension osv.Aaake37 skrev:Sthlms innerstad omsätter mellan 5-10 miljarder per år i svarta pengar för hyresrätter så det är enormt utbrett. Knappast uskor eller butiksbiträdanden som köper dessa.
Anekdotiskt står jag som bor i villa och alla mina bekanta i dyra ägda boenden i bostadskön. Perfekt att kunna ha 30 års kötid att välja och vraka med när man är äldre så kan man kliva ur marknaden och ge pengar till barnen
Men var sjutton får du allt annat ifrån? De flesta som köper svarta hyresrätter eller hyr svart gör det i förorter.
Det är dessutom inte tillåtet i de flesta föreningar och detta kollas till och från.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Min gissning är ned 30% från toppen vid 6% boränta. Jag tror inte vi kommer se samma arbetslöshet som för 14 år sedan. Upplever att vi idag har fler spärrar mot överbelåning mm. än vad vi hade förra gången det begav sig. Och till sist, när pengar är dyra det är då man ska investera. Detta får till följd att priserna sedermera vänder uppåt igen, både på börsen och bostäder.
Folk går inte längre på den där sagan om evig tillväxt.M Markarbetaren skrev:Min gissning är ned 30% från toppen vid 6% boränta. Jag tror inte vi kommer se samma arbetslöshet som för 14 år sedan. Upplever att vi idag har fler spärrar mot överbelåning mm. än vad vi hade förra gången det begav sig. Och till sist, när pengar är dyra det är då man ska investera. Detta får till följd att priserna sedermera vänder uppåt igen, både på börsen och bostäder.
Därför att bopriserna inte har dubblerats på den tiden. Gått upp mkt, absolut, meningen dubblerats. Då får man nog gå tillbaka till 2008-2010 gissar jag.J Jerald Stuartson skrev:Var nyligen hemma hos några som köpt sin villa för 3.2Mkr 2017. I början av 2022 såldes en likvärdig grannvilla för 6.2Mkr. (Husen ser likadana ut från början)
På 5år har alltså priserna i princip dubblerats.
Jag har svårt att förstå varför vissa anser att priserna inte kan halveras på kort tid när de uppenbarligen kan dubbleras på väldigt kort tid.