10 077 läst ·
83 svar
10k läst
83 svar
Första test visar på dyrare elpriser med nya elsystemet
Ja, men bara om det finns kablar. Annars är det omöjligt att exportera/importera.D Daniel 109 skrev:
Frestande att kapa ledningarna...just det. -Kraftindustrin påstår dock att man måste exportera vid egen hög produktionsnivå- och samtidigt lågt behov av elkraft. (el kan inte sparas). Detta för att slippa stänga ner vissa tunga anläggningar eller minska produktionen. (en sk. pysventil för el).G Guzzen1 skrev:Varför ska vi acceptera högre priser bara för att det är dyrare i andra länder. Elmarknaden är ett fiasko.
Att EU's länder har begått det fatala misstaget att ha en gemensam energimarknad är ren idioti. Det borde vara så att varje land ska se till att sörja för sin egen energiförsörjning. Vad händer i händelse av kris? Kan länderna lita på varann då. Och varför ska vi ha högre elpris för att tyskarna har lagt ner sin kärnkraft t ex mfl skevheter inom klubben?
Att länderna ska hjälpa varann ska bara ske i nödfall, inte som nu att vissa länder är ner eller mindre beroende av att andra länder förser dom med energi på egen bekostnad.
Men nu har vi sålt ullen utan skyddsnät och Belsebub garvar läppen av sig när han ser idiotin.
Regeringen har beslutat pausa byggandet av framtida Hansa- PowerBridge- kablarnas kabel. Just för att dom inser att kaos- priser följer direkt.
Det finns inget tvång att bygga kablar till kontinenten, men om man väljer att göra det så måste landet underhålla kabeln enl EU. (?)
Ang. behov av ökad effekt inom landet:pacman42 skrev:
Rapport 15 juni; https://www.svtplay.se/video/jA3N3Ro/rapport/igar-19-30?position=775&id=jA3N3Ro
(13 min in)
Första positiva nyheten på de senaste tre åren. Elkraftindustrin har satsat på förlängt och möjligen utökat kraftutag från kvarvarande kärnkraftverk. (Med tanke på nyliga utförda partiledardebatten så undrar man om energiminister Busch ens är informerad om detta?).
Vi har ryckiga elpriser som just gått från lågt ( -10 öre till + 6öre) till nuvarande mer än 1 krona i juni. Hur skall det då bli i vinter?
Medlem
· Halland
· 4 513 inlägg
Helt ok så länge som Tyskland tvingas exportera sitt milda klimat som vilken vara som helst, alternativt svenska folket får EU - bidrag för det kalla klimatet.D Daniel 109 skrev:
Hur har du tänkt lösa problemet med Sveriges kalla klimat? Spelplanen är inte jämn, den lutar kraftigt uppåt för Sveriges del.
Och givetvis skall EU förbjuda eldning av stenkol idag. Stenkol förstör klimatet.
Ja, vi har ett annat klimat med dess för och nackdelar. Det är inget som medför att vi bör exkluderas från marknaden.
Medlem
· Halland
· 4 513 inlägg
Förklara gärna vad du menar med ”exkluderas från marknaden”. Du tror väl inte på fullt allvar att EU handlar om marknadsekonomi? Varför skickar vi i så fall bidrag till länder med lägre BNP per capita? Det är ju bara för dom att acceptera att alla länder har fördelar och nackdelar.D Daniel 109 skrev:
Det handlar om social hållbarhet, att folk som inte har råd med det senaste ändå skall ha råd att bo kvar. Sedan att vissa länder som Tyskland vettlöst lägger ner befintlig kärnkraft är inte vårt fel.
Det krävs rim och reson i allt, så även elpriserna. Och Sverige har ett högre behov av uppvärmning.
Och en större tillgång till vattenkraft än de flesta andra länder.A Anders_Nilsson skrev:Förklara gärna vad du menar med ”exkluderas från marknaden”. Du tror väl inte på fullt allvar att EU handlar om marknadsekonomi? Varför skickar vi i så fall bidrag till länder med lägre BNP per capita? Det är ju bara för dom att acceptera att alla länder har fördelar och nackdelar.
Det handlar om social hållbarhet, att folk som inte har råd med det senaste ändå skall ha råd att bo kvar. Sedan att vissa länder som Tyskland vettlöst lägger ner befintlig kärnkraft är inte vårt fel.
Det krävs rim och reson i allt, så även elpriserna. Och Sverige har ett högre behov av uppvärmning.
Medlem
· Halland
· 4 513 inlägg
Då borde elpriserna vara lägre än de är och elpriset en icke-fråga. Men vi kan naturligtvis bättra våra odds genom att förbjuda datorhallar och all processindustri så klarar vi elpriset och förbättrar inlagringen av koldioxid så Bryssel jublar. Sedan lär väl tyskarna inte bli helt glada när de inser konsekvenserna.pacman42 skrev:
Låga elpriser på Tysklands bekostnad? Vem är det som levererar elen dit? Kom nu inte dragande med den in i helvete skeva marknaden. Jag är ytterst medveten om den och EU och bla bla. Det borde vara varje lands skyldighet att sörja för sin egen energiförsörjning inom landet. Eventuell förflyttning av energi mellan länder borde bara ske i yttersta nödfall. Om nu t.ex grönt stål blir verklighet här hemma bör energin alstras inom landet och inte vara beroende av extern energi vilket den kommer att bli utifrån dagens situation. Marknaden som den är i nuläget är till för att säkra Tysklands energibehov. Sverige har ju förbundit sig att hålla en del tillgänglig för export. Dock har jag inte hittat något om garanterad tillgänglighet för vår del utifrån.D Daniel 109 skrev:
Jag har inga problem med att tyskarna betalar mer för elen än vi. Den sitsen har dom sig själva att skylla för. Ska sedan alla åka elbil och tung trafik likaledes så blir det väl inget kvar för export. Vi har fått betala stora delar av elnäten med våra skattepengar på ett eller annat sätt så varför ska vi låta andra länder utnyttja det på vår bekostnad? Svensken borde vara tokförbannad på hur illa våra styrande skött detta.
Det var inte denna idioti vi gick med i EU för utan detta har smugits fram under ytan. Hade energifrågan debatterats mera öppet med alla aber i dagen hade nog folk förhoppningsvis reagerat.
Jag hänvisar åter till Björn Gillbergs klipp på tuben där all denna dynga förklaras. Men de flesta orkar väl inte lyssna på fakta utan sitter hellre på lättare sociala medier och kollar på infuencers med mera.
EU är ett jävla gissel i så många avseenden! 40% av Sveriges lagar och förordningar bestäms i Bryssel! Det är rätt jäkla mycket det!G Guzzen1 skrev:Låga elpriser på Tysklands bekostnad? Vem är det som levererar elen dit? Kom nu inte dragande med den in i helvete skeva marknaden. Jag är ytterst medveten om den och EU och bla bla. Det borde vara varje lands skyldighet att sörja för sin egen energiförsörjning inom landet. Eventuell förflyttning av energi mellan länder borde bara ske i yttersta nödfall. Om nu t.ex grönt stål blir verklighet här hemma bör energin alstras inom landet och inte vara beroende av extern energi vilket den kommer att bli utifrån dagens situation. Marknaden som den är i nuläget är till för att säkra Tysklands energibehov. Sverige har ju förbundit sig att hålla en del tillgänglig för export. Dock har jag inte hittat något om garanterad tillgänglighet för vår del utifrån.
Jag har inga problem med att tyskarna betalar mer för elen än vi. Den sitsen har dom sig själva att skylla för. Ska sedan alla åka elbil och tung trafik likaledes så blir det väl inget kvar för export. Vi har fått betala stora delar av elnäten med våra skattepengar på ett eller annat sätt så varför ska vi låta andra länder utnyttja det på vår bekostnad? Svensken borde vara tokförbannad på hur illa våra styrande skött detta.
Det var inte denna idioti vi gick med i EU för utan detta har smugits fram under ytan. Hade energifrågan debatterats mera öppet med alla aber i dagen hade nog folk förhoppningsvis reagerat.
Jag hänvisar åter till Björn Gillbergs klipp på tuben där all denna dynga förklaras. Men de flesta orkar väl inte lyssna på fakta utan sitter hellre på lättare sociala medier och kollar på infuencers med mera.
Jo, frihandel var nog den största anledningen till att gå med. Så det var definitivt anledningen till att vi gick med i EU.G Guzzen1 skrev:Låga elpriser på Tysklands bekostnad? Vem är det som levererar elen dit? Kom nu inte dragande med den in i helvete skeva marknaden. Jag är ytterst medveten om den och EU och bla bla. Det borde vara varje lands skyldighet att sörja för sin egen energiförsörjning inom landet. Eventuell förflyttning av energi mellan länder borde bara ske i yttersta nödfall. Om nu t.ex grönt stål blir verklighet här hemma bör energin alstras inom landet och inte vara beroende av extern energi vilket den kommer att bli utifrån dagens situation. Marknaden som den är i nuläget är till för att säkra Tysklands energibehov. Sverige har ju förbundit sig att hålla en del tillgänglig för export. Dock har jag inte hittat något om garanterad tillgänglighet för vår del utifrån.
Jag gissar att du tycker att import av bensin och diesel ska stoppas också. Gäller det även uran kanske. Eller ska det enbar gälla el?
Tänk gärna ett varv till, elproduktionen är en kommersiell verksamhet.
D Daniel 109 skrev:
"Frihandel"D Daniel 109 skrev:Jo, frihandel var nog den största anledningen till att gå med. Så det var definitivt anledningen till att vi gick med i EU.
Jag gissar att du tycker att import av bensin och diesel ska stoppas också. Gäller det även uran kanske. Eller ska det enbar gälla el?
El är ingen fysisk vara. Kanske kan jämföras med börshandel över gränsen- i europa. Börshandeln styrs dock upp hårdare än elhandeln, via olika system och regler.
Elhandel via byggda och konstruerade kablar till kontinenten går sekundsnabbt- att skilja på mot att skicka en båtlass tomater från Spanien eller potatis från Tyskland. Bitcoin är det närmaste jag kan komma på som liknar elhandeln- här kan man tala om verklig, helt okontrollerad fri rörlighet! Misstänker att den ursprungliga meningen med frihandel, inte innefattade elhandel, eftersom kablar saknades på den tiden (?). Inte konstigt att Kina är den aktör som investera hårdast i vindkraft i Sverige. Elen är ett perfekt styrmedel, och ett utmärkt sätt att tämja folket och ta över ett land, utan krig.
Elkablarna i sig drar in miljarder till kabelägarna, som inte behöver göra annat än registera vilka dom skall debitera.
I vinter får vi se hur elproducenterna i Sverige väljer att skicka ut el när tyskarna skriker efter värme i husen. Blir det "dyrel" till Tyskland igen. Låt oss se.
Har medvetet hottat upp argumentationen ett snäpp
Frihandel gäller både varor och tjänster. Jag ser dock el som en vara mer än en tjänst. Likheten med värdehandlingar är dock liten.
Medlem
· Halland
· 4 513 inlägg
Frihandelsnaivitet har aldrig fungerat. Titta på USA där det inte bara ärat sälja till vem som helst. EU är nu inte en nation utan ett samarbete. Och elförsörjningen är fundamental för ett lands utveckling. Det är inte vilken aktivitet som helst. På samma sätt som att du inte får bilda din egen armé eller starta bankverksamhet utan tillstånd.D Daniel 109 skrev:Jo, frihandel var nog den största anledningen till att gå med. Så det var definitivt anledningen till att vi gick med i EU.
Vad som hänt är att tyskarna köpt upp svensk elproduktion och ser till att elen flödar till Tyskland och som vanligt fattar inte svenskarna att de blir rånade.
Import av petroleum är vad jag vet fri, i synnerhet som det saknas inhemsk produktion.