7 063 läst ·
10 svar
7k läst
10 svar
Första mötet med Skidstahus
I början av nästa vecka ska vi träffa den första av de leverantörer vi har fått offert från och det är Skidstahus.
Min fråga är helt enkelt: Vad ska jag tänka på och vilka frågor ska jag ställa?
Någon av er har kanske erfarenhet av Skidstahus och kan komma med tips på bra/dåliga saker med deras hus.
Ja, jag vill helt enkelt få hjälp med att "ha så mycket på fötterna" som möjligt inför mötet.
Tack på förhand
Min fråga är helt enkelt: Vad ska jag tänka på och vilka frågor ska jag ställa?
Någon av er har kanske erfarenhet av Skidstahus och kan komma med tips på bra/dåliga saker med deras hus.
Ja, jag vill helt enkelt få hjälp med att "ha så mycket på fötterna" som möjligt inför mötet.
Tack på förhand
Vad är det ni begärt offert på? Är det ett av deras "kataloghus" eller är det ett hus från egen ritning? Vad har ni ställt för krav och vad har ni för önskemål.
Annars så är väl den första frågan vilken entreprenadform de har och vad som ingår i deras åtagande. Om ni lämnar mer utförliga uppgifter på vad ni fått offert på och vilka önskemål ni har med huset, med eventuella tillval som inte finns med i offerten, så kan ni säkert få bättre råd inför ert möte med Skidstahus.
Annars så är väl den första frågan vilken entreprenadform de har och vad som ingår i deras åtagande. Om ni lämnar mer utförliga uppgifter på vad ni fått offert på och vilka önskemål ni har med huset, med eventuella tillval som inte finns med i offerten, så kan ni säkert få bättre råd inför ert möte med Skidstahus.
Tack för input!
Det är ett egeritat enplanshus på ca 200 kvm och vi har fått offert och leveransbeskrivning.
Mina tankar i detta läge är främst vad vi ska fråga/ta reda på för att lättast kunna jämföra med de övriga leverantörerna vi ska träffa. (Fiskarheden, Trivselhus och Mälarö Fastighets AB)
När det gäller entreprenadform så har vi inte bestämt det ännu, det beror på vilka entreprenörer vi kan hitta själva och få förtroende för. Gör vi inte det så lutar det åt nyckelfärdigt. Vi kommer inte att göra några större jobb själva.
Det är ett egeritat enplanshus på ca 200 kvm och vi har fått offert och leveransbeskrivning.
Mina tankar i detta läge är främst vad vi ska fråga/ta reda på för att lättast kunna jämföra med de övriga leverantörerna vi ska träffa. (Fiskarheden, Trivselhus och Mälarö Fastighets AB)
När det gäller entreprenadform så har vi inte bestämt det ännu, det beror på vilka entreprenörer vi kan hitta själva och få förtroende för. Gör vi inte det så lutar det åt nyckelfärdigt. Vi kommer inte att göra några större jobb själva.
Oavsett om ni inte bestämt er för entreprenadform så är det viktigt att ni får ett tydligt besked av Skidstahus vilken eller vilka entreprenadformer de kan erbjuda och vad de i så fall innebär. Har de totalentreprenad, eller har de delad entreprenad med hantverkare som de rekommenderar eller säljer de enbart byggsatsen. Om de rekommenderar entreprenörer tar de i så fall något ansvar om något går fel?
När det gäller själva konstruktionen på huset (isolering, fönster, stomme etc. ) så är det lite svårt att ge några råd om ni inte ställt några krav eller vet vad de andra som ni bett om offert från kan leverera och till vilket pris.
Men utöver det så är det självklart viktigt att få koll på vad som ingår när det gäller uppvärmning, kök, badrum, kakel och klinker, tapeter (målning), el (belysning, bredband mm) och tidigt få en fingervisning om vilka tillvalspriser som gäller på allt som inte är standard. Det är ofta tillvalspriser som kan skilja sig åt vansinnigt mycket när man vill ha något extra eller ändra på något.
Det som kan skilja i ert fall som har ett egenritat enplanshus är just kostnaden för att fixa precis det som ni vill ha och det kan nog skilja en hel del mellan tillverkarna även om stommen är densamma. Vissa tillverkare är ofta mer prisvärda när det gäller ett helt egenritade hus. I ert fall så har ni både husföretag som bygger med lösvirke och de som bygger med husblock och har man en helt egen ritning så kan lösvirke ofta vara billigare.
När det gäller själva konstruktionen på huset (isolering, fönster, stomme etc. ) så är det lite svårt att ge några råd om ni inte ställt några krav eller vet vad de andra som ni bett om offert från kan leverera och till vilket pris.
Men utöver det så är det självklart viktigt att få koll på vad som ingår när det gäller uppvärmning, kök, badrum, kakel och klinker, tapeter (målning), el (belysning, bredband mm) och tidigt få en fingervisning om vilka tillvalspriser som gäller på allt som inte är standard. Det är ofta tillvalspriser som kan skilja sig åt vansinnigt mycket när man vill ha något extra eller ändra på något.
Det som kan skilja i ert fall som har ett egenritat enplanshus är just kostnaden för att fixa precis det som ni vill ha och det kan nog skilja en hel del mellan tillverkarna även om stommen är densamma. Vissa tillverkare är ofta mer prisvärda när det gäller ett helt egenritade hus. I ert fall så har ni både husföretag som bygger med lösvirke och de som bygger med husblock och har man en helt egen ritning så kan lösvirke ofta vara billigare.
Tack för svar mr_bygg. En del av det du nämner har jag redan tänkt på.
Det känns viktigt att reda ut detta med entreprenadformer och vilka hantverkare de rekommenderar samt om det tar något ansvar för dessa.
En viktig fråga som jag ska försöka få svar på är allt vad som INTE finns med i offerten och uppskattde kostnader för detta.
Ja, ja, vi får se hur det går, lite spännande är det dock
Det känns viktigt att reda ut detta med entreprenadformer och vilka hantverkare de rekommenderar samt om det tar något ansvar för dessa.
En viktig fråga som jag ska försöka få svar på är allt vad som INTE finns med i offerten och uppskattde kostnader för detta.
Ja, ja, vi får se hur det går, lite spännande är det dock
Moderator
· Stockholm
· 57 798 inlägg
Att dömma av frågor här så är ofta grunden ett område för obehagliga överaskningar. Hussäljare har lite olika upplägg. OM grunden med markarbeten ingår så finns det oftast en friskrivning om att det bara ingår ex. 200 ton fyllnadsmassor. Det påstås då att det normalt räcker. I efterhand visar det sig då ofta att den offererade mängden bara räcker i helt ideala fall (typ, du skall bygga på en redan befintlig parkeringsplats för långtradare), finns skräckhistorier där det gått åt uppmot 4000 ton istället osv.
Det är ovanligt med helt fast pris på grunden utan friskrivningar, och OM man skulle få ett garanterat fast pris på den delen så är ju risken att man får betala för "worst case" oavsett hur lätt eller svårt det är att få till en bra grundläggning.
När det gäller de uppskattade kostnaderna för olika saker så bör du sedan försöka dubbelkolla dessa, finns flera frågor här där köpare verkar se uppskattade kostnader i prod. kostnadskalkylen som en bindande offert. De kostnader som ligger utanför hustillverkarens åtagande (typ bygglovskostnader) har de inget ansvar för, och glädjekalkyler är mer regel än undantag.
Det är ovanligt med helt fast pris på grunden utan friskrivningar, och OM man skulle få ett garanterat fast pris på den delen så är ju risken att man får betala för "worst case" oavsett hur lätt eller svårt det är att få till en bra grundläggning.
När det gäller de uppskattade kostnaderna för olika saker så bör du sedan försöka dubbelkolla dessa, finns flera frågor här där köpare verkar se uppskattade kostnader i prod. kostnadskalkylen som en bindande offert. De kostnader som ligger utanför hustillverkarens åtagande (typ bygglovskostnader) har de inget ansvar för, och glädjekalkyler är mer regel än undantag.
Tack för den inputen hempularen.
Det blir till att pressa fram så mycket uppgifter som möjligt på allt som ligger utanför själva husleveransen och sedan jämföra de olika leverantörernas uppgifter med varandra innan själva förhandlingarna börjar alltså.
I min egen "kalkyl" tänker jag, förutom en övrigtpost på några 100.000 så lägger jag på 10% på alla poster.
Är det någon som har en allmän uppfattning om hur det går att pruta/deala med husleveantörna, typ om ni inta kan sänka priset så får ni bjuda på xx i stället??
Det blir till att pressa fram så mycket uppgifter som möjligt på allt som ligger utanför själva husleveransen och sedan jämföra de olika leverantörernas uppgifter med varandra innan själva förhandlingarna börjar alltså.
I min egen "kalkyl" tänker jag, förutom en övrigtpost på några 100.000 så lägger jag på 10% på alla poster.
Är det någon som har en allmän uppfattning om hur det går att pruta/deala med husleveantörna, typ om ni inta kan sänka priset så får ni bjuda på xx i stället??
Moderator
· Stockholm
· 57 798 inlägg
Fast räkna med att alla leverantörerna säkert ger glädjekalkyl på vissa moment, kolla med utomstående där det går. Kolla ex. bygglovsavgifter, el/VA anslutningsavgifter mot kommunen.
Första mötet med första leverantören avklarat (Skidstahus) och det kändes riktigt bra.
Nästa leverantör på torsdag morgon (Mälarö Fastighets AB) och därefter Fiskarheden i nästa vecka.
Äntligen känns det som om det börjar bli "på riktigt"
)
Nästa leverantör på torsdag morgon (Mälarö Fastighets AB) och därefter Fiskarheden i nästa vecka.
Äntligen känns det som om det börjar bli "på riktigt"
Tjenare Bygger (ursäkta sent svar).Bygger skrev:
Japp, jag bor på Ekerö idag och ska bygga på Färingsö.
Vore ju kanon om vi kan utbyta tips, tankar och idéer.
PMa gärna om du fortfarande är intresserad
Klicka här för att svara
