90 057 läst ·
227 svar
90k läst
227 svar
Första husrenoveringen
När jag läser på om skumbetong så verkade någon tillverkare tillsätta är finfraktion av någon som beskrevs som skumglas/slagsten för att stänga inne luft. Men vissa använder andra sätt för att skapa luften.U Utsliten och utdömd skrev:
Hur som, jag tror mina initiala tankar stämmer: Jag förstår inte hur den kan vara kapilärbrytande och att makadam & cellplast är billigare givet en viss takhöjd och isoleringseffekt.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg
Ja jag hittar inget om kapillär effekt av/i Skumbetong.Viktor.J skrev:
När jag läser på om skumbetong så verkade någon tillverkare tillsätta är finfraktion av någon som beskrevs som skumglas/slagsten för att stänga inne luft. Men vissa använder andra sätt för att skapa luften.
Hur som, jag tror mina initiala tankar stämmer: Jag förstår inte hur den kan vara kapilärbrytande och att makadam & cellplast är billigare givet en viss takhöjd och isoleringseffekt.
Skumglas är ju helt kapilärbrytnde vid skickt över 20cm så den har typ samma kapillära effekt som tvättad mackadam, med lite högre isolerande egenskaper.
Ja och iom att Skumbetong i stort är betong men med mer luft i sig så borde den inte vara kapilärbrytande. I någon mening är ju konventionell betong kailärbrytande tillslut men jag antar att det inte är det man menar.U Utsliten och utdömd skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg
Jo jo, jag ser inte heller fördelarna med skumbetong i ditt fall. Iaf är ju EPA-betong bättreViktor.J skrev:
Jag tror EPS-betong lider av samma brister. Behöver kappilärbrytande och har sämre isolerande egenskaper => Högre bygghöjd givet samma isoleringsgrad som Makadam/cellplast/Isodrän. Dessutom är EPS sannolikt dyrare.U Utsliten och utdömd skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg
Ja absolut, men om de finns eps-betong fattar jag inte vinningen med skumbetong. Möjligen att det blir billigare i stora volymer.Viktor.J skrev:
Tror också mer på utjämning med makadam och sen isodrän+cellplats+betong
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
Skulglas finns i skivor och skumglas i sig är 100% diffusionstätt och står emot långtidsbelastning bra. Bara dyrt, och isolerar som billigaste S60 EPS ungefär
EPS betong tycker jag känns konstigt. Bättre med en bit ren EPS skiva och sen en tunnare betongkaka.
EPS betong tycker jag känns konstigt. Bättre med en bit ren EPS skiva och sen en tunnare betongkaka.
Efter att alla långpunkter var gjutna med fall mot "avledningsröret" fyllde jag på med totalt 5ton 8-16 för att få det plant, på bilderna är det ungefär hälften.
Sedan iolering och golvvärme. Körde Isodrän 60mm där det var minst/lägst höjd med makadam. På isodrän la jag sedan 40mm cellplast s80 och allt annat, 100mm EPS grafit. Så golvet har antingen 200mm grafit eller 60mm isodrän+40mm S80+100mm EPS grafit. Golve värme körde jag från golvvärmebutiken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan iolering och golvvärme. Körde Isodrän 60mm där det var minst/lägst höjd med makadam. På isodrän la jag sedan 40mm cellplast s80 och allt annat, 100mm EPS grafit. Så golvet har antingen 200mm grafit eller 60mm isodrän+40mm S80+100mm EPS grafit. Golve värme körde jag från golvvärmebutiken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvvärmen provtrycktes och fördelaren kopplades t.o.m. in. Detta golvet har två slingor @ 20mm och sedan tiigare renovering (längre bak i tråden) finns en 16mm slinga från tvättstuga.
På detta kom så klart armeringen. Körde 6150 nät som jag var tvungen att klippa upp för att få in det i bilen. Tyvärr inga bra bilder. Satte också plast mot befintliga väggar + två sidor fick 7mm sylisolering. Framförallt för att flexa lite när plattan expanderar av golvvärmen men också bryta lite köldbryga.
Sen var det dags för gjutning. För första gången så gör jag inte själv, men det ser riktigt fint ut och gick väldigt smidigt. Fick en rejäl "kick" av att få framdrift utan att behöva göra något själv (förutom att betala
). Eftervattnade lite under eftermiddag och kväll så den inte skulle brinna för fort.
Efter några timmar så var luftfuktigheten ganska go i källaren. Då la jag på plasten
Morgonen efter var luftfuktigheten väldigt låg men tempen var högre. Vanligtvis är det 16-17 grader i källaren så här års
Och här har vi plattan nu. Tänkte ha den inplastad i 2 veckor ungefär innan den får börja torka ur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På detta kom så klart armeringen. Körde 6150 nät som jag var tvungen att klippa upp för att få in det i bilen. Tyvärr inga bra bilder. Satte också plast mot befintliga väggar + två sidor fick 7mm sylisolering. Framförallt för att flexa lite när plattan expanderar av golvvärmen men också bryta lite köldbryga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen var det dags för gjutning. För första gången så gör jag inte själv, men det ser riktigt fint ut och gick väldigt smidigt. Fick en rejäl "kick" av att få framdrift utan att behöva göra något själv (förutom att betala
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter några timmar så var luftfuktigheten ganska go i källaren. Då la jag på plasten
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Morgonen efter var luftfuktigheten väldigt låg men tempen var högre. Vanligtvis är det 16-17 grader i källaren så här års
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och här har vi plattan nu. Tänkte ha den inplastad i 2 veckor ungefär innan den får börja torka ur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
Inte okej!
Det där ser superbra ut!!!
Det där ser superbra ut!!!
Kan tillägga att Golvvärmen la jag 250mm CC och inte 300cc som rekomenderas. Minimi att böja är 100mm radie vilket borde bli 200mmcc. La det extra tätt för att få mycket vattenvolym+ bra med effekt om det behövs
La dessutom fremledningen ett varv längs med ytterväggarna för att förska minimera kallras i den mån det går.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
Kommer bli jättebra, då kan du ha lite lägre framledningstemperatur också vilket är bra för COP, och eventuellt lite lägre randtemperatur.
Jag är glad över att du isolerade bra!
Jag är glad över att du isolerade bra!
Ja precis, det var så jag tänkte. 200mm isolering var det alltid tänkt men valde att gå på den 20% bättre gafiten bara för att jag kunde och tyckte priset inte var så mycket dyrare. Alternativet var att ha mindre makadam och isodrän men det blev dyrare för samma mängd isolering.Rabbithole skrev:
Hoppas nu på en varm och torr källare
RECAP från i våras:
Efter att betongen började torka så lagade jag större hål och sprickor. Bland annat var det sprickor i hålstensväggen under de flesta fönstrena. Där sågade jag upp med sten klinga och gjöt in armeringsjärn med reperationsbetong
Gamla murstocken hade hål som jag murade igen
Hjärnteväggen hade också spruckit, så jag stämpade av och lagade
Likaså vissa hörn
Och för att inte glömma - ALL EL
som får sympoliseras av denna bilden
Efter ett tag så hade jag även slipat bort all gamma puts. Jag valde att göra det för att det gick typ snabbare än att slipa bort lite. Dessutom så hade den släppt på vissa ställen och jag visste inte vilken typ av puts det var => kalkbruk => dyrare och svårare att puts med.
Jag tyckte att bjälklaget var lite svajigt så passade på att förstärka
Fällde in 45x195 mellan varje ordinare bjälke, sedan satte jag dubbla skruvlimmade 15mm plyfa på varje existerande bjälke (totalt 4x15mm plyfa) och sist kortlingar mellan varje.
Efter att betongen började torka så lagade jag större hål och sprickor. Bland annat var det sprickor i hålstensväggen under de flesta fönstrena. Där sågade jag upp med sten klinga och gjöt in armeringsjärn med reperationsbetong
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla murstocken hade hål som jag murade igen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hjärnteväggen hade också spruckit, så jag stämpade av och lagade
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Likaså vissa hörn
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och för att inte glömma - ALL EL
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter ett tag så hade jag även slipat bort all gamma puts. Jag valde att göra det för att det gick typ snabbare än att slipa bort lite. Dessutom så hade den släppt på vissa ställen och jag visste inte vilken typ av puts det var => kalkbruk => dyrare och svårare att puts med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tyckte att bjälklaget var lite svajigt så passade på att förstärka
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
