Hej igen Raceman,
Tack för dina kommentarer!

a) Ärligt talat kan jag inte förstå varför du skall ändra på placeringen av köksskåpen jämfört med den du hade i inlägg #11.
Det är ju en stor fördel att ha ordentlig bänkyta till vänster och höger om spishällen, och till vänster och höger om diskhon.
På så sätt kan fler få plats i köket samtidigt med olika matlagningssysslor, utan att behöva kollidera med varandra. Det blir mycket roligare så, än att man skall stå och trängas på ett litet utrymme.
Jag vet inte. Det ligger något i att det är lite "tråkigt" med ett rakt kök. Dessutom blir det långa avstånd mellan olika delar av köket. Jag kan nog tycka att det känns trevligare med en arbetsbänk vänd ut åt rummet än att man står med ryggen mot. Men det tål att funderas på. Andras åsikter är välkomna!

b) Du bör också tänka på att inte låsa in placering och storlek av matbordet. Då kommer du aldrig att kunna duka till fest någon gång i framtiden. Åtminstone 12 personer bör du planera för ska få plats. (Det går om du har skåpen som i #11).
Ja, det är ju sant! Det går nog om man flyttar soffan dock.

c) Med de senaste planlösningarna förlorar du ett värdefullt utrymmet under trappen.
Nja, det går ju att göra en dörr/lucka från hallen istället
.
d) Problemet med att gå genom en massa smuts vid entrén när man skall passera mellan våningsplanen löser du naturligtvis genom att bygga en farstu framför entrén vilket du ju själv föreslog i inlägg #6.
Ja, det vore ju trevligt med en inbyggd farstu men det kräver ju bygglov som jag inte vet om det kommer beviljas. Dessutom kostar det ganska mycket både med byråkratin och bygget. Jag vet inte om min budget håller för det. Men det kan absolut va en lösning längre fram.

Tack åter igen för alla kommentarer. Jag tar gärna emot fler personers åsikter om köket. Jag bifogar de två "bästa lösningarna" igen. Vilken röstar du på?

• radmans9_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • radmanso6_1.jpg
    Skapa konto
Hej igen,

Jag kan bjuda på 2st 3D bilder på de två kökslösningarna. Observera att materialval och färger på bilderna INTE är som det ska vara utan detta är endast för att illustrera planlösningarna.

Fler personers åsikter är välkomna!
//Jonas

• radmans9_13d.jpg
    Skapa konto
  • radmanso_6_1_3d.jpg
    Skapa konto
Här kommer två 3D bilder tagna från hallen också.

• radmans9_13d_hallen.jpg
    Skapa konto
  • radmanso_6_1_3d_hallen.jpg
    Skapa konto
Angående köksbordet så är bordet på ritningen och bilderna 90cm brett, vilket verkar vara ett vanligt mått på köksbord. Det är 125cm på bredden mellan stolsrygg och stolsrygg på andra sidan vilket också verkar stämma bra med mina stolar här hemma i lägenheten. På 3D bilden tycker jag inte det känns speciellt trångt mellan köket och köksbordet.

Kul med lite 3D-bilder. :)
Spännande att se vad du slutligen väljer. Postar en sista kommentar (tror jag) :)

Raceman skrev:
Du bör också tänka på att inte låsa in placering och storlek av matbordet. Då kommer du aldrig att kunna duka till fest någon gång i framtiden. Åtminstone 12 personer bör du planera för ska få plats. (Det går om du har skåpen som i #11).

Jonas08 skrev:
Ja, det är ju sant! Det går nog om man flyttar soffan dock.

Men då måste du möblera om varje gång du har lite gäster hemma. Dessutom blockerar du utgången till altanen. :)
Dessutom bör du nog tänka över placeringen av diskhon en gång till i alternativ 1.;)

Personligen så hade jag vänt högskåpen så att de står mot ytterväggen (antar att båda inte får plats) och haft obruten bänk under fönstret till vänster. Detta oavsett vilken lösning du väljer. Hålet stör mig, och jag gillar bänkyta. Jag hade hellre valt smalare skåp för att få plats.

Tack Moix för kommentarerna!
Högskåpen är kyl och frys. Anledningen till att dom står som dom gör är för att det var svårt att få in fönstret och överskåpen annars.

Jag var ute och mätte i veckan och rummet är faktiskt ca 30cm längre än på tidigare ritningar (har rivit en del väggar). :-)

Jag skissade lite på en lösning där kyl/frys är vända. Denna ritning har rätt rummsmått. Matplatsen blev ca 20cm bredare. Dock så är det kanske lite väl tajt med fönstret.

//Jonas

• radmans8_3.jpg
    Skapa konto
  • radmans8_3_3d.jpg
    Skapa konto
Jag hade inte ens funderat på den inklämda lösningen. Normalt är ett köksbord ca 90-100 cm djupt, sedan behöves en meter på varje sida för att komfortabelt kunna sätta sig. Den öppna planlösningen är mycket bättre. Normalt använder man bara 2-3-4 stolar vid bordet och då kan man skjuta in de andra för att frigöra yta men fortfarande använda del av vardagsrummet när man dukar för större sällskap.

Sedan tycker jag att ALLA vinkellösningar jag sett på kök är skit och att parallellkök rulez, men i den öppna lösningen blir det bättre. Tänk bara som någon sa att göra plats för två köksarbetare samtidigt genom att ha generöst med yta mellan diskbänk och spis samt helst på sidorna om det finns plats.

/Anders

Hejsan,

Jo, jag börjar ge upp idén med vinkelköket. Ni har nog rätt! Det blir bättre med det raka köket.
Jag tänkte "detaljplanera köket" snart. Så det kommer en bild så småningom.
//Jonas

Jag skulle också välja det raka köket, alla gånger. Stugan är nog tillräckligt liten för att bli "mysig" i alla fall. :)

Hej,

Tittat lite och jag skulle också rösta på det avlånga köket, absolut! En annan grej jag funderade på var (som någon annan tidigare nämnt i tråden) var döutrymmet du har i hallen. Skulle man inte kunna flytta ut väggen lite, ha tvätt och badrum i samma rum då, och ha det andra rummet som sovrum/gästrum/arbetsrum. Som tvåbarnsmamma ser jag det ur familjeperspektivet som mycket praktiskt ;). Att ha föräldrar som börjar bli skröpliga på besök och som slipper springa i trappor (och ha ett gästrum till dem!), eller kompisar som kommer på besök. Tonåringen uppskattar lite avstånd från mamma å pappa etc. Eller att kunna gå åt sidan och arbeta om man måste jobba hemifrån samtidigt som övriga familjen är hemma. En tanke bara! Lycka till!

Hejsan,

Här kommer en ritning på köket från IKEA Home Planner. Högskåpen till höger är kyl/frys. Några kommentarer eller idér?

Tack chath747 för din feedback. Jag tycker faktiskt inte hallen är så väldigt stor. Jag har lämnat en del utrymme till höger när man kommer in genom dörren för skoställ och klädhängare. Visst skulle det gå att göra hallen smalare om man flyttar dörren till badrummet längre in så man kan ha klädhängare på väggen mot badrummet.

Men att slå ihop badrum och trättstuga tror jag inte är aktuellt. Tvättstugan kommer även fungera som "teknikrum" med värmepump, golvvärmefördelare och elcentral vilka man hellst inte kombinerar med badrummet. Att få in ett gästrum på nedervåningen blir nog lite tajt. Men det är en intressant idé som jag ska skissa lite på för skojs skull. :-)

//Jonas

• 2011913_92592265-7577-4eb7-8f65-13cb823066ff.jpg
    Skapa konto
Bottenvåningen verkar ha så många "arkitekter" redan, så jag ägnar mig åt övervåningen ;-)

Och då undrar jag vad du tycker dig vinna med att flytta ut väggen för sov/badrum? Det blir ju bara två små korridorsnuttar som inte går att använda till något, personligen tycker jag att sådana små korridorer gör att det känns trångt, bättre att behålla den "luften" i hallen tycker jag.

Jag röstar alla gånger på det avlånga köket, blir mycket mer lättarbetat och känns mer öppet!

Tack Anna_H för feedbacken!

Du har helt rätt att det är helt onödigt att flytta väggen på övervåningen. Det insåg jag också efter ett tag. Jag har glömt att posta den senaste ritningen här på forumet. Jag har öven flyttat ner badkaret till nedervåningen och flyttat duschen till övervåningen istället. Då kan jag göra badrummet på övervåningen lite mindre så att sovrummet blir lite större.

Här kommer de senaste ritningarna för båda våningarna.
//Jonas

• radmanso_20110914_p1.jpg
    Skapa konto
  • radmanso_20110914_p2.jpg
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.