J jhall skrev:
Riktigt snyggt. Blir det som du tänkte nu, avjämning 100mm isodrän och 100mm EPS? Jag planerar samma recept så jag följer med intresse.
Det blir nog en kombo, för att få ner kostanderna. Jag fyller upp med Makadam 150mm där det är djupast och därefter cellplast, på ställena som inte kan få 15cm makadam under sig får 65mm isodrän och därefter cellplast. I praktiken blir det säkert någon typ av övergång så även områden med t.ex. 10cm makadam får isodrän. Områden med 150mm makadam och sedan cellplast kommer då få ca 25cm isolering och de andra 20cm.

Funderar också på plast längst ner mellan makadam och cellplast och Markduk N2 uppe på isoleringen innan golvvärme etc.

N naikon skrev:
Vilket slit, att du orkar. Eloge!
Tack, det är inte så tungt om man tar det pö om pö :)

Vilket jobb du gör! Är inte din fråga om isoleringen ganska onödig, du vill spara några tusen i botten på ett projekt som kommer att kosta betydligt mer pengar. Isodrän är vad skall använda!
Lycka till med resten!

Lars Landen Lars Landen skrev:
Vilket jobb du gör! Är inte din fråga om isoleringen ganska onödig, du vill spara några tusen i botten på ett projekt som kommer att kosta betydligt mer pengar. Isodrän är vad skall använda!
Lycka till med resten!
Det tycker jag inte. Om jag ställer motfrågor, - isodrän även om jag har en bädd av makadam och avrinning, isåfall hur tjock makadambädd?
- givet första frågan varför ska jag använda 20cm isodrän när kapillärkraften i isodrän bryts efter 10cm (på 100% mättad jord, tunnare för bättre förutsöttningar ) ?

Prisskillnaden är över 10 000, för mig blir det o lediga pengar om jag får samma effekt utan.

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Finns ju ingen anledning att köra isodrän när man redan löst dräneringen med makadam.

Prisvärt blir kanske att köra t.ex. BEWI EPS Grey? λ0,031 om nu PIR är ute ur ekvationen? (Isodrän λ0,042)

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Finns ju ingen anledning att köra isodrän när man redan löst dräneringen med makadam.

Prisvärt blir kanske att köra t.ex. BEWI EPS Grey? λ0,031 om nu PIR är ute ur ekvationen? (Isodrän λ0,042)
Ja Bewi Graphite (tror det är den du menar) ör typ 900 kr/10cm (över hela ytan) dyrare. Det borde kanske Betala av sig. Det jag jämför mot är finfoam S80 som har 0,038 i Lambda

Det är nog samma, kollade på den byggmax säljer

• Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
Flashback för mig - Ser precis ut som vårt hus 😀

Ett karaktärsdanande jobb du gör. Tummen upp 👍

Det kommer att bli bra

Det är nog samma, kollade på den byggmax säljer
Japp, bauhaus har den också! Blir nog den och lite mera makadam för att göra jobbet lättare. Då blir det 20cm isolering totalt, merparten till 0,031 i lambda. Det duger nog gott.

Ja, det är nog okej, och isoleringen blir kapilärbrytande i sig så ingen anledning att fylla igen med tjockare lager grus.

Blir superbra!

Ja, det är nog okej, och isoleringen blir kapilärbrytande i sig så ingen anledning att fylla igen med tjockare lager grus.

Blir superbra!
Mer makadam fyller två syften - lättare att jämna av och minder grushög på tomten :)

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
För sådana här jobb tycker jag det är värt att beakta skumbetong. Kapilärbrytande, isolerande,ojämnheter inga problem.
Eventuell golvvärme går att fästa i skumbetongen.
Vänlig betongkaka längst upp.

Angående PIR...finns pga brandkrav i vägg

G gweru skrev:
För sådana här jobb tycker jag det är värt att beakta skumbetong. Kapilärbrytande, isolerande,ojämnheter inga problem.
Eventuell golvvärme går att fästa i skumbetongen.
Vänlig betongkaka längst upp.

Angående PIR...finns pga brandkrav i vägg
Skumbetong känns som ett luddigt begrepp. Olika lambda etc. Kapilörbrytabde förstår jag inte hur den kan vara när det är betong med lite slaggsten (eller liknande i). Hur som så känns det som att makadam & cellplast är billigare givet en viss takhöjd och isoleringseffekt. Tex bästa skumbetongen jag hittade har lambda 0,07 vilket är typ hälften av cellplast => 40cm skumglas för samma isoleringsförmåga.

Redigerat:
U
Skumbetong ≠ skumglas

Skumbetong kommer de med pumpbil och gjuter golvet men en luftigare typ av betong
Skumglas är ju ett markfyllnadsmaterial

Sjukt vilket jobb du lagt, bra jobbat!
Imponerande att du får loss tiden till allt.
En annan är nöjd om man hinner med att justera en fönsterdörr här hemma :P

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.